sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

טוב בעיני אלוהים וישר בעיני אדם — ואולם לא רק כפילות הלשון אלא גם כפילות הפרשנות מראה שבל אשר הוא טוב הוא ישר , וכל אשר הוא ישר צריך להיות טוב . ולמה הוסיף הכתוב "בעיני ה' — " כדי להזהיר שהסטנדרטים של הישר ושל הטוב הם אובייקטיביים . לא שאיש "הישר בעיניו" יעשה , שהוא במקרא לשון גנאי , אלא שיעשו את " הישר" בעיני אלוהים ובעיני כל אדם . גם חובה כללית וגורפת זו יוצרת זכויות , וגם זכויות אלו הן ערטילאיות במובן זה שבית דין של מטה אינו כופה אותן ( חוץ מאשר "לפנים משורת הדין . ( " אבל תהא החובה כללית וגורפת כאשר תהא , זכותך היא שאמלא אותה כלפיך ; אם אתנהג כלפיך ברשעות ובמרמה , הפרתי זכות מזכויותיך המשפטיות . לדעת הרמב"ן באה מצוות "ועשית הישר והטוב" כהשלמה לכל המצוות האחרות שבתורה : אי אפשר למנות מראש את כל דרכי האדם בכל המצבים והנסיבות העשויים להזדמן לו— ובוודאי לא של כל בני האדם שבכל הדורות : "אי אפשר לזכור בתורה כל הנהגות האדם עם שכניו ורעיו וכל משאו ומתנו ותיקוני הישוב והמדינות כולן 1 אבל אחרי שהזכיר מהן הרבה , כגון , לא תלך רכיל , לא תיקום ולא תיטור , ולא תעמוד על דם רעך , לא תקלל חרש , לפני שיבה תקום , וכיוצא בהן , חזר לומר בדרך כלל שיעשה הטוב והישר בכל דבר , ואפילו מה שאמרו , פרקו נאה ודיבורו בנחת עם הבריות , עד שיקרא בכל ענין תם וישר . " נמצא שהחובות של אדם לחברו מקיפות את כל האפשרויות וההזדמנויות להתנהג עמו , וזכויותיו של אדם כלפי חברו ? rare . הן , שיתנהג עמו כפי שמתנהג אדם ישר וטוב . אבל עיקר "היושר , " אצלנו , כמו במשפטי אומות אחרות , אינו בהענקת זכויות כי אם בוויתור על זכויות . אפילו קנויה לך זכות משפטית , כמו הזכות לנכסיך , אתה עושה את "הישר והטוב" אם , בנסיבות הצריכות לכך , אינך עומד על זכויותיך . הנסיבות המתאימות שונות ממקרה למקרה , והן נתונות במידה רבה לנדיבות לבך : הכלל הוא ששום זכות אין בה כדי לחייב אותך לתבעה ולאכפה . הזכות היא , מטבע ברייתה , רשות ולא חובה ( חוץ מזכויות שחובה בצדן , כגון , הזכות לחיים , ( ובעל הזכות רשאי לעשות בה "כבתוך שלו . " כששאלו את רבי נחוניא , במה זכה לאריכות ימים ענה i "ותרן בממוני הייתי" — ללמדך שהפסד הממון מעשיית הישר והטוב , שקול כנגד שכרה . והדברים אמורים לא רק לעניין ברכות שמים כמו אריכות ימים , כי אם גם לעניין הסיפוק הנפשי ושלוות המצפון . וכשם שמצוות "ועשית הישר והטוב" מכוונת גם לבעלי הזכויות , כן

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help