sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מוטלת עליו רק בלפי האלוהים . האדם אשר לזכותו עושה אתה מה שמצווה אתה לעשות , הוא נהנה , הוא זכאי , והזכות נתונה לו . והעובדה שאתה חייב לא לו אלא לאלוהים , אינה מעלה ואינה מורידה לעניין קיומה של הזכות . בנוהג שבעולם , רואים "זכויות היסוד" של האדם כאילו נולדו עמו ונטבעו בו מטבע ברייתו . לפי השקפה זו — של "משפט טבעי" — אין כל צורך ואין כל טעם בחוקים שיקבעו זכויות אלה או במצוות או חובות שמהן ניתן ללמוד על קיומן . בכל זאת מתפארות מדינות בחוקותיהן המבטיחות לאזרחיהן את זכויות היסוד שלהם , ויש גם הגורסים שבלעדי חוקה כתובה ומפורשת אין זכויות האדם מובטחות די הצורך . יהא דבר זה כאשר יהא " , חוקת" התורה מבטיחה היטב את זכויות האדם — לא בקבעה ובתארה אותן בתורת שכאלו , אלא שהטילה חובה קדושה על כל אדם לכבדן . ניתן אולי לומר שהתורה קובעת זכויות האדם , לא בחיוב הזכות אלא בשלילת מעשה הפרתה ; בהגדרת הלאו אתה מגדיר את ההן הגדול . היבט אחר של המשפט העברי הוא שהוראותיו משתרעות על כל ענפי החיים וקובעות התנהגותו של אדם , אם בין אדם למקום ואם בין אדם לחברו , בכל מצב שהוא עשוי להימצא בו . המסורת המשפטית שלנו אינה מבחינה בין המצוות שבין אדם לחברו , היוצרות , כאמור , " זכויות , " לבין מצוות פולחניות שמטבען אינן יכולות ואינן צריכות ליצור "זכויות — שהאלוהים אינו זקוק להן . אלא המצוות שבין ארם לחברו — ואלה נושא דיוננו — אינן מבחינות בחינה משפטית בין מצוות מוסריות או אתיות לבין מצוות משפטיות : העובדה שלהפרת המוסר והאתיקה אין "סנקציה" עלי אדמות , ושום בית דין לא יוכל להיזקק לתביעה בגין הפרה כזאת , אינה גורעת ממעמדם וממשקלם כנורמות משפטיות דתיות . איסור ההונאה והמרמה במשא ומתן מסחרי , למשל , אינו עולה בערכו על האיסור ללכת רכיל , אם כי זה ניתן לאכיפה ולפיצוי וזה אינו ניתן לאכיפה ולפיצוי : הפרת שניהם " עבירות" הן , שאחת ניתנת לענישה בידי אדם ואחת ניתנת לענישה רק בידי שמים . וגם "הזכויות" שוות : הזכות שלא ליפול קרבן לרכילות אינה נופלת מן הזכות שלא ליפול קרבן להונאה . בהקשר זה נודעת חשיבות מיוחדת למצוות "ועשית הישר והטוב" — והוא אמנם "הישר והטוב בעיני ה' , " אבל מה שהוא טוב וישר בעיני הי הוא הגינות ויושר ביחסים עם בני אדם . מדרש ההלכה מפרש את כפילות הלשון "ישר וטוב / ' כישר בעיני אלוהים וטוב בעיני אדם , או

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help