sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ולנהוג על פי מצוותיו של האל , חוקיו ומשפטיו . ולכן גם מצווה על המלך לכתוב לעצמו ספר תורה / אין הוא מקבל ספר תורה מקודמו , אלא מצווה הוא לכתוב ספר תורה משלו , כדי שלא יוכל לטעון כאילו אינו יודע מה החוקים והמשפטים אשר על פיהם הוא חייב לנהוג . המשפט האלוהי מופנה כולו לפרט , לאינדיווידואום — ואף המלך בכלל זה . בין אם המצווה נאמרה בלשון יחיד ובין אבז נאמרה בלשון רבים , האזרח הוא הממוען , וגם העם כולו אינו אלא סך כל האזרחים . וכשם שהחובות הן חובות הפרט , כן הזכויות שאפשר לטעון להן , הן זכויות אך ורק כלפי הפרט,- לעומת זכויות האזרח המודרניות שהן זכויות בעיקר כלפי המדינה , כלפי הרשויות : "חופש הדעה והדיבור" פירושו שהממשלה , המדינה , אסור להן לפגוע בזכותי לדבר או לחשוב . כך נתונות לי זכות החיים , זכות החופש , כל זכויות היסוד , גם במשפט הדתי היהודי ! אך הן זכויות לא כלפי האלוהים אלא כלפי אדם . כלפי אלוהים יש לי רק חובות . כל מה שאני מקבל ממנו הוא מעשה חסד מצדו , ואינני יכול לדרוש ממנו שום "זכות . " אין פירוש הדבר שאלוהים אינו מעורב בזכויות העומדות לי . אם חטא אדם כלפי ואינני יכול או אינני רוצה לתבוע אותו לדין , יש אלוהים בשמים , אשר משגיח גם עליו וגם עלי , והוא כבר ידע להיפרע ממנו ולהשליט משפט בדרכו שלו . כך למדנו כי "מי שפרע מאנשי דור המבול ודור הפלגה , הוא עתיד להיפרע ממי שאינו עומד בדיבורו . '' גם אם לא קיימת את חובתך לעמוד בדיבורך " , הזכות" של מי שסמך על הבטחתך שמורה לו בשמים . יש מן "הדברים הטובים והישרים , " כלשון הרמב"ם , דברים רבים שקשה מאוד לכפות אותם על אדם — דברים אתיים מוסריים יותר מאשר משפטיים . טול , למשל , את "לפני שיבה תקום והדרת פני זקן , " או "לפני עיוור לא תתן מכשול / ' או דברים שנעשים בצנעה ואיש אינו יכול לדעת עליהם ו לגבי אלה כתוב בתורה לעתים "ויראת מאלוהיך" — תעשה את מה שהנך מצווה לעשות , ואל תעשה את מה שאסור ל ך לעשות , ויראת לא מאדם או שופט כי אם מאלוהיך " . שמא תאמר , " כך לשון המדרש " , עצה טובה אני נותן לך , מפני שיבה תקום , והדבר מסור ללבך" ( כלומר , זה עניינו של כל אחד ואחד , לפי מצפונו ומוסרו , ( לכך נאמר "ויראת מאלוהיך ; " הוא מסתכל , הוא מביט , הוא רואה , ואל תשלה עצמך באשליה כאילו אין עין מפקחת . אשר על כן , לעניין קיום "הזכויות" הנובעות מן המצוות , אין נפקא 1-1 K min תי"זהו ירול ללו ח לריח דיו ולהרוס זרותו . או ארו דזדוורדל

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help