sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א' זכויות קשה לדבר על "זכויות האדם" במסורת המשפטית היהודית , מן הסיבה הפשוטה שמסורת זו היא משפט דתי , כלומר , שלאור מה שהיא מעידה על עצמה , הריהי משפט אלוהי . משפט כזה , מטבע הדברים , אינו מעניק זכויות אלא מטיל חובות . משפט שאלוהים נותן מורכב מ '' מצוות ; " החוקים קובעים חובות . וכל מה שקיבלו עליהם במעמד הר סיני , בחינת "נעשה ונשמע , " היה ונשאר משפט המטיל אך חובות . המלה " זכות , " במשמעותה המודרנית , של "מה שמגיע לי , " איננה מצויה , לא במקרא ולא בתלמוד . דומני שהרמב"ם הוא המשפטן היהודי הראשון אשר משתמש במונח "זכות" במשמעותה במשפט דהאידנא . בכל זאת , כאשר מחוקק מטיל חובה או אוסר לעשות מעשה , משתמע מכללא שהוא גם מעניק זכות . מן האיסור של "לא תרצח , " משתמע שיש לאדם אחר "זכות" לחיות , וכדי שזכותו לחיות לא תיפגע , אסור לי לרצוח אותו . כשנאמר לי " , לא תגנוב , " משתמע ( אם כי הדבר אינו כתוב בתורה ) שיש לזולת "זכות" קניין ברכוש . אם אני מצטווה להחזיר אבדה , ברור שהדבר שמצאתי אינו שלי אלא של מי שאיבד אותו , ולאדם ההוא יש "זכות" עליו . מכאן שאנו למדים את "זכויות האדם" במשפט הדתי האלוהי , אך ורק מן האיפכא מסתברא . החובה , המצווה , היא היוצרת את הזכות שבצדה ומכירה בה . ואף גם זאת : בתיאוקרטיה , כל השלטון הוא של האלוהים ; הוא השליט האבסולוטי , היחיד , העליון . גם כאשר יש מלך , או כ ^ שר יש ממשל של מצביא או מנהיג , או "טובי העיר , " כולם מצווים ללכת

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help