sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בערבית כבעברית מערכת בניינים , והמלים יצוקות משורש ומשקל בפי שהדבר בעברית . למרות שרוב הצורות בעברית אינן זהות לצורות המקבילות להן בערבית , יכול הבלשן לרשום מערכת חוקים שתגשר בין הצורות . בך הדבר בזוגות ; בל 3- ? לב אךוי-אךץ , ואף הצורות מקטלנ — מקטל , הנראות רחוקות זו בווו , ניתנות לקישור בחוקים פשוטים הפועלים על מלים רבות בעברית ובערבית . והנה למרות הקירבה בץ שתי הלשונות , בוודאי לא נאמר שהעברית והערבית הן שפה אחת ; מכוח ידיעה מושלמת של עברית לא ידע ארם ערבית , וידיעת החוקים הקושרים את העברית לאחיותיה השמיות אינה מקנה שליטה בערבית . נפנה עתה לשכבותיה של העברית . המקרא כתוב עברית , וספרות חז"ל כתובה בחלקה עברית . יש שלשון המקרא ולשון חז"ל משמשות אותו סופר בשתי יצירות שונות , ושתי היצירות מובנות לקורא במידה שווה . עוברה זו והעובדה שאבותינו הם שדיברו בשתי הלשונות לביאות אנשים לומר , שזאת עברית וזאת עברית . אדם שאינו בלשן אינו רגיל למסור לעצמו דין וחשבון על מהות הלשון שהוא נזקק לה . הוא עשוי להרגיש שיש הבדל לשוני בין שני טקסטים , אבל הוא לא יבליל הכללות , ולא יתחום תחומים לשתי ההוויות הלשוניות . תלמיד חבם המצוי אצל המקורות יזהה את מקורותיו הלשוניים של בל טקסט , אבל רק בלשן המשווה את תופעות הלשון בצורה שיטתית יעורר את השאלה , אם לשון חז"ל ולשון המקרא הן לשון אחת . הבלשן ישים לב לכך , שאוצר המלים בשתי הלשונות שונה למדיי , למרות הקירבה הרבה ביניהן . בצד מלים שוות יש מלים המצויות רק במקרא ואינן מצויות בלשון חז"ל , ולהיפך . יתר על כן , רוב המלים בשתי הלשונות שינו את משמעויותיהן , ולפעמים עד בלי הכר . לקח במקרא שונה מלקח בלשון חז"ל , הקרוב במשמעותו לקנה בעברית של ימינו . נתן על שפע משמעויותיו בעברית המקראית שונה מנתן בלשון חז"ל . השוואה שיטתית של משמעויות הפעלים בלשון המקרא ובלשון חז"ל מראה שרוב הפעלים שינו משמעויותיהם . אין ספק שדקדוק לשון המקרא קרוב ללשון חכמים , אבל יש ביניהם , הבדלים של ממש : אין חפיפה בבניינים ; יש בניינים בלשון המקרא ובלשוננו , החסרים בלשון חז"ל ; אין שוויון בהוראות הבניינים , ויש הבדלים במבנה המשפטים . השוואות מאלפות בעניין זה מצויות בספריו של אבא בן דוד . ובך לשון המקרא ולשון חז"ל קרובות זו לזו , עד שאנו משתמשים

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help