sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

במסגרת החדשה , בין אם הם חילוניים ובין אם הם דתיים . יתרה מזו.- לאותם יהודים שהצטרפו לתנועה הציונית למרות שהיו דתיים , הייתה תביעה מפורשת כלפי התנועה הציונית , שההוויה הלאומית החדשה תהיה קשורה בדת במידה כזאת שיהודים דתיים יוכלו להזדהות עמה ולהשתתף בה כשווים . אך דווקא הזיקה המשותפת של יהודים חילוניים ודתיים אלו לאלו בתוך האידיאולוגיה הציונית , היא שיוצרת את החיכוך ביניהם . שכן , גם אם הציונים החילוניים נוטלים סמלים ותכנים דתיים , הריהם נוטלים אותם לצרכיהם ומספקים להם משמעויות חדשות שאינן דתיות , אלא שאובות מעולמם הלאומי החילוני . כך , למשל , הפך פסח מחג המצות לחג החרות והאביב , וחנוכה , מחג טיהורו של בית המקדש לחג מלחמות המכבים . אכן , גם אם הציונים החילוניים מבקשים ליצור מסגרת משותפת לדתיים ולעצמם , הרי יסודותיה של המסגרת הזאת , למשל , מרינה , מדע , צבא או ספרות עברית מודרנית , הם בהכרח חילוניים . מן העבר השני , התביעות של הציונים הדתיים מבוססות על אי השלמה עקרונית , הן עם אופיין החילוני של התנועה הציונית ומסגרותיה והן עם הפרשנויות החדשניות של הסמלים הדתיים . ראוי לציין בהקשר זה את התנגדותם העזה של חוגים רבניים לסדר ליל פסח בנוסח הקיבוץ . על רקע זה היו צצות בחברה הישראלית מדי פעם בפעם , הן לפני והן לאחר הקמת המדינה , מחלוקות בתחום הדת , מחלוקות שהיו מסתיימות בפשרות אשר דחו את המשך הוויכוח לפעם הבאה . שלושה הם תחומי החיכוך העיקריים בין דתיים וחילוניים בחברה הישראלית . התחוכז הראשון נוגע לעקרונות החיים הקולקטיביים . המדינה הישראלית מתבססת על העקרונות המערביים של הדמוקרטיה וריבונות העם . פירוש הדבר , שהחקיקה והסדרים החברתיים נקבעים על פי רצונם והחלטתם החופשית של בני החברה . התפיסה הדתית אומרת , לעומת זאת , שחוקתו של עם ישראל היא תורת ישראל , והאומה כולה וכל יחיד בה נושאים באחריות כלפי שמים למימושה של תורה זו עלי אדמות . אין שום דרך ליישב את הסתירה בין שתי תפיסות אלה , והדיון בדבר ניסוח חוקה למדינת ישראל בשנים הראשונות לאחר קום המדינה , רק חשף את חוסר היכולת להגיע לידי הסכם בנושאים אלו . ההחלטה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help