sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המובהקים , אלא גם את היוצאים מן הכלל : את העיוותים והשינויים הנוצרים בכל עת , את הזרויות של אנשים מיוחדים - ולהתמודד איתם . רבות מסופר על ענוותנותו וסבלנותו היתירה של הלל 5 ו . ויחד עם זאת , יש בדבריו ובגוהגיו גם מידה של הומור . חלק מסבלנותו היתרה של הלל נבע מכך שיכול היה לראות את המציאות שלא ברצינות כבדה כל כך , שיכול היה לראות בתוך דברים ובתוך אנשים גם את הצד המגוחך או החביב שבהם . האיש שבא אל הלל בשעה הפחות נוחה , במטרה להרגיזו כדי לזכות בהתערבות , לא רק שלא הצליח להוציא את הלל משלוות רוחו , אלא אף קיבל סדרה של תשובות מבודחות על שאלותיו . למרות עוקצניותן של תשובות אלה הן אינן סוטות מן האמת ומביעות רעיון מעניין ; אנשים אינם נוצרים מעיקרם שונים זה מזה אלא משתנים לפי התנאים והנסיבות של חייהם . יתר על כן , מה שאותו אדם אינו יודע , הוא שקיפותם של אנשים לגבי הלל . הלל ידע ללא ספק שאותו אדם בא במטרה להוציא אותו משלוותו . ואחד הדברים שהלל עושה במודע , הוא דווקא לגרום לאותו אדם שיאבד את סכום ההתערבות . צדקתו וענוותנותו של הלל אינם נובעים איפוא מתוך תמימות דעת פשוטה בלבד , אלא מלווים בידיעה בהירה ולעיתים גם בבדיחות הדעת . מאמריו המרובים של הלל בפרקי אבות , שנעשו , בל אחד בתחום אחר , לאבני יסוד בתפיסת היהדות , מבטאים בצירופם את המורכבות של אישיותו והשקפת עולמו ; מצד אחד , דבקותו הפשוטה במצוות ( המתבטאת גם בסיפורים על הלל במקדש . ( ומצד אחר , את רוחב ראייתו הכוללת עולם שלם , שבו נושאים נמדדים לפי סופם ושבו ההשתנות שבדברים היא חלק מן המציאות שלהם . הוא רואה את אחרית הדברים , את השכר ואת העונש , הוא רואה למה שאיפות מסוימות עשויות להביא , מה הם הסייגים ומה הן ההגדרות . כל אלה מהווים חלקים בתפיסת עולם שלמה , של אדם שאינו צריך לבטא את הדברים תמיד , בחריפות ובמפורש , משום שהם קיימים ברקע , בתוך המציאות שהיא גם מציאות חייו . חייו של הלל היו רצופים מעברים חדים ; הוא בא ממשפחת נשיאים מבבל , עבר לארץ ישראל וחי בה כאביון וסיים בה את חייו כראש ומנהיג 5 י שבת ל , ב . כתובות פז , ב . ביעה כ , א ( וברש י . ( שבת יז , א ( וברש"י . ( סוטה מח , ב . ויק"ר פא , ה . ועוד . 14 פרקי אבות פ"א מי"ב-יד . פ"ב מ"ד-ז . 17 סוכה נג , א : אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר בך ; אם אני כאן - הכל כאן , ואם אני איני כאן - מי כאן . הוא היה אומר : למקום שאני אוהב שם רגלי מוליכות אותי . אם תבוא אל ביתי - אני אבוא אל ביתך , אם אתה לא תבא אל ביתי - אני לא אבוא אל ביתך , שנאמר " ; בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבוא אליך וברכתיך . "

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help