sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לארם למדוד את האחר בקנה המידה בו הוא מודד את עצמו . לכן , ידע הלל כיצד לשוחח עם כל אדם , ואף עם גרים שבאים לפניו , בדרך המיוחדת ובהתאם לתכונות ולמגבלות של כל אדם . חכמים דרשו את הכתוב " ! כי פתח תפתח את ידך לו והעבט תעביטנו די מחסורו אשר יחסר לו" ( דברים טו , ח ) - אפילו סוס לרכב עליו , אפילו עבד לרוץ לפניו . ומסופר על הלל שלא רק דאג כך לעני אחד , שהיה מגדולי היחס , וסיפק לו סוס לרכב עליו ועבד לרוץ לפניו , אלא , שפעם , כשלא מצא עבר לרוץ לפניו , אף מילא בעצמו את מקומו של העבר - לרוץ לפני אותו עני ולהכריז שפלוני עומד לעבור ברחוב . ספור זה מבטא יותר מענוונותו של הלל את הבנתו , שעבור אדם אחד , הכבוד שחולקים לו חיוני כשם שחיוני אוכל נפש לאחר . הלל , שבעצמו יכול היה להסתפק בפרוטות באשר היה צריך לפרנס את עצמו וללמוד תורה , יכול להבין שאדם אחר נמדד בקנה מידה אחר . הלל , שהוא עניו עד כדי כך ששום אדם אינו יכול להוציא אותו משלוותו , יודע שאדם אחר זקוק לשלום נפשו ולמען בריאותו הרוחנית , שיהיה עבד רץ לפניו ומכריז שפלוני הגדול עובר עכשיו ברחוב . תפיסתו של הלל את היחוד האנושי של כל אדם כהוויה לעצמה משתקפת גם בשיטתו בהלכה , ובמידה רבה , גם בשיטתם של חכמי בית הלל , מאוחר יותר . אין הדבר מתבטא בהכרח בתפיסה הילכתית מוגדרת , אלא ביכולת להתגמש לפי בעיות מיוחדות , בכוח שלא לראות רק את כללי האמת המובהקים , אלא גם את היוצאים מן הכלל : את העיוותים והשינויים 3 כתובות סז , ב . 14 שבת ל , ב , וכך מסופר שם . "מעשה בשני בני אדם שהמרו זה את זה , אמרו ; כל מי שילך ויקניט את הלל - יטול ארבע מאות זוז . אמר אחד מהם : אני אקניטנו . אותו היום ערב שבת היה , והלל חפף את ראשו . הלך ועבר על פתח ביתו , אמר ; מי כאן הלל ? מי כאן הלל ? נתעטף ויצא לקראתו . אמר לו : בני , מה אתה מבקש ? אמר לו : שאלה יש לי לשאול . אמר לו : שאל בני , שאלו - מפני מה ראשיהן של בבליים סגלגלות - ? אמר לו י בני , שאלה גדולה שאלת - מפני שאין להם חיות פקחות . הלך והמתין שעה אחת , חזר ואמר : מי כאן הלל ? מי כאן הלל ? נתעטף ויצא לקראתו . אמר לו : בני , מה אתה מבקש אמר לו ; שאלה יש לי לשאול . אמר לו : שאל בני , שאלו - מפני מה עיניהן של תרמח יין חרוטות ? אמר לו : בני , שאלה גדולה שאלת - מפני שדרין בין החולות . הלך והמתין שעה אחת , חזר ואמר : מי כאן הלל ? מי כאן הלל ? נתעטף ויצא לקראתו - . אמר לו : בני , מה אתה מבקש - ? אמר לו : שאלה יש לי לשאול - . אמר לו י שאל בני , שאל - ! מפני מה רגליהם של אפרקיים רחבות ? -אמר לו : בני , שאלה גדולה שאלת - מפני שדרין בין בצעי המים - . אמר לו : שאלות רבות יש לי לשאול , ומתירא אני שמא תכעוס . נתעטף וישב לפניו - , אמר לו : בל שאלות שיש ל ך לשאול - שאל - . אמר לו.- אתה הוא הלל שקורין אותך נשיא ישראל - ? אמר לו : הן - . אמר לו : אם אתה הוא - לא ירבו כמותך בישראל - . אמר לו : בני , מפני מה - ? אמר לו : מפני שאבדתי על ידך ארבע מאות זוז - . אמר לו : הוי זהיר ברוחך , כדי הוא הלל שתאבד על ידו ארבע מאות זוז וארבע מאות זוז - והלל לא יקפיד .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help