sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן כפי שנסחן מאוחר יותר רבי ישמעאל . אולם יותר מאשר ביצירתה והגדרתה של תפיסה חדשה בלימוד התורה , ניכר רושמו של הלל בכך שהביא בדרכים שונות לשינויים מרחיקי לכת בחיים הציבוריים של עם ישראל . דומה , כי המעמד המיוחד שזכו לו צאצאיו של הלל הזקן , כנשיאי ישראל למעלה מארבע מאות שנה ) , כאחת השושלות הארוכות ביותר , לא רק בהיסטוריה היהודית , ( נבע מן המעמד המיוחד שיצר הלל עבור משרת נשיא הסנהדרין . תקופתו של הלל , שהיתה מקבילה ברובה לתקופתו של הורדוס , לא היתה קלה מבחינת ההשתלבות בחיי הציבור וההשפעה עליו . בו בזמן שהמלך הפסיק לבטא בשלמות את הרצון היהודי והפך בהדרגה לכעין שליט זר , נסבל פחות או יותר , ובו בזמן שהכהן הגדול הפך לפונקציונר דתי בלבד , הצליח הלל ליצור עבור נשיא הסנהדרין עמדה ציבורית מיוחדת שנחשבה במעמד הבכיר בעם ישראל . ניתן לומר שהיתה זו מעין חזרה אל התפקיד והמעמד של משה רבנו , כאשר המנהיג התורני הוא גם מנהיגו העליון של העם , כמעט לכל עניין ) . וכמוהו רק לרבן יוחנן בן זכאי , תלמידו המובהק וממשיך דרכו , ' ולרבי עקיבא ) אותה אריכות ימים מופלגת כשל משה רבינו - מאה ועשרים שנה . אריכות ימים המעידה על היקף פעולתם של אישים אלה , שכל אחד מהם , בעולמו ובתקופתו , הוא עמוד התווך של בניין העולם היהודי , שדרכם עוברת המסורת היהודית ומקבלת דמות חדשה שיש לה משמעות לא רק לשעתה , אלא גם לדורות . בכך נעשה הלל עצמו לדמות כה מרכזית עד שגם בניו ובני בניו שמילאו את מקומו , ( ושאחרים מהם היו גדולי עולם בזכות עצמם , ( ינקו את כוחם המיוחד מהיותם צאצאיו של הלל הזקן . הלל היה מפורסם ביחסו אל האדם , כאוהב האדם ויותר מזה , בתפיסת היחידיות של ה"אני" של כל אדם ובהתחשבותו בכל אדם כהוויה בפני עצמה . ביטוי לכך הוא נסיונו המעניין , לנסח את התורה כולה על רגל אחת ; " דעלך סני , לחברך לא תעביד י" ( מה שעליך שנוא , אל תעשה לחברך . ( הניסוח בדרך השלילה של הכתוב '' ואהבת לרעך כמוך" ( ויקרא יט , יח - ( מבטא , ודווקא בצורה זו , את התפיסה שלכל אדם יש מידה לעצמו ואל לו 8 מבוא לתו"כ . 9 סוכה כדו , א . 10 ספרי דברים פסקא שנ"ז . י י שבת לא , א 1 "שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי , אמר לו ו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת . דחפו באמת הבנין שבידו . בא לפני הלל , גייריה . אמר לו ; דעלך סני לחברך לא תעביר - זו היא כל התורה כולה , ואידך - פירושה הוא , זיל גמור . "

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help