sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הלל קיבל ללא ספק את ראשית תורתו בבבל , ונחשב כבר שם לתלמיד חכם . בבואו לארץ ישראל קיבל תורה מפי שני חכמי הדור : שמעיה ואבטליון . נראה שהם עצמם הכירו בגדולתו , אך ספק אם גם אחרים באותה תקופה הכירו בכך . עלייתו לגדולה ופירסומו , באו בבת אחת , והיו תוצאה של מקרה נדיר שבו ערב פסח חל בשבת . היתה זו סיטואציה חדשה , שלא היה לה באותה עת פתרון ידוע בהלכה ושגם חכמי הדור לא יכלו להכריע בבעיות הנובעות מן הצירוף המיוחד הזה . משהתברר שהאיש היחיד שהיו בידו הידיעה והיכולת לפסוק הלכה בעניין זה - היה הלל , נעשתה מחווה מיוחדת במינה , וראשי הסנהדרין של אותה תקופה , משפחת בני בתירא , ויתרו על תפקידם ומינו אותו לנשיא הסנהדרין במקומם 5 . בני בתירה נמנים משום כך בין שלשה אישים בהיסטוריה היהודית , שהיו ענווי עולם אמיתיים , אישים שויתרו על מעמדם הגבוה לטובת מי שנראה להם גדול מהם וראוי למלא את תפקידם . עם זאת , עלייתו של הלל למעמד הרשמי של ראש הסנהדרין לא היתה אלא קביעה פורמלית , למה שבבר היה מכוח אישיותו - הגדול והבולט בין חכמי הדור . אמנם דבר זה אינו מפורש . שכן ידיעותינו על מעמדו של הלל ועל תורתו שלפני מינויו לראשות הסנהדרין , כמו גם ידיעותינו על חכמים אחרים באותם דורות הן מועטות ביותר . בדורות ההם עדיין היתה שאיפה עקרונית להגיע לאחידות דעות בבית המדרש . ומשום בך , ההכרעות הן כמעט כולן אנונימיות - פסקי הדין של חכמי ישראל , והמחלוקות , במו גם האישיות המיוחדת של החכמים השונים , מתבטלות אל מול הקונסנזוס של הכלל הגדול . עם זאת , מן המעט שאנו יודעים על חכמי אותם דורות ותורתם , נראה כי הלל עצמו היה מייסדו , ועל בל פנים מפתחו , של ביוון חדש בדרך הלימוד . הלל היה זה שפיתח את כללי מדרש ההלכה ואף השתמש בהם בצורה עקרונית ועקבית כדי לברר ולפתור בעיות בהלכה . אמנם , היה קיים מדרש הלכה גם לפני הלל , אך לא היה זה מדרש שיטתי וכללי . הלל היה הראשון שניסח כללים למדרש ההלכה , שלמרות חילוקי הדעות במשך הדורות ביחס להגדרתם ותוקפם - הם בעיקרם כללי מדרש ההלכה כפי שאנו מכירים היום " . שבע המידות ; ' שדרש הלל לפני בני בתירה , הן הבסיס לשלוש 5 פסחים סו , א . ירושלמי שם פ"ו ה"א . 6 ב"מ פה , א , והם : רבן שמעק בן גמליאל , בני בתירה ויונתן בן שאול . ובירושלמי פסחים פ"ו ה"א : רי אלעזר בן עזריה במקום רשב"ג . 7 תוספתא פסחים פ"ז הי"א . שבע המדות הן : קל וחומר , גזירה שווה , בניין אב מכתוב אחד ומשני כתובים , בלל ופרט , פרט וכלל , ביוצא בו ממקום אחר ) . כנראה מדת "דבר שהיה בכלל Ayr מן הכלל , ( " ודבר הלמד מעיניינו .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help