sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ששורשיו בקהילות הקדומות של היהודים , הערים הרומיות בגרמניה , התפשט והתקבל בסופו של דבר גם בקהילות אליהן הגיעו המהגרים במזרח אירופה . יש , אומנם , להבחין בין 'מינהג אשכנז' ובין 'מינהג פולין , ולהצביע על הבדלים משמעותיים למדי ביניהם . אבל בעיקרו של דבר - לפנינו מינהג דתי אחד , ונוסח תפילה אחד , פחות או יותר . ג . הארגון הקהילתי ; המפתח החברתי להבנת קיומה של הקהילה היהודית במזרח אירופה בימי הביניים ובראשית העת החדשה . הקהילה היהודית הפולנית מתארגנת במבנה דומה למה שהיה מקובל בקהילות היהודיות בגרמניה . לפיכך , ניתן להראות קווי דמיון רבים בין הארגון הקהילתי בערים קרקוב או לובלין בפולין לבין קהילות כמו פרנקפורט בגרמניה ' . יתירה מכך : הבסיס המשפטי לקיומן של הקהילות , המסמך המכונה "פריווילגיום" ( בעברית בת הזמן "כתב זכויות" או "כתב קיום , ( " שהעניקו מלכי פולין למתיישבים החדשים , היה מבוסס על טקסטים ששימשו בערי גרמניה . הדמיון והקירבה של יהודי פולין ליהודי גרמניה בלשון , במינהג הדתי , בצורת הארגון של הקהילה ובמעמד המשפטי שלה , מאפשרים לנו לראות בקהילות שעוצבו בידי שיפעת המהגרים היהודים למזרח אירופה , איבר של היהדות האשכנזית הגרמנית . אבל במשך השנים קרה למהגרים מגרמניה מה שקרה גם בהרבה תנועות הגירה אחרות . ככל שהיהדות הפולנית הלכה והתעצמה בממדיה , והתפתחה מבחינת יצירתה החברתית והתרבותית , כך ניכרו בה סימני ייחוד הולכים וגדלים . בהמשך הדברים נראה גם כיצד סימני הייחוד האלה הפכו להיות סימני הבדל משמעותיים ביותר בין מזרח התפוצה האשכנזית למערבה , דווקא בתקופות המאוחרות . גורם שהשפיע במידה גדולה על עיצוב האופי המיוחד של הקהילה הפולנית , היה השוני הגדול בין המציאות החברתית כלכלית של מלכות פולין לבין זו של מרכז אירופה . שוני זה היה גם אחד הגורמים שהביאו מתיישבים יהודים למזרח אירופה . הפעילות הכלכלית של היהודים בפולין , בה הל ך וגדל מספרם בערים ובכפרים , הלכה ולבשה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help