sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמה ירושלים נקשרת בתודעת העבר , ההווה והעתיד של עם ישראל . עבורנו מסמלת העיר את ההוויה הנצחית . תולדותיה של העיר רצופים תיאורי כמיהתם של בניה , שגלו ממנה , לבניינה בעתיד . עם זאת שזורים קורותיה בתולדות עמים וממלכות שניסו גם הם להיאחז בה . בכל הדורות נתחם גבול ירושלים בחומותיה , ורק במאה השנים האחרונות גדלה ירושלים והתפשטה אל מרחבים שלא ידעה מעולם . תכנית הלימוד עוסקת בתולדות ירושלים מראשיתה ועד ימינו , ושני ספרי לימוד אמורים להקיפה . הספר הראשון ייוחד לתולדות העיר מראשיתה ועד התקופה הצלבנית , ואילו הכרך שלפנינו , שהוא השני בסדר הלימוד וברצף ההיסטורי , מוקדש לתולדות ירושלים מהתקופה הצלבנית ועד ימינו . שני הספרים מותאמים לדרישות תכנית הלימודים של משרד החינוך והתרבות בלימודי ארץ ישראל בבית הספר הכללי ובבית הספר הדתי . הם מקיפים יחידת לימוד ומחצה ( כ 135 שעות שנתיות , כולל סיורים , ( ומהווים נדבך מרכזי לכל הלומדים לימודי ארץ ישראל . עם זאת יכול הספר לשמש גם תכניות לימודים אחרות , כמו את תכנית הלימודים בהיסטוריה או את תכנית הלימודים בגיאוגרפיה . הספר נכתב בהדגש היסטורי , שכן אין כירושלים היכולה לשמש כסדנא ללימוד התקופות השונות בארץ ישראל . עם זאת , פתחנו צוהר לתחומי ידע נוספים . שילבנו ידע בארכיאולוגיה , באדריכלות , באמנות , בהכרת מנהגים ומסורות , בגיאוגרפיה , דמוגרפיה ועוד . בשמונת פרקי הספר ניסינו להאיר את תולדות העיר מזוויות שונות ובדרכי למידה שונות . בתקופה הצלבנית , למשל , אנו מתוודעים למקורות ראשוניים , שנכתבו _על ידי בני התקופה , ולמקורות משניים , פרי עבודת ההיסטוריון בן ימינו . בתקופה הממלוכית ראינו לנכון להוסיף את לימוד ההתבוננות בהיבטים האמנותיים של מפעלי הבנייה המרשימים , שהוקמו בעיר באותה עת , וכן לימוד בלתי אמצעי על הקהילה היהודית מתוך אגרות בני העיר אל קרוביהם בחוץ לארץ . בראשית התקופה העות'מאנית לומד התלמיד להכיר , בעזרת תמונות ואיורים , את המראות שיראה בסיירו בעיר . לשלהי התקופה העות'מאנית הקדשנו פרק נרחב , שאותו חילקנו לשלושה נושאים : ירושלים כמושא התעניינותן של מדינות אירופה , המטביעות בה את חותמן,- הקהילה היהודית בירושלים , המתמודדת עם השינויים שעובר העם היהודי בתפוצות , בנסותה לעצור בעד הרוחות החדשות , ירושלים הפורשת כנפיים , מרחיבה יריעותיה ויוצרת תשתית לעיר המודרנית . בימי המנדט הבריטי שימשה ירושלים כבירת הארץ . היישוב היהודי באותן שנים גדל בעיקר במישור החוף . נעסוק בתהליך הדמוגרפי העובר על העיר ובפעילותה של התנועה הציונית לביסוס מעמדה של ירושלים בתודעה הלאומית . במלחמת העצמאות לא שפר על ירושלים גורלה . את הקשיים והתוצאות ננתח בעזרת עדויותיהם של בני הדור ועל ידי קריאת מפות הקרב . גם על תוצאות המלחמה — העיר החצויה — נלמד בדרך דומה . הפרק האחרון שונה משאר פרקי הספר , הוא גולש מתחום ההיסטוריה לתחום

יד יצחק בן-צבי

ישראל. משרד החינוך. המינהל הפדגוגי האגף לתכניות לימודים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help