sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

( Mignot ) במאמרו השלישי על הפלשתים ' , דומה שיציאת הפלשתים מארץ מצרים אינה ודאית פחות ממוצאם מאבי המצרים . בפסוק מנבואת עמוס שהבאתי לעיל לפי גירסת ' וולגאטה' מתבטא האל כך : הלוא כבני כושיים אתם לי בני ישראל נאום יהוה הלוא את ישראל העליתי מארץ מצרים ופלשתיים מכפתור ( ב'וולגאטה' — 'מקאפאדוקיה ( ' וארם מקיר ( ב'וולגאטה' — מקירנהן , מלומדים אחדים , ובהם בוכארטוס המלומד , ' טוענים כי הפלשתים והכפתורים בצאתם ממצרים נדו לקולכיס ולקאפאדוקיה כי קסמו להם הזהב והכסף של הארצות האלה , ואחר כך שבו ונדו מקצתם דרומה , מגעגועים אל מולדתם הראשונה או מפני שגירשום עמי ארצותיהם החדשות , והשתקעו בחבל הארץ הקרוי על שם הפלשתים 'פאלסטינה . ' הכומר מיניו מציין בהגיון שטענה זו מסתמכת רק על הדמיון שיש במידת מה בין השם כסלחים וקו לכיס ובין השם כפתור וק אפאדוקיה , ואם כי 'השבעים , ' אוסביוס , ' וולגאטה , ' תיאודוךט , קירילוס הקדוש ופרוקופיוס , כל אלה קיבלו זאת , לפחות במה שנוגע לזיהוי כפתור עםק אפאדוקיה , הנה הזיהוי הזה מבוסס על יסודות מפוקפקים מאוד . ובאמת כלום מתקבל על הדעת שהעם הפלשתי עבר את סוריה כולה , את ארמניה כולה , והרחיק לכת עד כדי כך על מנת לחזור אחר כך על עקבותיו ולקבוע לו מושב בקירבת ארץ מוצאו ? שהרי עם זה ישב בלי ספק תחילה במצרים , כפי שנמצאנו למדים מפסוק המקרא המובא לעיל , המייחס את הפלשתים לבן השישי של מצרים , אבי המצרים , באמרו שהפלשתים והכפתורים הם צאצאי הכסלחים , יוצאי חלציו של הבן השישי אשר שמו כשמם . להגירה הכפולה שמחייבת הדעה אשר אנו באים להפריך אין אפוא כל אסמכתא ; - אדרבה דומה שיש בכך סתירה לנאמר בכתבי הקודש , המספרים על הגירה יחידה בלבד והמגדירים את ארץ כפתור , שממנה יצאו לפיהם הפלשתים , כאי : על היום הבא לשדוד את כל פלשתים להכרית לצר ולצידון כל שריד עוזר כי שודד יהוה את פלשתים שארית אי כפתור " . הואיל ואי אפשר להגדיר את קאפאדוקיה כאי , מפריך קלאריוס את הדעה המקובלת על אוסביוס והיירו נימוס הקדוש , ולפניהם על 'השבעים , ' שלפיה באו הכפתורים מקאפאדוקיה , ומוסיף ; quam in Pontica natione aut Cappadocia . g Propter pat rein ergo communem Mizraim ma Mm Caphtoiaeos in Niliacis circa Delia insulis quaerere . 7 Bochartus , Geographia sacra . edition de 1646 . p . 323 6 Histoire de I'Academie des inscriptions et belles-lettres . XXXIV . p . 145 5 בראשית י : יד . 8 ירמיהו מז : ד . . Cellanus . Geographia . 11 9 בעברית : 'ובכן לפי שם האב המשותף מצרים מוטב לחפש את הכפתורים באיי נילוס על יד הדלתא ולא במקומו של עם פונטוס או בקאפאדוקיה ' .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help