sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חכמתי , ולפיכך אין בו אספקטים לאומיים . נראה אפוא שהמילה "עמו '" משמשת כאן במשמעות ציבור , קהל גדול , ואין היא מוסבת על ישראל או על עם אחר כלשהו . משום הצלחותיהם של הרשעים הקהל בא , נוהר " ) ישוב ( " אליהם . לפי פירוש אחר , הרשעים הולמים , מכים את העם שוב ושוב . ימי מלא ימצו למי . העם נוהר אליהם " ) ימצו למ . ( " 1 כזרימתם של מים רבים " ) מי מלא . ( " פירוש אחר : והעם מזיל דמעות וממצה את כל דמעותיו . [ יא ] ואמרו : איכה ידע אל . התפיסה כאן זהה לתפיסת הכתוב : "וישמן ן ^ רון ויבעט" ( דברים לב , טו , ( כלומר : הצלחתם החברתית והכלכלית של הרשעים הביאה אותם אפילו למחשבת כפירה בסמכות האלוהית , או לפחות בידע האלוהי , בסברם שאין "דעה בעלי 1 ן . " בחטא זה יש דרגות שונות : הנביא צפניה , למשל , תוקף סיעה בירושלים שסברה : "לא ייטיב ה ' , ןלא ! לע " ( צפניה א , יב , ( כלומר : האל אינו מסוגל להשפיע על המאורעות לטוב ולרע . דרגת חטאם של הרשעים במזמורנו חמורה יותר ; הס סוברים שהאל אינו יודע כלל על הקורות . [ יב ] הנה אלה רשעים , ושלוי עולם השגוי חיל . לשון סיכום לכל פרשת הרשעים שהרבו " ) השגו , " מלשון שגיא ) חיל-רכוש וכוח-וזכו לשלוות עולם , היא שלווה עילאית , והשווה : "מדוע דרך רשעים צלחה , $ לו כל בגדי בגר " ( ירמיה יב , א . ( [ יג ] אך ריק זכיתי לבבי ואךחץ בנקיין כפי . המשורר קובע בייאושו , שלשווא שמר על צדיקותו , על לבו הנקי ועל טוהר מעשיו , שהרי אין הוא זוכה , לדעתו , לגמול הראוי . [ יד ] ואהי נגיע כל היום , ותוכחתי לבקרים . למרות כפיו הנקיות וזוך לבבו ( יג ) הוא סובל פיסית ונפשית "כל היום " וכל הימים " ) לבלןךים . ( " נטו ] אם אמרתי אספרה כמו , הנה דיר בניך בגדתי . כאן מסביר המשורר את הטעם לכך שלא נעשה רשע . "אספרה כמ - " 1 רצונו לספר , לדבר , כמו הרשעים , כלומר : להיעשות כמותם , נעצר ולא יצא אל הפועל , משום שידע שבכך הוא בוגד ב " ד 1 ר בניך , " היינו : בעדת הצדיקים . השורש ספר משמש מילה מנחה במזמור , והוא מופיע פעמיים : כאן , בסוף הקטע על הבעיות שמעלה המשורר , ולהלן , בסוף קטע הפתרונות החיוביים של המזמור ( פסוק כח . ( מהנמקתו לכך שחזר בו מרצונו להידמות לרשעים , עולה שהוא רואה עצמו אדם שהקהל נושא אליו עיניים ולומד ממנו . דבר זה הביאהו למחשבה , שהחלטתו האישית להיעשות רשע לא יצאה אל הפועל , משום שהיא עלולה להשפיע לרעה על עדת המאמינים הרואים בו דמות קובעת , שמעשיה ראויים לחיקוי . [ טז ] ואחשבה לדעת זאת , עמל היא בעיני . אפשר שהפסוק חוזר על הרעיון של הכתוב הקודם , ואזי פירושו הוא שלא רק שאין המשורר רוצה לספר כמו הרשעים , אלא אפילו עצם המחשבה להיות כמותם נתפסת אצלו כעמל , היינו : כפשע . מאידך גיסא , יש פרשנים כאבן עזרא , המפרשים את הפסוק כהודעת המשורר , שכל ניסיון שלו לחשוב על חידת הגמול האלוהי בדבר הצלחת הרשעים וכישלונות הצדיקים גרם לו טורח נפשי גדול " ) ץמל . ( " [ יז ] עד אביא אל מקדשי אל , אבינה לאחריתם . כאן מתאר המשורר את הנסיבות שהביאוהו להארה , ונזכר כאן הכיוון של הפתרון "אבינה לאחריתם . " ב " מקן ^ י אל" נודע לו הגורל המר הצפוי לרשעים המצליחים . לא ברור אם מדובר במקדש ממש-אם ההארה באה כשנכח בטקס כלשהו במקדש , או שכוונת המשורר להבזק פתאומי של הכרה , שהוא מדמה אותה לחוויה דתית , מעין זו המתרחשת בזמן נוכחות במקדש . [ יח-כ ] הפתרון לשאלת "רשע וטוב לו " מיוסד על העיקרון המקובל בספרות החכמה : הצלחת הרשעים אינה אלא זמנית . כלומר , המצב שהמשורר מתאר בתחילת המזמור בדבר הצלחת הרשעים הוא בר חלוף , ובקרוב מאוד הוא עתיד להשתנות מן הקצה אל הקצה . תיאור זה בא לידי ביטוי בפתגמי חכמה בספר משלי , ואפשר למצוא כמותו גם בספר איוב . אולם באותם דברי ספרות מוצעים גם פתרונות אחרים , שניכר לעתים כי הם עדיפים בעיני חוגים אחרים של חכמים . כזה הוא , למשל , ספר איוב המביא מחד גיסא , את הפתרון השבלוני בדבר זמניות הצלחתם של הרשעים , ומאידך גיסא יש בו פתרונות אחרים , שניכר כי בעל ספר איוב מעדיף אותם על הפתרון השבלוני . [ יח ] אך בחלקות תשית למי , הפלתם למשואית . הפתרון שהמשורר הגיע אליו מצרף לתפיסה בדבר זמניות הצלחתם של הרשעים גם את הרעיון , שהאל תורם להצלחתם "בחלקות , " בערמומיות , כדי לגרום להם - rt ( wrrrt לחורבות ( השווה להלן , עד , ג : "הרימה פץמיף למחאות נצח . ( " כל זאת כדי שמפלת הרשעים תהיה מורגשת יותר , בבחינת "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא . " [ יט ] איך היי לשמה כרגע , ספי תמי מן בלהות . המשך אותו הרעיון בדבר האל המתכנן את מפלת הרשעים ותיאור הביצוע . - arccrtrc לחורבה כמו "למבואות" שבכתוב הקודם " . ספו" - בא עליהם הסוף . כאן ובכתוב הבא מופיעה שורת לשונות של מהירות : " כךגע , " "מן בלה 1 ת , " "כחל 1 ם מהקיץ" ( כ , ( במגמה להביע את רעיון נפילתם המהירה והפתאומית של הרשעים . [ כ ] כחלים מהקיץ אדני בעיר צלמם תבזה . "בעיר " - בהעיר , בהתעוררות , בבת אחת , יבזה האל את צלמם , ישפיל את דמותם וכבודם של הרשעים , שעד כה נחשבו למצליחנים ולבלתי פגיעים , עד כי העזו להחציף דברים אף כלפי השמים . [ כא - כד ] עתה , כשהגיע כבר המשורר לפתרון אחד בדבר הטעם להצלחת הרשעים , הוא ניגש לעסוק בסוגיה השנייה-שאלת "צדיק ורע לו . " אם ביחס לשאלה הראשונה הוא חוזר בעיקרו של דבר בצורה שבלונית על המצוי בספרות החכמה , הרי כאן הוא עיקר חידושו . נכא ] כי יתחמץ לבבי , וכלייתי אשתינן . המשורר חוזר לתקופה הקודרת של ייסורי נפשו , כאשר נחמץ לבבו מעצב ומדיכאון למראה ההתרחשויות , שאת פשרן לא הבין . " וכליותי אעותונן " - ביטוי מקביל לתיאור מצוקת נפשו " . אשתונן " גזור מן השורש שנן , ומשמעו : כשנפגע בפנימיותו , בנפשו , כאילו ננעץ בו חץ שנון , חד . [ כב ] ואני בער ולא אדע , בהמית הייתי עמך . עתה הוא יודע , ועל כך הוא כועס על טיפשותו משום שנהג ללא תבונה , כבער , ככסיל , או כבהמות . ושמא יש לראות כאן שני לשונות נרדפים , ואזי "בער" הוא בעיר , שם נרדף ל"בהמית . " [ כג ] ואני תמיד עמך , אחזת ביד ימיני . עתה הוא יודע שתמיד היה האל עמו , אלא שעד כה הוא לא היה ער לכך . האל אחז ביד

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help