sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

" אך בחלקות תשית למו , הפלתם למשואות" ( יח . ( אולם עיקר חידושו של המשורר נוגע לפתרון גורל הצדיקים . המשורר הגיע להכרה , שמערכת החשיבה הקודמת שלו בטעות יסודה : טענתו על מצבו הרע אינה עומדת במבחן האמת . ההסתכלות הנכונה על החיים לימדה אותו שלמרות טענותיו על גורלו הרע ועל הכישלון החברתי שלו ושל הצדיקים חבריו , הרי למעשה במשך כל התקופה הזאת היה טוב לו , אלא שהוא לא היה ער לכך . הטוב השמור למשורר ( ולשאר הצדיקים ) בא לידי ביטוי בכך שהאל עמו וקרוב אליו : "ואני תמיד עמך , אחזת ב ? ד ןמיני" ( כג . ( נוכחותו הקבועה של האלוהים לצדו והשגחתו עליו הן הן הטוב המוחלט . לעומת זאת , הרשעים אינם זוכים לקרבה זו , ומכאן נובע הכינוי שהוא מכנה אותם : "ךחלןיף" ( כז , ( ועל כן הם יאבדו . ההצלחה האמיתית שמורה , אם כן , לצדיק , ואף שלפי קנה מידה תועלתני עשוי הרשע להיחשב מצליח לרגע , הרי במהרה ובפתאומיות יאבד . לא בכדי פתח אפוא המשורר בקביעה : "אןל טיב ליבראל אלהים לברי לבב " ( א . ( [ א ] אך טוב ליבראל אלהים לברי לבב . כתוב זה קשה במיקומו ובניסוחו . השאלה הלאומית אינה מעניינה של ספרות החכמה ושל הספרות הנגזרת ממנה , לפיכך תמיהה היא על השם "ישךאל" המופיע בו . אם נקיים את הנוסח הנתון , נראה שלפנינו תוספת מימי בית שני . יצוין שבספר תהלים מצויות כמה וכמה תוספות לאומיות כאלה . כך במזמור ג , ט : "לה' הןשוץה , על עמך בךכתך סלה , " באה תוספת בעלת גוון לאומי בסוף מזמור בקשה של יחיד ; כט , יא : "ה' עז לעמו יתן , ה' יבךף את עמו בשלום" - בסוף מזמור הימנון , וכך מוסבר גם הלשון "של 1 ם על ישךאל , " הבא בסוף כמה מזמורים , כגון קכה , ה ; קכח , ו . ללשון זה השווה גם דברי הימים א כב , ט . 4 מאידך גיסא ניתן לראות בלשון "ישךאל" שיבוש , ותיקון הנוסח הוא קל ביותר : "ל ^ ר אל , " ולפי זה קובע המשורר בראשית דברו את צדקת האלוהים ביחס לגורל הצדיק . + הפסוק הראשון פותח בצורה שונה מזו שפותחים בה כל הפסוקים הבאים אחריו עד פסוק טז , ומאידך גיסא , הוא דומה באווירתו לכתובים שבמחצית השנייה של המזמור . לפיכך אפשר להסביר את מיקומו באחת משתי הדרכים : . 1 המחבר הקדים כאן את המסקנה שהגיע אליה במחשבתו על החיים ; . 2 לפנינו פתיחה שבלונית מעין זו שבירמיה יב , א : "צדיק אתה ה ' כי אריב אליף , אך משפטים אלבר איתך . " וגו , ' או חבקוק א , יג : "טה 1 ר עינים מךאות רע והביט אל ץמל לא תוכל , למה תביט בו גךים , תחךיש בבלע ךשע צדיק ממנו . " כלומר , מן הסתם היתה מסורת ספרותית לפתוח תלונות כנגד האל בניסוח של צידוק עקרוני של האל . [ ב ] ואני כמעט נטיו רגלי , כאין שפכו אשרי . המשורר מתוודה שקינא ברשעים המצליחים , וכמעט עמד לחטוא כמותם . הציור של נטיית הרגליים מכוון לומר , שרגליו עמדו לפנות לכיוון נלוז , או שעמדו להתמוטט . מכל מקום , כפסע היה בינו לבין היסחפות למצב , שבו היה חדל להיות צדיק , אך ברגע האחרון ניצל . איברו השני של הפסוק בא בתקבולת נרדפת לאיברו הראשון : צעדיו " ) א ^ ךי ( " כמעט מעדו , התמוטטו " ) שפכו . ( " [ ג ] שלום רשעים אראה . השווה "שלו כל בגדי בגד " ( ירמיה יב , א . ( שלוות הבוגדים ושלום הרשעים הם ביטוי לסוגיית "רשע וטוב לו , " כלומר : טענת המתלונן מוסבת על הצלחת הרשעים , בעוד שלפי הגמול הראוי להם , צריכים אלה להיות בכי רע . מכאן ועד פסוק יב מתאר המשורר בפרוטרוט את הצלחתם החברתית של הרשעים , שבגללה נתקנא בהם והיה קרוב להתמוטטות אמונתו בצדקת האל . [ ד ] כי אין חךצבות למותם ובריא אולם . ציור להמחשת בריאותם האיתנה . "אולם" מכוון להשוואה לאילים , היינו.- בריאים ושמנים עד כדי כך , שנדמה כי אין גבול " ) חךצבות (" לחייהם , וכביכול אין הם צפויים למות . [ ה ] בעמל אנוש אינמו . "עמל אנוש " - סבלם של בני אדם . הם אינם נמנים עם הסובלים מקרב החברה . התקבולת חוזרת על אותו הרעיון : "ועם אדם לא עגעו" - אין הם נפגעים " ) ןנגעו ( " עם שאר בני האדם . [ ו ] לכן ענקתמו גאוה . הגאווה משמשת להם כעין ענק לצווארם , כלומר : בהתנהגותם הם מפרסמים את גאוותם . "ענק " הוא תכשיט לצוואר - ראה משלי א , ט : "כי לףת חן הם לראשן וענקים לגךגרתיף . " ? ץטף שית חמס למו . החמס עוטף אותם כתכשיט " ) שית (" או כבגד ( השווה משלי ז , י . ( [ ז ] יצא מחלב עינמו . תיאור היותם בריאים ושמנים עד כי נראה שעיניהם טובלות בחלב . קנברו משכיות לבב . ציור מקביל לחלקו הראשון של הכתוב , ואף הוא תיאור משמניהם ; לבם מכוסה בשומן כחלב . [ ח ] ^ מיקו . משורש מוק , שמשמעו בארמית לעג , התלוצץ . וידברו ברע עשק , ממרום ידברו . הם עושים את מעשי העושק שלהם , ועל כן הם מדברים ממרום , כלומר : במעשיהם הרעים הם רכשו את המעמד הרם ביותר בחברה . [ ט ] שתו בשמים פיהם , ולשונם תהלך בארץ . דברי הרהב שלהם מכוונים כלפי שמים : הם "שתו פיהם , " כלומר : שמו , כיוונו את דיבורם כנגד השמים , ובה במידה הילכה לשונם , דיברה , כלפי הבריות שבארץ , או.- דבריהם הרעים מתפשטים בכל הארץ . [ י ] לכן ישוב עמו הלם . כאמור , המזמור הוא

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help