sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פרק עג מבוא פרק עג הוא מזמור חכמתי . הוא דן בנושא הקלאסי של ספרות החכמה : שאלות הנהגת העולם בידי האל ושאלות שכר ועונש . המיוחד במזמור הוא שבצורה נדירה באות כאן לידי ביטוי מפורש שתי השאלות המפורסמות יחד : צדיק ורע לו , ורשע וטוב לו . יתרה מזו , גם התשובות שהמזמור מספק הן שתיים : אחת לכל אחת מהן . ? המשורר נאבק בשאלת הצדקתם של מעשי האל , ולמרות ההיקף המצומצם יחסית של הטקסט הוא דן דיון מלא ושלם בנושא . לא בכדי כינו במחקר את היצירה הזאת "ספר איוב הקטן , " ואף היה מי שטען שהמזמור הנדון אף נכתב בידי מחבר ספר איוב . מבנה הפרק . המזמור פותח בכותרת קצרה , " מזמור לאסף , " ומבנה המזמור גופו הוא כדלקמן : פסוק א - פתיחה כללית ( על מעמדה של זו ראה להלן , בפירוש לפסוק א . ( פסוקים ב - ג - 3 הודעת המשורר כי עמד להתמוטט עקב קנאתו ברשעים המצליחים . פסוקים - hi יב - תיאור הרשעים והצלחתם . פסוקים יג-טז-המשורר הצדיק וסבלו . פסוק יזג-הנסיבות שבהן הגיע המשורר לפתרון הבעיות . פסוקים c-ei פתרון שאלת "רשע וטוב לו . " פסוקים כא-כח-פתרון שאלת " צדיק ורע לו . " פסקה זו נחלקת לשני חלקי משנה : פסוקים כא - כד ופסוקים כה - כח . ? יש לציין שאחד מאמצעי הגיוון של הספרות המקראית הוא הסידור הכיאסטי . b a- // b-a סידור זה בא לידי ביטוי הן בתחום הכתוב הבודד והן בסידור חלקי יצירות ואפילו ביצירות שלמות . לפיכך תמיהה היא שבמזמור זה סדר הפתרונות כסדר הבעיות , היינו : . b-a // bi-ai אך סטייה זו מן הגיוון המקובל מצאה לה תחליף ברור במזמור : בעוד שסדר העיסוק בשלב הפתרונות זהה לסדר הטיפול בשלב הבעיות , הרי נוצר כאן בכל זאת "כיאסמוס כמותי , " כלומר : במקום שינוי בסדר האיברים ניכר כאן חילוף בהיקף העיסוק . בחלק העוסק בבעיות מושם עיקר הדגש בבעיית "רשע וטוב לו" ( פסוקים - b \ יב , כעשרה פסוקים , ( בעוד שלבעיית "צדיק ורע לו" הוקדשו רק ארבעה כתובים ( פסוקים יג - טז . ( והנה בחלק העוסק בפתרונות נתהפכו היוצרות : עתה מוקדשים רק כארבעה כתובים ל"רשע וטוב לו " ( פסוקים - bV כ , ( ואילו לבעיית "צדיק ורע לו" יוחדו בחלק זה שמונה כתובים ( פסוקים כא - כח . ( באופן כזה נוצר היפוך בסדר ההתייחסות בעקבות המהפכה שחלה בהשקפת העולם של המשורר . הרעיון בפרק עג . המשורר מציג לפנינו באופן מסודר את השקפת עולמו בשאלה החשובה של הגמול האלוהי . הוא בונה את דבריו בשני חלקים . בתחילה הוא עונה קצרות על השאלה שעמדה בעבר במרכז מחשבתו . מדוע אין האל מעניש את הרשעים , ולא עוד אלא שהוא מעלים עין מעמדתם המצליחה בחברה ? בשולי הדברים מצביע המשורר על הבעיה המשנית . אולם כשנפקחו עיניו לראות באור הנכון את דרך הנהגת העולם בידי האל , הפך המשורר את סדר בחינת הדברים בעולם . ? לשאלת הצלחת הרשעים הוא מתייחס בקצרה , משום שנסתבר שלא זה עיקר הדברים . לפתרון השאלה בדבר הצלחת הרשעים הגיע המשורר בהשפעת התשובה המוכנה והשגרתית של ספרות החכמה : הצלחת הרשעים אינה אלא זמנית . חידושיו של המשורר בחלק זה ( יז - כ ) מתמצים בעיקר בניסוחים חדשים של מהירות המפלה ופתאומיותה ושל תכנונו של האל להביא להצלחתם המרשימה של הרשעים כדי לגרום בסופו של דבר להורדתם מגדולתם : מבוא לספר השלישי [ פרקים עג - פט ] אחד עשר מתוך שבעה עשר פרקי הספר השלישי מיוחסים לאסף , ארבעה לבני לןרח , מזמור אחד לאיתן ואחד לדוד . היות שבכל ספר תהלים יש רק עוד פרק אחד המיוחס לאסף ( פרק נ , ( נראה בבירור שהספר השלישי מושתת על אסופה קדומה מלפני התגבשות ספר תהלים השלם . ? הספר השלישי פותח ב"מזמ 1 ר לאסף " ( עג , א , ( ומכאן ואילך באים מזמורי אסף ברצף עד מזמור פג . ארבעת מזמורי בני קרח באים מיד אחר כך בשני זוגות : פד - פה ; פז - פח ; המזמור היחיד לדוד בא בין שני הזוגות של מזמורי בני קרח ( פו , ( ואילו המזמור היחיד לאיתן בא אחרי הזוג השני של מזמורי בני קרח ( פט . ( עוד ראוי לציין את הייחוס הכפול הבא במזמור פח : " לבני קרח ... להימן האזךרוי , " ועיין בפירוש למזמור זה , וכן למזמור עז . השם "הימן" אינו מופיע עוד בספר תהלים ^ . ממצא זה מלמד , שהקובץ הקודם של מזמורי אסף נקלט כמות שהוא בספר השלישי , ומטעמי כמות , כדי להגיע להיקף של חומש בתהלים , צורפו אליו עוד ששה מזמורים , כך שהיקפו הכללי של הספר - שבעה עשר פרקים-מקביל להיקפו של הספר הרביעי ( צ - קו . ( אף אפשר שצירופם של כל ששת המזמורים שאינם לאסף , או חלקם , כבר היה בקובץ הקדום . יצוין שמספר מזמורי אסף בספר תהלים הוא שנים עשר ( אחד בספר השני ואחד עשר בספר השלישי , ( ואילו בני קרח מיוצגים בספר תהלים באחד עשר מזמורים ( שבעה בספר השני וארבעה בספר השלישי . ( עוד יצוין שכשם שהספר השלישי מביא , כאמור , ברצף את אחד עשר מזמורי אסף , ורק אחר כך באים האחרים , ובכללם ארבעת מזמורי בני קרח , כך גם הספר השני פותח ברצף של שבעה מזמורים לבני קרח , ומיד בסמוך המזמור הבודד המיוחס לאסף ( נ . ( אלא שטיבו של הספר השני שונה מן השלישי , משום שלמרות הפתיחה המאסיבית והרציפה במזמורי בני קרח , הרי עיקרו של הספר הוא גוש רציף של מזמורי דוד . הספר השלישי מסתיים , כאמור , במזמור היחיד לאיתן , וגם בכך הוא מקביל לספר השני , שבסיומו בא מזמור יחיד המיוחס לשלמה ( עב . ( עג , ז " לכן ענקתמו גאוה , יעטף שית חמס למו . " פרק עג הוא מזמור חכמתי הדן בשאלה הקלאסית של השכר והעונש , חלקו הראשון מתאר את הרשעים אשר טוב להם , והשני - את הצדיקים הסובלים . בגלל מצבם הטוב לכאורה התקנא המחבר ברשעים , וכמעט חטא כמותם . לשאלת הצלחתם מתייחס המחבר נקצרה , משום שזו זמנית , והם עתידים לרדת במפתיע מגדולתם . בתיאור עושרם ועליונותם מדמה המשורר את גאוות הרשעים לענק העוטף את צווארם , ואת החמס שהם שרויים בו ~ לתכשיט המעטר את דמותם . בתמונה : ענק דמוי סהר עשוי זהב וכסף ( אררט , מאה ז ' לפה " ס . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help