sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

45 פעמים ואלהים 210 פעמים , בעוד שביתר מאה ושמונה עשר המזמורים ( א - מא , פד- קנ ) בא אלהים תשעים וארבע פעמים בלבד , ואילו שם הוויה בא 584 פעמים . העדפה ברורה זו של אלהים על פני שם הוויה היא עקיבה כל כך עד שהיא משפיעה על שני מזמורים מן הספר הראשון , השבים ומופיעים בספרים הבאים : במקום שם הוויה במזמור יד , ב , ד , ז אנו מוצאים " אלהים " במזמור נג , ג , ה , ז , והוא הדין במזמור מ , , av יז , שבו מופיע שם הוויה , המתחלף ב"אלהים" במזמור ע , an ה ) . והשווה גם מזמור נ , ז עם הכתוב בשמות כ , ב ; ומזמור סח , ב , ח-ט עם הכתוב בבמדבר , י לה ובשופטים ה , ד- ה ( . יתר על כן , אנו מוצאים בספרים השני והשלישי צירופים שאינם ידועים לנו ממקום אחר במקרא : "אלהים אלהי " ( מזמור מג , ד ) ו '' אלהים אלהיןל " ( מזמור מה , ח ; נ , ז ? . ( מאחר שתופעה זו היא ייחודית לספר השני ולספר השלישי ( עד מזמור פג , ( ברור שהמזמורים ה " אלוהיסטיים " מב - פג היו פעם קובץ העומד ברשות עצמו . הכותרות שבראשיהם מראות , עם זאת , שהתפתחות זו נבעה מצירופם של קבצים "אלוהיסטיים " קטנים יותר . מזמורים נא - סה ומזמורים סח - ע מהווים את הקובץ השני של מזמורים המיוחסים לדוד , וקרוב לוודאי שבזמנים קדומים באו מזמורים אלה לאחר הקובץ הראשון , ואליהם נספחה הכתובת של מזמור עב , כ . הואיל ואין עוד מזמורים המיוחסים לדוד בספר תהלים ה"אלוהיסטי , " משמע שנוסחת הסיום שבמזמור עב , כ - "כלו תפלות דוד בן ישי - " היא מדויקת . ? מרכיבים אחרים של ספר תהלים ה " אלוהיסטי " הם המזמורים "לבני קרח , " מב - מט ( מזמורים מב - מג היו בתחילה יחידה אחת ) והמזמורים "לאסף , " נ , עג - פג . שני קבצים אלה מסודרים על פי המונחים הטכניים שבכותרותיהם . ארבעה מזמורים אחרים ( סו , סז , עא , עב ) שייכים לספר תהלים ה " אלוהיסטי . " שלושה מהם לא פורש שם מחברם בנוסח המסורה ; מזמור סז מיוחס לדוד בכמה כתבי יד של תרגום השבעים ; מזמור עא מחובר למזמור ע ברבים מכתבי היד של התנ"ך בנוסח המסורה , אך מיוחס לדוד בתרגום השבעים ; מזמור עב מיוחס לשלמה . נוסחת הסיום שבסוף מזמור עב הביאה , מטבע הדברים , לחלוקת ספר תהלים ה " אלוהיסטי " ותחמה את הספר השני . ליתר המזמורים בגוש ה " אלוהיסטי " נוסף נספח ( מזמורים פד - פט ) המשלים את הספר השלישי , ובו ארבעה מזמורים המיוחסים ל"בני קרח , " מזמור אחד המיוחס לדוד ואחד ל"איתן האזךחי 4 . " אשר למזמורים צ-קנ , כבר עמדנו לעיל על המאפיינים המייחדים אותם משאר הספרים ועל חלוקתם המלאכותית לספרים הרביעי והחמישי . נוסיף ונאמר כאן שקובץ זה של מזמורים שייך ודאי לתקופה שלאחר חיבור ספר תהלים ה " אלוהיסטי , " שהרי מזמור קח מורכב מחלקי מזמורים "אלוהיסטיים " אלה ( מזמורים נז , ח-יב ; ס , ז-יד ) ועדיין שומר על אופיו ה " אלוהיסטי " אף על פי שהוא מצוי בתוך קובץ שבו מועדף בדרך כלל שם הוויה על פני "אלהים . " בתוך הקובץ הגדול של מזמורים צ-קנ אפשר עדיין להבחין בכמה קבצים קטנים יותר . הבולט שבהם הוא גוש של חמישה עשר מזמורים ( קכ - קלד ) שכותרותיהם הן "שיר המעלות , " או "שיר למעלות . " נראה שהיה קיים עוד קובץ של מזמורים המיוחסים לדוד , שממנו נלקחו מזמורים קא , קג , קח-קי וקלח-קמה . ואילו מזמורים צ - ק לא נודע מי חיברם , ואף שלמקצתם יש תכונות משותפות קשה לשער שמקורם בקובץ מוגדר כלשהו . אף אין לדעת בוודאות אם מזמורי "הללו 3 c ( קד-קו , קיא-קיז , קלה , קמו-קנ ) היו פעם קובץ הימנונים נפרד . ? קשה להניח שמזמור א או מזמור ב היו מלכתחילה חלק מן הספר הראשון , ולו רק מן הטעם שלא פורש שם מחברם . סביר יותר שכאשר התפרש מזמור ב פירוש משיחי ונקשר לדוד , צורף מזמור זה לקובץ המזמורים המיוחסים לדוד , כשם שבצירופים רבים של ספרי קובץ כתובים באה מגילת רות לפני ספר תהלים משום שבסיומה מובא סדר הדורות של בית err r לאחר שהושלם חיבורו של ספר תהלים נוסף עליו מזמור א כמין מבוא לספר כולו . הבחירה במזמור זה נעשתה על פי צירוף של שיקולים . בראש וראשונה מאשר המזמור שבעולם שולטים סדרי מוסר המתקיימים ופועלים מכוח הצו האלוהי , ומכאן שההשגחה האלוהית היא צפויה והכרחית כאחד , וגם מפליאה לפקח על הברואים כולם . כך מבטא המזמור את הנחת היסוד שבלעדיה לא ייתכן , לפי השקפת המקרא , קשר של ממש עם האל . בעת ובעונה אחת הוא מביע את התפישה שביסוד ראיית העולם של הפרושים , האומרת שבעסקו בתורה ובמצוות נענה אדם מישראל לדרישות האל , ובכך הוא יוצר את התלות ההדדית בין לימוד תורה לחסידות ולצדקה . ? הבחירה לפתוח במזמור זה את ספר תהלים עלתה יפה גם מנקודת ראות צורנית ספרותית , בשל קרבתו הלשונית והסגנונית של מזמור א למזמור ב , וכן למזמור מא . משום כך אפשר היה לאחדו עם מזמור ב בשעת הצורך ( ראה דיוננו לעיל על מספר המזמורים , ( והוא ומזמור מא יכולים לשמש מסגרת ספרותית לספר ב . ? והרי הצדדים השווים בין מזמור א למזמור ב : קבוצה גדולה של מזמורי תהלים חם מזמורי המנון . מקצתם מהללים את האל , מספרים בשבחו , ומפארים את גדולתו , ומקצתם - "מזמורי ציון" -מזמורי הלל לירושלים , עיר ה ' ( בתמונה , ( שאותה איווה האל לחיות למשכן לו . פסוקים רבים במזמורים אלה מהללים את ירושלים , מונים שבתיה ומתארים את כיסופי המשוררים להסתופף בצלה " -. יפה נוף i > Wp כל האךץ , ל / י ציון יךכתי צפון , קךית מלך רב" ( מח , ג ";( נכ ? פה וגם-כלתה נפשי לחצרות ה , ' לבי ובשרי ירננו אלי אל חי " ' ( פד , ג &";( הב ה' שערי ציי // מ 5 ל מהכנות יעקב נכבדות מדבר י בך , עיר חאלהים $ לה" ( פז , ב-ג " ;( ירושלמ הבנויה בעיר עחבךה-להיחדו" ( קבב , ג ' . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help