sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

" כתאב אלח ' ילאף" למישאל בן עוזיאל , בשירת שמואל הנגיד , ועוד . בכתבי יד אחרים של ספרי התנ"ך אנו מוצאים חלוקה של ספר תהלים ל קמח מזמורים , ל קנא מזמורים , ל קנט מזמורים ואפילו ל קע מזמורים . ? אך לשיטות חלוקה אלה של המזמורים אין כל קשר לחומר הטקסטואלי הכלול בספר תהלים , הזהה בכל המהדורות ; אין הן מציינות אלא שינויים בצירופם ובחלוקתם של מזמורים מסויימים . במקורות חז " ל ( ברכות ט , ע " ב - י , ע " א ; תלמוד ירושלמי , ברכות ד , ג ; תענית ב , ב ) ובכתבי יד של הברית החדשה ( מעשי השליחים יג , לג , ( ואולי גם במגילת קומראן 174 4 Q ) קולופון ו ) נשתמרו לנו עדויות לקדמות החיבור בין מזמור א למזמור ב . מן האקרוסטיכון האלפביתי המקוטע במזמורים ט - י עולה , שהשניים היו לפנים יחידה אחת , כפי שהם מהווים יחידה אחת בנוסח תרגום השבעים . יש להניח שמשום כך גורס התלמוד הירושלמי ש !'' ענך ה ' ביום צךה" וגו' ( כ , ב ) נמצא במזמור יח ( ברכות ד , ג ; תענית ב , ב . ( מכאן שחוץ ממזמור א ומזמור ב היו בנוסח ספר תהלים שעמד לפניו עוד זוגות של מזמורים קצרים שאוחדו למזמור אחד . ? דוגמאות נוספות של צירוף שני מזמורים ליחידה אחת בתקופות קדומות הם מזמורים מב ו מג ; נג - נד ; ע - עא ; צג - צד ; צד - צה ; קד - קה ; קיד - קטו ; קטז-קיז ; קיז-קיח , ד . מזמור קיז , שהוא בן שני פסוקים בלבד , צורף למזמור קטז שלפניו או למזמור קיח שלאחריו . מצד שני , כשם שבתרגום השבעים נחלקו מזמור קטז ומזמור קמז לשניים , והוא הדין גם במזמור קמז , כך יש כתבי יד של התנ"ך שבהם נחלקים מזמור קיח ומזמור קיט . ? מסתבר אפוא שבזמנים קדומים לא היתה שיטה קבועה ואחידה של חלוקה למזמורים בספר תהלים . חוץ מן הכותרות שבראשי מקצת מן המזמורים אין בכתבי היד כל סימן למעבר ממזמור למזמור , ולכן מתאפשר קיבוצם של הפסוקים בדרכים שונות . קשה לומר בבירור מדוע נקבע מספרם הכולל של המזמורים כפי שנקבע , אך נראה שיש לקשור את הדבר עם המנהג של קריאת התורה בציבור מדי שבת בבתי הכנסת בארץ ישראל במחזור של שלוש שנים . החוקרים משערים שהיה קיים גם מחזור של קריאה בתהלים מדי שבוע הקשור לקריאה בתורה ולאמירת ההפטרה . מאחר שמחזור הקריאה בתורה לא היה קבוע בקהילות ישראל השונות , לא היה גם מספר המזמורים אחיד . החלוקה לפסוקים . במגילת קומראן ממערה וו כתובים כל המזמורים ברצף ואין בהם חלוקה לפסוקים , חוץ מבמזמור קיט , שבו מורה הסדר האלפביתי על תחילתו וסופו של כל פסוק ; אף על פי כן נראה שהחלוקה לפסוקים היא קדומה . מגילות תהלים אחרות מקומראן , בייחוד המגילות שנמצאו במערה , 4 משקפות את מסירת הטקסט בצורה התואמת את מבנה הפסוק . ? על פי מסורת מימי התנאים מגיע סכום הפסוקים בספר תהלים ל 5 , 896 ( קידושין ל , ע"א . ( מספר זה הוא כפול ויותר ממספר פסוקי הספר ( 2 , 527 ) המובא בנוסח המסורה בסיום הספר . בנוסח מדנרואי ( נוסח אנשי המזרח , הם יהודי בבל , בניגוד לנוסח מערבאי , הם אנשי המערב , יהודי ארץ ישראל ) יש רק 2 , 524 פסוקים , בשל צירוף פסוקים ה-ו במזמור כב לפסוק אחד ; צירוף פסוקים א-ב במזמור נב לפסוק אחד ; צירוף פסוקים א-ב במזמור נג לפסוק אחד ; צירוף פסוקים ה - ו במזמור קכט לפסוק אחד ; וחלוקת פסוק א במזמור צ לשני פסוקים . ההפרש בין המסורה והמסורת מימי התנאים מוסבר בתפיסות השונות של המושג " פסוק : " במסורה "פסוק" הוא חרוז ( או בית שיר ) ובו שתיים או שלוש צלעות , ואילו מסורת התנאים מיוסדת כנראה על הדרך המיוחדת של העתקת ( כתיבת ) השירה המקראית במגילת הקלף , שבה נודעת חשיבות רבה לרווחים שבין המלים ולעריכתן בטורים ( צלעות ;( וראה מגילה טז , ע " ב ; ירושלמי מגילה ג , ח ; מסכת סופרים יב , ט . התנאים ראו אפוא כ"פסוק" כל קבוצה של מלים , ואפילו כותרת בת מלה אחת או שתיים . מן הראוי לציין שבמהדורות הנדפסות של התנ"ך בימינו עשוי הפסוק להכיל שלוש מלים ( וראה בראשית כו , ו , ( אך לא פחות מכך . כלומר : כתובת בת שלוש מלים או יותר בראש המזמור מצוינת כפסוק נפרד . ? הבדל נוסף בין מסורת התנאים לבין נוסח המסורה שבידינו הוא מקומו של הפסוק האמצעי בספר תהלים ( עח , לו על פי המסורה , עח , לח על פי החישוב במסורת התנאים ; קידושין ל , ע"א . ( התהוות הספר החלוקה המחומשת של ספר תהלים אינה אלא שלב סופי בתהליך ארוך ומורכב של התגבשות , שראשיתו בקיומם הנפרד של קבצים שהיקפם קטן , שקובצו ברבות הימים לקבצים גדולים יותר . אין אנו יכולים להבחין אלא במקצתו של תהליך זה , וכל נסיון לשחזרו יהא בהכרח רצוף השערות . ? הקובץ הקדום ביותר הוא בלא ספק הספר הראשון , וליתר דיוק מזמורים ג-מא . כולם מיוחסים לדוד , להוציא את מזמור י ומזמור לג , החסרים כותרת . כפי שנאמר לעיל ( בעניין מספר המזמורים ) הסדר האלפביתי , נוסף על שיקולים סגנוניים ושיקולים שבהקשר , מאשרים את מסורת חז '' ל , הזהה עם המצב בתרגום השבעים ובכמה מכתבי היד של נוסח המסורה , שלפיהם מזמור ט ומזמור י היו ביסודם יחידה אחת . מזמור לג מיוחס בתרגום השבעים לדוד ( בכותרת שנשמטה אולי בנוסח העברי , ( אך נראה שמזמור זה השתרבב למקומו בספר במועד מאוחר יותר . וייתכן גם שהיתה כאן השפעה של קרבת הלשון בין לג , א ובין לב יא . "כנס " ( לג , ז ) היא מלה אופיינית לעברית של ימי שיבת ציון ; עוד סימן לאיחור המזמור הוא דחיית הקריאה לשיר לה' "שיר חךש" מתחילת המזמור ( כמו במזמורים צו , צח ואחרים ) לפסוק ג . ליקוט המזמורים המיוחסים לדוד היה אפוא השלב הראשון בהתהוות ספר תהלים כמכלול . ? הספר השני ( מזמורים מב - פג ) מתאפיין בנדירות הופעתו של השם ה' ובריבוי הופעת השם "אלהים" או "אלהי , " בניגוד לשאר חלקי הספר : בספר זה , המכיל ארבעים ושניים מזמורים , בא שם הוויה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help