sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תוספות מאוחרות . נראה שהן מציינות את סיומם של קבצים שאוחדו-קבצים שקודם לכן היו נפרדים ועומדים ברשות עצמם . מוסיפה ומחזקת את ההשקפה הזאת נוסחת הסיום לספר השני : קשה להעלות על הדעת שעורך , היודע שבספרים הבאים נכללים שמונה עשר מזמורים המיוחסים לדוד , יכתוב " כלו תפלות ךןד בן ישי " ( מזמור עב , כ ; והשווה "עד הנה דברי יךמיהו , " ירמיה נא , סד " ; תמו דברי אי 1 ב , " איוב לא , מ ? . ( כמו כן אין הדעת נותנת שעורך כל הקובץ יכלול בו כפל של מזמורים מסויימים : מזמור יד שבספר הראשון נכפל בספר השני ( במזמור נג , ( וכמוהו גם מזמור מ , יד-יח שבספר הראשון , הנכפל בספר השני במזמור ע , ומזמור קח , שבספר החמישי מצורף מחלקים של שני מזמורים מן הספר השני ( נז , ח - יב ; ס , ז - יד . ( מכאן שבזמן מן הזמנים התקיימו חמשת הספרים האלה בחטיבות נפרדות , וחלוקתו של ספר תהלים לספרים משקפת שלבים עוקבים , הבאים בזה אחר זה , כהתגבשותו של הספר למכלול . ? ואולם יש סימנים המעידים על כך שנוסחת החתימה של הספר הרביעי ( מזמור קו , מח ) היא החריגה , ושהחלוקה בין הספר הרביעי לספר החמישי היא מלאכותית ושרירותית . לשני הספרים האחרונים , הרביעי והחמישי , יש מאפיינים משותפים המבדילים ביניהם לבין שלושת קודמיהם : לשמונה עשר משישים ואחד המזמורים שבספרים הרביעי והחמישי אין כתובות בראשיהם , לעומת שישה משמונים ותשעה המזמורים שבספרים הראשונים החסרים כתובות מעין אלה ; למרבה התמיהה לא נזכר בכותרות מזמוריהם של שני הספרים האחרונים אפילו מונח מוסיקלי אחד , וגם מונחים טכניים כגון "למנצח " ו " סלה " מצויים רק מעט : "למנצח " בא שלוש פעמים , ו"סלה " - ארבע . מצד שני אין המלה "הללו ןה " מופיעה אלא בשני הקבצים האחרונים הללו . נוסף על כך , תכניהם של שני הספרים האלה דומים ביותר זה לזה ; הם מכילים בעיקר מזמורי הלל ותודה לה ' המתאימים לעבודת ה ' בקרב ציבור המתפללים בבית המקדש . והעדות הברורה ביותר למלאכותיותה של החלוקה בין הספר הרביעי לחמישי היא שחתימת הברכה בסוף הספר הרביעי נראית כחלק בלתי נפרד של המזמור האחרון , ולא בהכרח מתייחסת לאוסף כולו . הפסוק הראשון ושני הפסוקים האחרונים במזמור קו מובאים כלשונם בדברי הימים א טז , לד - לו , יחד עם "ברוך ה ' אלהי ישראל מן העו לם ועד העולם . " מכיוון שחתימה זו משתלבת שם כחלק אינטגרלי מסיפור המעשה בדוד ובארון האלהים , קרוב קו לוודאי הושפעה שהימצאות מן הכתוב ברכת בדברי הימים הסיום הזאת ) ^ . נראה בשינוי אפוא קל ) בסוף שיש להטיל מזמור ספק בראשוניות של החלוקה בין הספר הרביעי לספר החמישי . בעניין זה ראוי גם לציין שבספר החמישי במגילת קומראן ממערה 11 משובצים קטעים מן הספר הרביעי , אם כי בסדר שונה מעט מזה שבנוסח המקובל בימינו . ייתכן אמנם שהמגילה אינה אלא סדר תפילות של כת קומראן , או ספר מזמורים , ולא ספר תהלים קאנוני ; עם זאת אפשר שבמגילה זו משתקפת התקופה שלפני חלוקת קובץ המזמורים צ - קנ לשני ספרים . מכל מקום , הרחבת החלוקה המרובעת של הספר לחלוקה מחומשת מושתתת כנראה על חמשת חומשי תורה , וייתכן שהיא נובעת מהקריאה בתהלים מדי שבוע בסמיכות זמנים לקריאה בתורה במחזור בן שלוש שנים . הד לדעה זו נמצא בדברי חז"ל : "משה נתן לישראל חמישה חומשי תורה ודויד נתן לישראל חמישה ספרי תהלים " ( מדרש "שוחר טוב " א ? . ( מכל מקום נראה שהאופי הליתורגי של נוסחאות הברכה שבסופי הספרים הוא עדות לכך שהספר חולק לחמישה לשם עבודת ה ' בציבור , ולא מקרה הוא שספר תהלים כולו פותח בשבח האיש אשר "בתוךת ה ' חפצו ובתוךתו יהגה יומם ולןלה" ( מזמור א , ב . ( החלוקה למזמורים . בדפוסי המקרא לפי נוסח המסורה יש בספר תהלים קנ ( מאה וחמישים ) מזמורים . גם בנוסח היווני הקדום של יהודי אלכסנדריה , שעמד לנגד עיני מתרגם תרגום השבעים , היו קנ מזמורים , אם כי בחלוקה שונה במקצת : מזמורים ט ו י צורפו בנוסח ההוא למזמור אחד , וכמוהם מזמורים קיד ו קטו ; ואילו מזמור קטז ומזמור קמז חולקו לשניים . להלן חלוקת הפרקים בנוסח המסורה לעומת זו שבתרגום השבעים : אף שבשני הנוסחים שונה חלוקת המזמורים , מכל מקום נשמר מספרם הכולל , קנ ( מאה וחמישים , ( גם בנוסח המסורה וגם בתרגום השבעים . ( בתרגום השבעים נכלל גם מזמור חיצוני אחד , עדות לשאיפה להעמיד את מספר המזמורים שבקובץ על מאה וחמישים ( . ? עם זאת יש בידינו עדויות לקיומן של מסורות שונות ביחס למספר המזמורים בספר תהלים . בתקופת התלמוד נזכר ספר תהלים ובו קמז פרקים ( ירושלמי שבת טז , א , והשווה מסכת סופרים טז , יא : מדרש "שוחר טוב " כב , ד . ( מסורת זאת באה לידי ביטוי גם בכתבי יד אחדים של ספרי התנ " ך ובמהדורה הראשונה של "ילקוט שמעוני" ( סאלוניקי 1526-1521 וראה גם י ר' יעקב בן אשר , "בעל הטורים , " בדברו על "ויהי ןמי יעקב שני חייו שבע שנים ןאךבעים ומאת שנה , " בראשית מז , כח . ( במצחף לנינגראד B ובדפוסי בךשה ( 1494 ) ונאפולי ( 1494 - 1491 ) מצויים בספר תהלים קמט פרקים . חלוקה זאת באה גם בספר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help