sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא לספר תהלים שם הספר ומקומו במקרא בימי בית שני כונו בארץ ישראל כל פרקי תהלים בשם "מזמורות , " לרבות פרקים שהמונח "מזמור" אינו נזכר בהם ( השווה ירושלמי ברכות ג , ד ; שבת טז , א ; תענית ב , ב . ( במקרא לא השתמר שמו המקורי של הקובץ . הערת העורך בסוף מזמור עב " ) כלו תפלות דוד בן ישי (" מלמדת שבזמן מן הזמנים נקרא קובץ מסוים בתוך ספר תהלים בשם "תפלות דוד בן ישי , " אף על פי שהמונח " תפילה " במשמעותו הרגילה , כלומר תחינה , אינו הולם חלק גדול מן המזמורים הכלולים בספרים א ו ב בתהלים ( עד מזמור עב ) כפי שהגיעו לידינו . ייתכן שמונח זה שימש בהוראה הכללית יותר של קשר מילולי בין אדם לאלוהיו ( השווה "ותתפלל חנה , " שמואל א ב , א ; "תפלה לחבקוק הנביא על שגינת , " חבקוק ג , א ? . ( השם "ספר תהלים" שכיח בספרות חז"ל ובתלמוד ( ראה בבא בתרא יד , ע " ב . ( לעיתים קוצר השם ל"תלים" ( עבודה זרה יט , ע " א ; ירושלמי סוכה , ג , יב ; כתובות יב , ג ) או ל"תלי , " נוסח המשתקף בתעתיק השם ליוונית בפי אבות הכנסיה מארץ ישראל ( אוךיגנס , כמובא בספרו של אוסביוס ( 25 , VI Historia Ecclesiastica ו " ספר תלים" ( היר 1 נימוס , + . ( Psalterium uxta Hebraeos השם העברי מעורר כמה קשיים . הראשון שבהם הוא הסיומת בלשון זכר של צורת הריבוי " ) תהלים (" של שם עצם בלשון נקבה " ) תהלה , (" שסיומת הריבוי הרגילה שלו במקרא היא " תהלות " או "תהלת " ( וראה מזמור כב , ד ; עח , ד ; שמות טו , יא ; ישעיה ע , ו ; סג , ז . ( הקושי השני הוא שמזמור אחד בלבד בספר תהלים ( מזמור קמה ) מכונה "תהלה , " ואף בו מתחלפת מלה זו ב"תפילה " במגילת תהלים ממערה 11 בקומראן . והשלישי שבהם הוא שהשם "תהלים" אינו הולם אלא מקצת המזמורים שבקובץ . ? כיום שוב אין החוקרים סבורים שהשם "תהלים " נטבע באופן מלאכותי כדי להבדיל בין שמו של הספר לבין צורת הריבוי הרגילה של "תהלה , " משום שבמגילת קומראן שהוזכרה לעיל בא השם "תהלים" במובן הפשוט של תפילות , יצירות ליתורגיות . לפיכך יש להניח שצורת הריבוי בלשון זכר היא פרי התפתחות בתר מקראית בשפה העברית המקבילה להתפתחות המונח "תפלים " או "תפלין " כצורת הריבוי של "תפלה " במובן של טוטפת . סופרים עבריים בימי הביניים , כגון מישאל בן עוזיאל " ) כתאב אל ךזלאף (" ואברהם אבן עזרא " ) איגרת השבת , ( " כינו את הספר בשם "ספר תהלות , " אם על פי מסורת שהיתה בידם ואם מתוך רצון לשמר את הצורה המקראית של הריבוי בלשון נקבה . ? איו ספק שהשם "תהלים " נקבע משום שהשורש הלל במשמעות של אמירת דבר שבח ותהילה לה' הוא שורש נפוץ ביותר בלשון המזמורים . בטקסטים המקראיים שלאחר החורבן יש לו משמעות משנית של "עבודת ה ' במקדש" ( השווה עזרא ג , י ; "ויאמרו כל הקןהל אמן ףהללו את ה , "' נחמיה ה , יג ; "ולאשי הלןיים ... להלל להודות ... משמר לץמת משמר , " שם יג , יב ; דברי הימים א טז ; ד " ; ויאמרו כל הץם אמן והלל לה , "' שם , פסוק לו ; "ןאךבעת אלפים מהללים לה , "' כג , ה , ועוד . ( הפזמון החוזר "הללו יה " שאיננו מצוי במקרא אלא בספר תהלים , השפיע אף הוא כנראה על קביעת שם הספר , והוא הדין בחשיבותו הרבה של ההימנון בתוך הסוגים השונים של המזמורים , a על פי מקור תנאי עלום שם בא ספר תהלים במקום השני בקובץ כתובים , אחרי מגילת רות ואחריו באים הספרים איוב ומשלי ( בבא בתרא יד , ע " ב . ( מקור זה אינו מביא הסבר לדבר , אך נראה שסמיכות ספר תהלים למגילת רות נקבעה בגלל סיומה של המגילה ( ד , יח - כב , ( המביא את אילן היוחסין של דוד המלך שלו מייחסים את חיבור ספר תהלים . על חשיבותו של ספר תהלים מעיד מקומו בראש קובץ כתובים , כבימינו , או מיד אחרי מגילת רות בכתבי יד מסויימים , ובאחרים-אחרי מגילת רות וספר דברי הימים , או אחרי שניהם . שאר ספרי קובץ כתובים , לעומת זאת , אינם באים בסדר קבוע בכתבי היד של התנ " ך . בדפוסים הראשונים של התנ"ך נדפס ספר תהלים בראש קובץ כתובים , וזהו הסדר שהתקבל עד ימינו . נראה שהיה זה גם הסדר הקדום בקובץ כתובים , משום שבספר מכבים ב ב , יג נאמר " .- ספרים על המלכים , והנביאים , וספרי דוד , " וזהו הסדר המופיע גם בכתבי פילון האלכסנדרוני . גם בברית החדשה מעיד ישוע הנוצרי : "כל הדברים הכתובים ץלי בתורת משה ובנביאים ובתהלים" ( לוקאס כד , מד . ( מעדות קדומה זו אפשר להסיק שספר תהלים נחשב לעיקרי שבספרי קובץ כתובים . החלוקה לספרים , למזמורים ולפסוקים החלוקה לספרים . ספר תהלים נחלק לחמישה ספרים . בין ספר לספר מפריד נוסח מוסכם של הלל לה . ' בסוף הספר הראשון ( מזמורים א-מא ) בא הנוסח : "ברוך ה ' אלהי ישראל מהעולם ועד העולם , אמן ואמן ;" בסוף הספר השני ( מזמורים מב-עב ) בא הנוסח : "ברוך ה' אלהים אלהי ישךאל , עשה נפלאות לבדו . וברוך שם כבודו לעו לם , וימלא כבודו את כל הארץ , אמן ואמן . כלו תפלות דוד בן י ^ י ;" בסוף הספר השלישי ( מזמורים עג - פט ) בא הנוסח : "ברוך ה' לעולם , אמן ואמן ; " בסוף הספר הרביעי ( מזמורים צ - קו ) בא הנוסח . "בתך ה ' אלהי ישךאל מן העולם ועד העולם , ואמר כל הץם אמן הללו יה ; " בסוף הספר החמישי חסרה ברכת סיום , ונראה שמזמור קנ שימש מעין חתימה לספר כולו . נוסחאות חתימה אלה , המאפיינות את חמשת הספרים שבספר תהלים , מצויות גם בתרגום השבעים , ונראה שיש לתארך אותן למחצית השנייה של מאה ב ' לפה " ס לכל המאוחר ( אין ספק שבתקופה זו הושלם כבר תרגום השבעים . ( מטבעות לשון וצורות מאוחרות , כגון : "ברוך שם ( ה (' לעולם , " "עד עולם" ו " לה \ 2 ) תבח" ( מזמור קו , מז ) מעידים בוודאות על כך שנוסחאות החתימה הן מן התקופה שלאחר החורבן . ואכן שלוש מבין ארבע הנוסחאות האלה אינן משתלבות בגופי המזמורים , וברור שהן

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help