sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

לנפש . האם סכום זה גבוה או נמוך ? התשובה לשאלה זאת טמונה כמובן ביכולתם של יהודי ירושלים להחזיר את החוב . יחסית לאסתנבול , שהייתה קהילה יציבה בהרבה , הדבר נראה קשה מאוד . ברור גם שרבים מיהודי ירושלים התפרנסו מהון צנוע ומסכומים לא גבוהים במיוחד שהלוו בריבית , ושרמת חייהם הייתה נמוכה . על פי תחשיב זה דומה שהסכום לגולגולת היה גבוה למדי . אף על פי כן , בתקופת דיוננו חלק ניכר מהחובות היו עדיין ניתנים להחזרה , ולכן הקהילה הצליחה לגייס הלוואות ולהמשיך לתפקד . לסיכום . קהילת ירושלים במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה התנהלה לא רק כגוף ארגוני דתי המלכד את חבריו תחת הנהגה אחת , דת אחת ומנהגים שנקבעו בדורות קודמים , אלא — ובזה ייחודה — פעלה גם כגוף פיננסי לכל דבר . לפעילות פיננסית זאת , הדומה לבנק מודרני ממש , אין כמדומה אח ורע בקהילות יהודיות אחרות בפזורה היהודית , אבל אנו מוצאים אותה גם בקרב הכנסיות והמנזרים הנוצריים בירושלים באותה תקופה . ראשית המעבר של הקהילה היהודית בירושלים מאורח חיים 'נורמלי' כמו שאר הקהילות היהודיות בעולם שרוב חבריהן התפרנסו מעיסוקיהם , אל חיים על רווחי הון התרחש כנראה במאה השבע עשרה . בתקופה זאת , בגלל הירידה הכלכלית שהחלה לתת את אותותיה בארץ ישראל , הפכה pxn למקום שהיהודים יכלו להתפרנס בו p על ידי קבלת תרומות מאחיהם מחוץ לארץ . בראותם שהנוצרים פיתחו את ההלוואה בריבית כשיטת מחיה , החלו אף היהודים להשתמש במכשיר פיננסי זה , עד שהלך והתפתח בתקופת דיוננו לשיטה משוכללת ביותר . מאות רבות מתושבי ירושלים — יהודים , נוצרים ומוסלמים — הלוו כספים אלה לאלה , לוו כספים אלה מאלה וחיו על הריבית . בצורה זו יכולה הייתה להתחדש עליית יהודים לארץ ישראל , שכן הם הניחו לעצמם קרנות בחוץ לארץ לפני עלייתם , או שהלוו את כספם לקהילת ירושלים וחיו על הריבית בשארית חייהם . שיטה זו אפשרה את עלייתם של זקנים וזקנות — יותר מאשר אנשים צעירים בעלי משפחות — כדי לבלות את שארית חייהם בארץ הקודש , למות ולהיקבר בה . תופעה זו רווחה בקהילות ישראל והפכה לחלק מהווייתן . נושא נוסף שעסקנו בו בהרחבה במאמר זה הוא מאזני הקהילה בירושלים במחצית השנייה של המאה . ראינו כיצד שולמו כמסים סכומים נכבדים לשלטונות העות'מאניים הרשמיים , אך מעבר לסכומים נכבדים אלה שולמו סכומים גבוהים אחרים כשוחד ובמתנות , בכסף ובסחורות , לכל דרגי הממשל עד אחרון עוזריהם . סחיטת הכספים שפעלה כמכונה משומנת הצריכה גיוס הון מתמיד מצד פרנסי הקהילה . עיסוק זה , גיוס כספים והעברתם לשלטונות ולזרועותיהם הרבות , כמו גם תשלומי הריבית והחזרי החובות , הצריכו מאמץ עילאי יום יומי ומתוחכם למדי . בכך הוספנו ממד ראלי ופרטני למה שכבר נודע בעבר על היבטים אחרים ועל עניינים אלה . בראשית המאמר הבאנו את דברי ברטל על הקהילה הספרדית במאה התשע עשרה בירושלים , אשר פעלה בשני מישורים בעת ובעונה אחת : כקהילה יהודית רגילה וכמוסד פיננסי . דומה שדברים אלה היו נכונים לגבי קהילה זו כבר במאה השמונה עשרה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help