sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

ועמלות שולמו לוקף המוסלמי שהשכיר נכסים לקהילה היהודית באזור הר הבית ובמקומות אחרים . לפעמים נאלצה הקהילה לשלם סכום חד פעמי כדי לפתור בעיה שנתעוררה , כגק סילוקה של פרוצה יהודייה שנתגלתה בעיר , יציאה דחופה של שליח לאסתנבול בשם הקהילה , או פדיץ עציר מהכלא . בדיקת הסכומים ששולמו לשליטים הרשמיים ולעחריהם לעומת אלה ששולמו לאעיאן ולעוזריהם , מעידה כי במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה עדיין גרפו השליטים הרשמיים את רוב ההכנסה מהקהילה היהודית . מכאן ניתן ללמוד — בניגוד לנאמר בספרות המחקר החדיש — כי בתקופה זאת עדיין שמר השלטק המרכזי על כוחו לעומת האליטה הערבית המקומית . הגם שניתן כבר להבחין בעלייתה של אליטה זאת ובהיותה שותפה לנתחים מן השלטון ומן הכספים ששולמו לו , עדיין השלטץ והפקידים שהתמנו באסתנבול ובדמשק קיבלו את רוב הסכומים ( ראו בטבלת ההוצאות . ( יש בכך כדי לאחר מעט את עליית האליטה המקומית לדומיננטיות בשלטון בעיר . ב . החזר הלוואות ומתן הלוואות . סעיף זה הוא הגדול והמרכזי שבין סעיפי ההוצאה של הקהילה , ותופס בין שליש למחצית מכלל ההוצאות . אחתי הריבית שהקהילה שילמה על הלוואות היו גבוהים מהאחחים שקיבלה על הלוואות שהלוותה , והסכומים שהיא לוותה היו גדולים מאלה שהלוותה . נראה שלא היה קשה בתקופה זו לגייס הלוואות , ואף ההחזרים נראים מסודרים . כלומר הקהילה הצליחה , לפחות בתקופה זאת , לשמור על ppK התקציב בעזרת מכשיר ההלוואות . אולם עיון בטבלת החובות ובטבלת האחוזים המוקדשים להחזרי חובות ותשלומי ריבית מעיד כי מצבה של הקהילה הלך והתדרדר לקראת סוף המאה . הקהילה החזיקה מעמד , כל זמן שעמדה בהחזרי הריבית וחלק מן החוב והצליחה לגייס מספיק כספים כהלוואות או כתרומות . המשבר הגיע רק במאה התשע עשרה עם פלישת נפוליאון לארץ ישראל ועם התדרדרות המצב הכלכלי . שיטת נטילת ההלוואות הייתה פשוטה למדי : הלוואות נלקחו מיחידים ( מגויים ומיהודים ) וממוסדות ( כגון ןקפים , ישיבות וכדומה ) לתקופת זמן קצובה — כחמש או עשר שנים , עם אופציה להארכה . את הריבית החזירו מדי שנה ואת הקח באופן חד פעמי . גובה הריבית נקבע לפי מצב השוק , כאשר היה הבדל מהותי בין הריבית ששילמו לגויים ( שנקראה 'ריבית ( ' ואשר נעה סביב 20 % -15 % לשנה , לבין הריבית ששילמו ליהודים ( שנקראה 'הכשר ( ' ואשר נעה סביב . 12 % -10 % כאמור לעיל בסעיף ההכנסות , נמצאו דרכים לעקוף את איסור לקיחת הריבית מיהודים . עניין ההלוואות ותשלומי הריבית העסיק מאוד את הנהגת הקהילה והצריך טיפול שוטף כמעט יום יומי , והדבר משתקף 42 מנאע ( לעיל , הערה , ( 6 עמי ; 290-286 כי אברמאבה , יאור חדש על עלייתה של המשפחה החוסיינית בירושלים במאה השמונה עשרה , ' בתוך א' כהן ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בראשית התקופה העות'מאנית , ירושלים תשל ט , עם' 42-323 ג . 43 ולנשטיין ( לעיל , הערה , ( 1 עמ' ; 77 א' יערי , שלוחי ^ loen-pK ירושלים תשי א , עמי 1564-565 כה ן ( לעיל , הערה , ( 6 עמ' ג . 262-15

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help