sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

הגיעו להסכמים עם הקהילה בדבר פטור ממסים , ורק אחוז קטן מקרב האוכלוסייה שילם את המס הישיר . דבר נוסף המאפיק את ירושלים בתקופת דיוננו הוא כי יותר נשים מגברים שילמו את המס הקהילתי ( להוציא שנת תקל ז , ( והיחס הוא . 1 : 3 למצב זה אין אח ורע בקהילות ישראל , ואיני יודע את ההסבר לכך . ייתכן שהדבר נעוץ בריבוי הזקנים שחיו בירושלים , מצב שבו הנשים היו צעירות יותר מבני זוגן ותוחלת חייהן הייתה ארוכה יותר . ייתכן גם שהדבר קשור ל'תקנת הרווקים' שהותקנה בירושלים במאה השמונה עשרה , ושאסרה על גברים רווקים בני 60-20 להתגורר בעיר . גם העובדה שמס ישיר נגבה מנשים דומני שהיא יחידאית . יש להניח כי משלמי המס הישיר היו יהודים ויהודיות שלא הגיעו להסדר של תשלום המסים עם הקהילה לכל ימי חייהם ppj תמורת פטור . הסכומים השנתיים ששילמו היחידים כמס ישיר היו קטנים מאוד ( בממוצע כ 1 % מההכנסות , ( וזאת בניגוד למציאות בקהילות אחרות . הנה דוגמאות מפנקס תקנ'ג י 'הכנסה מסים מנשים צדקניות ... אלמנת הרב יעקב אביגדור 4 [ גרוש ] אלמנת חכם רבי בכור סרונסה 5 [ גרוש ] בת חכם רבי קונורטי * . ' ההכנסה הכוללת מסעיף זה לקופת הקהילה הייתה מזערית , ורק מעטים — כמה עשרות מדי שנה — שילמוה . ברוב הפנקסים מצויה אף רשימה שמית מלאה או חלקית ( תלוי במצב הנייר של הפנקס ) של משלמי המס הישיר . לקראת סוף המאה נמצאה ההכנסה ממס זה בירידה . סוג אחר של מסים לקופת הקהילה היה המסים העקיפים על מוצרי צריכה בסיסיים ובעיקר על בשר ועל יין , שנקראו בקהילות האימפריה העות'מאנית בשם 'גאבילה . ' בתקציב קהילת אסתנבול משנת תקל'ב אחוז ההכנסה מהגאבילה היה במעט זהה למס הישיר , דהיינו כ 50 % מסעיפי ההכנסה . אלה היו סעיפי ההכנסה היחידים של הקהילה לפי הרשימה שבידינו . לעומת זאת בירושלים רישומו של מס הגאבילה כמעט שאינו ניכר והוא שולי מאוד בסעיפי ההכנסות ( ראו בטבלה . ( הוא לא עלה לפעמים על כמה עשרות גרושים בשנה ובדרך כלל עמד על כמה מאות גרושים . מס זה , שלא היה פרוגרסיבי , עורר בדרך כלל עימותים חברתיים בקהילות האימפריה העות'מאנית מצד השכבות החלשות , ואילו בירושלים , שכל דפוסי חייה הכלכליים היו שונים , כמעט לא השתמשה הקהילה במכשיר פיסקלי , והעדיפה דרכים אחרות כדי להגדיל את סעיפי ההכנסות שלה . מסים עקיפים נוספים , שחלקם הועברו גם לשלטונות , אכן נגבו בירושלים , כגון מסים על נישואים וכתובות או על עולי הרגל . עיון מדוקדק בטבלאות מלמד שהקהילה גבתה מעולי הרגל יותר מאשר שילמה לשלטונות כדמי מעבר וכדומה . ייתכן שאף פה פעלה הקהילה בשיטת החכירה . בסך הכול גבתה הקהילה מסים עקיפים בממוצע של פחות מ 10 % מהכנסותיה בתקופת דיוננו . ה . תרומות . החל מן המאה השבע עשרה , סעיף זה הוא הנודע ביותר בין סעיפי ההכנסות של קהילות ירושלים וקהילות ארץ ישראל בכלל , והרבה נכתב על אודותיו . כידוע , במאה התשע עשרה הפכו האשכנזים בארץ ישראל את התרומות מחוץ לארץ לשיטת המחיה 38 שם , דף 2 א .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help