sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

להשיג את ההלוואות . הגידול בהלוואות בתקציבים השנתיים ובעקבותיו הגידול בחובות העומדים והלא מוחזרים בשלהי המאה ( ראו להלן בטבלת ההוצאות . ( בישרו לדעתי את המשבר הכספי שהקהילה הספרדית בירושלים נקלעה אליו במאה התשע עשרה . ג . הקדשים . ההקדשות בנכסים ובממון כאחד , שאנשים הקדישו לקהילה בחייהם , שימשו מקור הכנסה חשוב לקהילה . יש קשר הדוק בין מקור הכנסה זה לבין ההלוואות . חלק — ואולי אף חלק ניכר — מהלוואות היחידים לקהילה הפכו להקדשים לאחר מותם . הדבר נכץ גם לגבי יהודים שהניחו pp בחוץ לארץ בידי פקידי קושטא לפני עלייתם , והקק או רובה הפכוה לאחר מות העולים לארץ להקדש בידי פקידי קושטא . מפעם לפעם עברו אפוא סכומים שונים מסעיף ההלוואות לסעיף ההקדשים עם מות המלווים . כך למשל מעיק בטבלה אנו למדים שבשנת תקליז , ( 1776 / 7 ) הסתכמו החובות העומדים של הקהילה ליהודים ב 42 , 567 גרוש . החובות החדשים ליהודים באותה שנה היו 4 , 810 גרוש וההקדשים . 13 , 427 דהיינו , ההקדשים היו כ 28 % מההלוואות מיהודים . על סמך ההנחה שבבוא היום חלק מההלוואות תיהפכנה להקדשים , יכלה הקהילה לגייס הלוואות נוספות . שיטת מימק זו של הקהילה בירושלים לא הייתה חדשה , וימיה מגיעים עד לתקופה הממלוכית לפחות . כבר אז נוצרה השיטה בגלל אופיים המיוחד של החיים בירושלים : ריבוי העולים ועולי הרגל ונוכחותם של אנשים שבאו לבלות בעיר את שארית ימיהם בקדושה וללא דאגות פרנסה , כאשר הם ניזונים מתרומות , מהכנסות או מהונם העצמי . יש להדגיש את הדמיון הרב שבין שיטת ההקדש היהודי לבין הוקף המוסלמי שעל פיו שכללו היהודים את השיטה . ממקורות מוסלמיים אף ידוע שיהודים ניצלו את שיטת הוקף באימפריה העות'מאנית ורשמו רכוש כוקף מוסלמי לכל דבר , לפעמים כדי למנוע מהקהילה מלהשתלט על נכסים וכנגד תקנות העיזבונות ללא יורשים בעיר . ** בפנקסי החשבונות לעתים אין כלל הבחנה ברישום ההלוואות וההקדשים , ולעתים יש הבחנה כזאת רק בסיכומים . כך למשל בכותרת בפנקס תקנ ג נכתב / 'הכנסה מהלואות והקדשות מישראל , ' ואחר כך בא הפירוט , שלפעמים כולל הבחנה בין שני הסוגים , למשל 33 : 13 ' מיתמי [ מיתומי ] ח'ר דניאל מולכו 5 : 20 . הקדש אלמנת הר' נחום " . ' ... pD ד . מסים . בקהילות ישראל באימפריה העות'מאנית שימש המיסוי הישיר הקרוי 'עריכה' מקור הכנסה חשוב ומרכזי בתקציב הקהילה . ה'עריכה' נעשתה מדי שנה — לפעמים מדי שלוש שנים — והשומה הוטלה על כל הגברים המפרנסים הבוגרים בשיעור מסוים מהכנסתם ומרכושם . שיעור המס בקהילות האימפריה העות'מאנית עמד על 0 % -5 % ו . על פי הטבלה באסתנבול בשנת תקל ב כיסו הכנסות ה'עריכה' את מחצית תקציב ההכנסות . לעומת זאת , בירושלים כאמור לא רבים השתכרו לפרנסתם ואף לא היו בעלי רכוש רב , אלא ניזונו מתמיכה כספית מחוץ p » 6 או מהריבית על הלוואותיהם . רבים 1 x 7 35 למשל , כתב p בית המדרש לרבנים , , Mic . 4008 דף ; 123 כהן ( לעיל , הערה , ( 6 עמ' 4 . 63-55 ג ריינר ( לעיל , הערה 1 ג , ( עמי 67-41 ושם ביבליוגרפיה מקפת לסוגיה . 37 כתב יד מכון בךצבי , מס' , 1705 דף 10 א .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help