sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

א . הכנסות מדמי קבורה , מירושות ומעיזבונות . זהו אחד מסעיפי ההכנסה המרכזיים בתקציב ההכנסות של קהילת ירושלים , כ 20 % בממוצע , והוא אחד המרכיבים החשובים בקיומה במשך התקופה הנדונה . אופייה המיוחד של ירושלים גרם לכך שהחל מן המאה השבע עשרה התרכזה בה אוכלוסייה זקנה במספרים גדולים . במשך השנים הלכה והשתכללה השיטה שהביאה לכך שההכנסות ממסי נפטרים ומעיזבונות תהיינה גבוהות . העיזבונות של נפטרים שלא הותירו אחריהם יורשים בעיר תפסו מקום נכבד בתוך סעיף זה . כידוע , כבר בתקופה הממלוכית נקבעה תקנה הקובעת שעיזבונות ללא יורשים בעיר יועברו לקופת הקהילה . בגלל המבנה החברתי המיוחד של קהילות ארץ ישראל , שרבו בהן זקנים שיורשיהם נותרו בחוץ לארץ , רכשה הקהילה מהשלטון הממלוכי ( ואחר כך מהשלטון העות'מאני ) את הזכות לגבות עיזבונות אלה תמורת סכום קצוב לשלטק . במאה השמונה עשרה היה סכום זה נמוך ביותר . במרוצת הדורות הפכו תקנות העיזבונות לתקנות יהודיות ארץ ישראליות ( ובעיקר ירושלמיות ) מפורסמות , כאשר עניין הזיקה לשלטון כמעט ונשכח . יש לציין כי תקנות אלה נוגדות את ההלכה בדיני ירושה וכוחן בא להן מחוק המדינה . מפנקסי החשבונות עולה כי מרכיב העיזבונות היה חשוב כמקור הכנסה לקהילה במחצית השנייה של המאה השמונה עשרה . עם זאת , הסכום ששילמה הקהילה לשלטון בגין גביית עיזבונות אלה היה סמלי בלבד : 30 גרוש לשנה . ההכנסות מהעיזבונות על פי הפנקסים נחלקות לשניים ו עיזבונות בכסף ממש שהותירו אחריהם נפטרים ללא יורשים , ועיזבונות ברכוש שכללו כלים , בגדים וחפצים . גבאי העיזבונות היו ממונים על איתורם של שני סוגי העיזבונות . נוסף לכך היו גם הכנסות מירושות של אנשים שציוו את רכושם ואת כספם לקהילה . אלה נרשמו בסעיפי ההכנסה תחת הכותרת 'ירושות' להבדיל מ ' עיזבונות . ' הבה נדגים זאת מהכותרת שבפנקס החשבונות משנת תקנ'ג : ( 1792 / 5 ) 'הכנסה מעות בעין וכסף וזהב מירושות נפטרים . ' ... 'הכנסה עזבון נפטרים . ' ... והפירוט : 'עזבון מערבית [ דהיינו אישה מצפון אפריקה ... [ עזבק האודה [ החדר שבו רוכזו החפצים ונמכרו . ' [ על הזכות למות ולהיקבר בירושלים שילמו היהודים שעלו אליה וחיו בה כסף רב לקהילה , שמצדה שילמה סכומים גבוהים על כך לשלטק ולזרועותיו כמו גם לאוכלוסיית הכפרים בדרך אל הר הזיתים . הסכומים שניגבו מסעיף זה נחלקו לשניים ? מסי קבורה והיטל על הכנת המצבה . יש לציין לגבי סעיף זה — כמו לגבי שאר סעיפי המיסוי הישיר בקהילה — כי עולים ותושבים רבים במאה השמונה עשרה הגיעו להסדר בינם לבין פקידי קושטא , או לבין הנהגת הקהילה בירושלים , עוד לפני עלייתם לארץ . על פי ההסדר הם שילמו סכום חד פעמי בחייהם שפטר אותם ממסים אלה ( להוציא הגיז'ה ) בירושלים לכל אבחנתנו ואת מסקנותינו בדבר ההבדלים ביניהן , מכיוון שתקציב אסתנבול שבידינו אינו מפרט במלואו את סוגי ההכנסות וההרצאות , לעומת הפירוט הרב בפנקסי ירושלים . 30 כתב יד , uyyj / va מס , 1701 דף 7 א ; מס , 1705 דף 61 ב . ברנאי ( לעיל , הערה , ( 4 עמי . 277-271 על סוגיית nunnjrr ראו לאחרונה אצל א' ריינר , 'הנהגת הקהילה בירושלים בשלהי התקופה הםםלוכית ו תעודות ובירורים בשולי פרשת הזקנים , ' שלם , ו ( תשנ ב , ( עמי ! 67-41 כהן ( לעיל , הערה , ( 6 עמ' , 88-85 ג p prot nro 31 . 486-47 ^ 1 y מס' , 1705 דף גא , . K 5

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help