sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

ההשוואה בין נתוני קהילת אסתנבול לנתוני קהילת ירושלים מעלה מספר הבדלים יסודיים בין תקציביהן של שתי קהילות אלה . נתרכז בעיקר בהשוואה בין מאזן ירושלים משנת תקל'ז לבין מאזן קהילת אסתנבול משנת תקל'ב . סעיף ההחנאות בשתי הקהילות בשנות השבעים דומה בהיקפו , שכן בשתיהן זהו תקציב גירעוני , אולם החוב הכולל של קהילת אסתנבול בשנים אלה גדול בהרבה : 325 , 000 גרוש , לעומת כ 65 , 000 גרוש בירושלים . השוויון בגובה ההוצאות מפתיע , שבן קהילת אסתנבול הייתה גדולה פי עשרה מקהילת ירושלים : כ 30 , 000 יהודים ( ואולי יותר , ( לעומת כ 3 , 000 יהודים בירושלים . לעומת זאת , חובה של אסתנבול היה גדול רק פי חמישה . כיצד יש להסביר פערים אלה בתקציב ובחוב ? התבוננות בסעיפי ההכנסה וההוצאה מלמדת קודם כול על כך שבאסתנבול יש הרבה פחות סעיפים : שבעה סעיפי הוצאה ושלושה סעיפי הכנסה בלבד , לעומת עשרות סעיפים בירושלים . כלומר , ניהול הקהילה באסתנבול היה פשוט יותר , מאורגן יותר ויציב יותר . הפער והשוני בין מאזני שתי הקהילות נובעים מאופיין השונה בתכלית . קהילת אסתנבול , קהילת עיר הבירה העות'מאנית , הייתה קהילה שרוב יחידיה התפרנסו מעבודה . הייתה זאת קהילה יציבה שבניה היו מושרשים במקום מדורי דורות , והמבנה החברתי והכלכלי שלה היה יציב ונורמלי . היא נמצאה בלב לבו של השלטון המרכזי ועד שנות השבעים של המאה השמונה עשרה ( שנת התקציב ) נהנתה מיציבות מתמשכת . בתקופה זאת דווקא התחילה היציבות הכלכלית באסתנבול ובמרכזי האימפריה האחרים להתערער מסיבות שונות , ובעיקר בעקבות הירידה הצבאית , הפוליטית והכלכלית של ה אימפריה לעומת ארצות אירופה בשנות המלחמה עם רוסיה . הייתה זו הסיבה המרכזית להיווצרות החוב הגדול של קהילת אסתנבול שאנו עדים לו כאן . חוב זה בסך 325 , 000 גרוש אכן הטריד את הקהילה , ואף את הקהילות הגדולות האחרות באיזמיר ובשאלוניקי , אך כאמור עדיין היה קטן יחסית למספר האוכלוסין מחובה של קהילת ירושלים בשנים אלה . בסעיפי ההוצאות אפשר שקהילת אסתנבול יצאה נשכרת מן היציבות היחסית שנהנתה ממנה לעומת קהילה פרובינציאלית כירושלים , שכן הוטלו עליה פחות מסים לא סדירים ולא חוקיים , היטלים ותשלומי שוחד ו'חמס . ' מסעיפי ההוצאה רואים שבאסתנבול כבירושלים סעיפי הריבית והחובות היו גבוהים ודומים : כ 30 ° / 0 באסתנבול וכ 35 ° / 0 בירושלים . אמנם המסים הרגילים באסתנבול היו נמוכים ואין רישום של שוחד , אולם מתועד היטל מיוחד על בניית אניות לצי העות'מאני בגלל המלחמה עם רוסיה ' ) טירסחאני , ( ' שהיה סעיף נכבד בהוצאות הקהילה בשנים אלה . ההבדלים בסעיפי ההכנסות משמעותיים יותר ומצביעים על שוני ברור בין שתי הקהילות . באסתנבול מתועדת הכנסה רק ממסים ישירים ועקיפים : כ 50 % לכל מס . בירושלים לעומת זאת הכנסה ממסים אינה מתועדת , שכן רוב חברי הקהילה לא עבדו , ורוב ההכנסות היו מתרומות מחוץ לארץ , מהלוואות , מהקדשים , מעסקי מתים ומעיזבונות . הקהילה בירושלים חיה על הון שהיה לה וליחידיה , או מהלוואות שמומנו על ידי תרומות מחוץ לארץ . לעומת זאת , בערים העות'מאניות המרכזיות רבים מהיהודים התפרנסו מעבודה יצרנית , אך היו גם בעלי רכוש והון . המסים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help