sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

מרכיב חשוב באגדה שנרקמה סביב דמותו . כל כמה שהדברים מקוטעים , המסקנה שהכותב מבקש להוציא מן התיאור שלו נראית בטוחה , והיא מופנית ישירות אל הדרת הגאון בטון תקיף ובלשון נקבה בהתאם עם המין הדקדוקי של 'הדרה ... ' : ' מראות אלהים תעיךזה ... וינחיצוה לעשות ... מן השמים יורוה להנודיע לכל ] ילדי הישיבה . ' . " נדמה לפיכך שנתן הסופר גייס כאן את סיפור עולה הרגל החסיד הקדוש כדי להמליץ על מישהו שהיה קשור לעלייה זו . המועמד המתאים ביותר להמלצה היה כנראה המשורר יצחק , חתנו , בנו של משורר גדול אחר , ר' אברהם אבן עזרא . יצחק הגיע לאלכסנדריה עם חותנו הלוי . במצרים התאסלם כנראה וגם חזר בתשובה . אליו התייחס כנראה מזכיר הישיבה גמכתבו כאשר אמר שיהודה הלוי הצליח 'פתותו למנוחת נאלה ] יו וטייל בעדן גן אלהים' ( סוף השוליים הימניים . ( הוא היה עד ראייה למסע של הלוי , לשעותיו היפות והפחות יפות . בראש השוליים העליונים נאמר בי 'נשא נס גד [ ו ] לותיו והליכות גבורותניו ] חננ"ותיו ] תרונה ביקרו . ' יצחק נתלווה אל רבנו הלוי במסע לקהיר , אבל בניגוד לרבנו נשאר בה גם לאחר שהלה עזבה בשירים שכתב לאחר מות הלוי הוא הציג אותו כדמות . נערצת . את שבחיו וסיפור עלייתו הפיץ בוודאי גם בקרב בני הישיבה תאבי השמועות . על הקשר שנוצר בין יצחק המשורר לבין ר' אברהם הגאון , נמען מכתבו של ר' נתן הסופר , יש לנו עדות מדויקת למדי , שכן כתב היד היחיד של הדיואן של יצחק שבידינו היה כנראה גם בידיו של הגאון שהשאיר בו את רישומו . הדיואן כולל בראשו איגרת מחורזת ושירים שכתב יצחק לכבודו . אבל הגאון , ר' אברהם , לא הסתפק בכך והוסיף בכתב ידו במקום פנוי בכתב היד את השיר שכתב לו המשורר בשעה שנפרדו זה מזה ( מרחשוון ( 1142 באלגזירת אלעמריה , צפונית מזרחית לדמשק , ועל כך הוא אף העיד בכותרת הערבית שהוסיף לשיר . היה זה שנה לאחר מכתבו של ר' נתן . יצחק שימש בוודאי חוליה חשובה בשרשרת העדויות על מעשי הצדיק והקדוש . הגאון הארץ ישראלי שלא יכול היה להתרועע בהברת הלוי , מצא אולי נחמה פורתא בחברת חתנו , יצחק . כך הלכה ההגיוגרפיה של המשורר עולה הרגל וצברה תאוצה . ארבעה חודשים לאחר פטירתו הוא נתכנה באיגרתו של ר' נתן 'הצדיק החסיד זק'ל' ( מרחשוץ , ( 1141 חודש מאוחר יותר הוא נמנה במכתב עם גדולי האישים בספרד , לצדו של ר' יוסף בן מיגש , הסמכות ההלכתית החשובה ( כסליו . ( 1141 ארבעה חודשים מאוחר יותר אנו 21 ראו : ש' סטרומזה , 'על אינטלקטואלים יהודיים מומרים בימי הביניים המוקדמים תחת שלטון האסלאמי , פעמים , , ( 1990 ) 42 עמי ; 75-61 עי פליישר , -ר' יהודה הלוי : בירורים בקורות חייו ויצירתו , ' ר' צור וט' רוזן ( עורכים , ( ספר ישראל ל ^ ן : קובץ מחקרים בספרות העברית לדורותיה , א ( תשנ '' ה , ( עמ' 22 . 270-264 והשוו סנהדרין קב ע א י 'שתפשו הקב ה לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדך . ג 2 שורות 3-1 של השוליים העליונים . ואפשר שצריך לגרוס תחת : חנ .. ] ותיו ] — אג [ רותיו 24 . [ ראו : ש ד גויטיץ , 'הפרשה האחרונה בחיי רבנו יהודה הלוי , ' תרביץ , כד ( תשט ו , ( עמ' 136 הנ ל , ימכתב אל רבנו יהודה הלוי על אסיפת שיריו והביקורת שנמתחה עליהם , ' תרביץ , כח ( תשייט , ( עמי . 348 25 ראו יצחק בן אברהם אבן עזרא , שירים ( מהדורת מ-ח שמלצח , ניו יורק תשמ"א , עמ' , 20-19 ובן במבוא , עמי י . 26 שם , עמ' , 9 וראו לוח 27 . 2 ראו גויטיין ( לעיל , הערה , ( 24 עמי . 33

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help