sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

הגאונים הכוהנים , ר' מצליח , הוא הרגיש בודד ומרוחק מדמשק , שם נשארו אמו עם אחותו ובעלה . בהיעדרו התמנה בינתיים בדמשק יורש לר' מצליח , הלוא הוא הגאון ר' אברהם בן מזהיר . היה זה בשנות השלושים המאוחרות של המאה השתים עשרה . נתן התיישב בינתיים בקהיר ובוכבו דרך , הוא נעשה מזכירו של הנגיד המצרי , ר' שמואל בן חנניה , מיטיבו של הלוי . כעבור שנתיים , במרחשוון ו 4 וו ( אוקטובר ) הוא נראה מוטרד ביותר מחוסר קשר עם המשפחה שהניח . שני מכתבים שכתב בעבר לא זכו משום מה למענה . עכשיו במרחשוון הוא כותב לחבר נעורים שלו . במכתבו הוא מתלונן על כך שמאז מותו של הגאון הגדול לא זבה לראות ממנו אות כתובה . הכותב לא בטח עוד בנמען זה , ולכן עם המכתב אליו הוציא מכתב נוסף , הפעם אל הגאון החדש בעצמו , אל ר' אברהם . המכתב כתוב בעברית מלוטשת בנוסח מכתבי הישיבה הארץ ישראלית . מן המכתב מסתבר שבחצרו של הגאון היו לר' נתן לא מעט אויבים , ועד אז לא העז אולי משום כך לכתוב אליו . לכותב חשוב היה להדגיש שמעמדו במקומו החדש איתן , ושהיה אהוב גם על הקהילות במצרים וגם על הנגיד : 'קהלות הקדש אותי אוהבים ושירותי רצונם , וחסדם גדול עלי ... וישימוני אתם למשמרת . ונגידי בי חפץ ואני מוכלל בחסדיו . ' עתה בא סוף סוף גוף המכתב . לרוע המזל נשתמר דווקא החלק הזה בצורה גרועה ביותר . הוא כתוב כמנהג הסופרים בשולי הדף ובאלכסון , חלקו בשוליים הימניים והמשכו בשוליים העליונים , שנתלשו למלוא כל רוחבם . רק עכשיו עובר הכותב סוף סוף לעמוד השני . מן השורה הראשונה של העמוד הזה המסיימת כנראה את העניין הנוגע לנו , עולה שהכותב ממליץ כאן על מישהו שילוו אותו בני הישיבה לכל מקום ומקום וינהגו בו כבוד 'כי רצונו כיבודו ' . ' הנימוק הניתן להמלצה היה מעין הכרזתה המליצית של מלכת שבא הנדהמת מגדולת שלמה ; 'והנה לא הוגד לי החצי' ( מלכים א , י ז . ( אבל גם מה שכן הוגד לנתן הסופר לא הצליח לרוע המזל להגיע אלינו . נצטרך אפוא לשחזר את החצי ואולי פחות מזה לפי שרידי הכתב . הכותב בנה כאן את הסיפור ההרואי של 'רבנו יהודה הלוי הצדיק החסיד זק '' ל ... גבור ביראת אלנהים ] ובתורתו . ' מלבד מה ש'מאמריו עליו מעידים' חשובים לו בעיקר המעשים , ואלה שהיה קרוב אליהם — במיוחד . על הצדיק החסיד זיכר קדוש (!) לברכה מספר אם כן ר' נתן כי 'תמונת נח [ .. בשדה צוען כהאירה וזז זק '' ל' ( השוו תהלים עח , יב ; מג . ( מצרים מקבלת את דמותו הזוהרת של המשורר עולה הרגל בהתלהבות . לאחר חמש שורות קצרצרות 15 ) מילים (? בשוליים העליונים הוא ממשיך בתיאורים המתייחסים כנראה עדיין לצדיק החסיד , אבל הפעם בהמשך דרכו . 'בדמותנו ] שכינה ובמחאה הכבוד ] בשערי ירושלים . ' לא נוכל לדעת אם נאמר כאן שרק חלם ודמיין את שערי ירושלים , או שגם ראה אותם . מכל מקום הם נעשו 19 על פי ירושלמי , פאה טו ע ג : 'הואיל והוא רצונה הוא כבודה . זה מה שאומרים חכמים לר' ישמעאל אחר שאמו מתלוננת עליו , שאינו נוהג בה כבוד . שהיא מבקשת לרחוץ את רגליו ולשתות מן המים , והוא אינו מניח לה 20 . ' ש ד גויטיין אינו מאמין שדברים אלו הכתובים בהמשך בראש העמוד ( שורות ( 6-4 שייכים עדיין לאותו נושא . לנו נדמה שעל פי העניין ועל פי ברכת המתים הזהה ו זקיל נוכל לצרף את הנאמר בסוף השוליים הימניים עם מה ששרד מראש השוליים העליונים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help