sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

במעגלים , ב'ארחות עקלקלות' ( שופטים ה ו . ( הוא לעומת זאת העדיף על פניהם את הדרך האחת והיחידה , את 'אם ארחות , ' את דרך המלכה , ירושלים . הדברים מתבררים גם מתוך מקבילה רעיונית קרובה הכלולה בהשלמת האיגרת שכתב לנגיד יהודי מצרים , ר' שמואל בן חנניה . אלא שבאיגרת , הלוי פתח בדחיית תקפותה של החכמה היוונית המהססת והפוסחת על הסעיפים , ומכאן הגיע אל מחוז חפצו ו 'עד שבאה התורה / המנורה הטהורה / לפקוח עינים / ולפתוח אזנים / סכלה מועצותם / וקלקלה מחשבותם / לאמר הפכ ? ם / יעצתם לפי דרככם / לא מחשבותי מחשבותיכם / ולא דרכי דרכיכם ... ולא כל הארץ כנען / ולא כל כנען שערי שמים / ולא כל שערי שמים ירושלים . ' הניסיון האישי וגם ההסכמה הכללית — התפילה בכיוון ירושלים — לימדו אותו שקיים מרכז אחד בעל משמעות , שהרי לדבריו ראה את כל ישראל בכל מקום שהם משתחווים כולם בכיוון האחד הזה , נוכח בית ה . ' הוא עצמו ביקש לעשות את הדבר הזה במקום הקרוב והראוי ביותר ובחברת האנשים המתאימים לכך ; 'להשתחוות מקרוב במעמד בני p / rx וגניזת הארץ ולאמר ... אתה תקום תרחם ציץ . ' אם קיווה לקרב במעשהו את הגאולה " , הרי שההצלחה הייתה ממנו והלאה . מקום הארץ והלוחות שהוא ביקש להחיות כל ימיו בשירים , הפך בסופו של דבר למלכודת מוות עבורו . אולי לא היה זה פרש , אלא אפשר שהיו אלה ייאוש ואכזבה שלבסוף הכריעו אותו . בקרב היישוב שפגש בארץ לא מצא בני שיח הולמים להחליף אתם דברי שיר כפי שמצא במצרים . שמא היו אלה יהודים ממוצא צרפתי ואשכנזי שהתיישבו בעכו , כבר באותה תקופה קדומה , ואולי לא מקרה הוא שדבר ממה שהגה ואמר בארץ לא הגיע לכאורה אלינו , אף כי ספר הקינות האשכנזי לתשעה באב אימץ במהירות יחסית את 'ציון הלוא תשאלי' שהלוי קרא בשעה שלכאורה נדרס . את היעלמותו של הכורע והמשתחווה ניתן היה לקשור בנקל לפרסותיו הדוהרות של סוס מסוסי האבירים , שנשתבחה בהם ארץ ישראל באותם ימים . את הסיפור הזה טיפחו ופיתחו יהודי מצרים שהיו קרובים ברוחם אל הלוי יותר מתושבי עכו . אולם הם לא הכירו כל כך את המציאות הצלבנית , והם אולי גם אחראים לכך ש ^ רש של אבירים נעשה לפרש ערבי . פרטים על דרכו האחרונה של הלוי נשתמרו בידינו גם במכתב פרוזאי שנכתב שלושה חודשים בלבד לאחר מותו . כותב המכתב היה המזכיר לנגיד יהודי מצרים , נתן בן שמואל החבר * . האיש היה בקשרים אמיצים עם הישיבה הארץ ישראלית שמקום מושבה באותו הזמן היה בדמשק ובסביבתה , מקום מוצאו ומקום מגורי משפחתו . עם מות אחרון שושלת 7 ו ראו ב צ דינבורג , 'עליתן של רבי יהודה הלוי ל ^ ךישראל והתסיסה המשיחית בימיו , ' ש' אסף , ב" דינבורג וש קליין ( עורכים , ( מנחה לדוד : קובץ מאמרים בחכמת ישראל מוגש לר' דוד ילין , ירושלים תו צ'ה , עמ' קנז-קפב . 18 ראו : גויטיין ( לעיל , הערה ו , ( עמ' 250-249 ו ? n- . Fatimid Caliphs , New York 1970 , vol . 1 , pp . 224-228 , vol . 2 , pp . 279-280 J . Mann , The Jews in Egypt and in Palestine under the בן ששון , 'המבנה , המגמות והתוכן של חיבור רב נתן הבבלי , ' ר' בונפיל , מ בן ששון וי' הקר ( עורכים , ( תרבות וחברה בתולדות ישראל בימי הביניים : קובץ מאמרים לזכרו של חיים הלל בן ששון , ירושלים תשמ ט , עמי . 167-166 הדברים האמורים כאן מבוססים על קריאה חדשה במקור , באיגרת הכלולה בכתב יד קימברידג , ' אוסף טילור ושכטר , . 13 J 96

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help