sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

מטענות המבקר . למשורר הנרגש היו פתרונות אחרים ו והוא מכל מקום בא כנראה לארץ לשם יישובה ולא כמבקר . בשיר התייחסויות רבות אל שיר המעלות לדוד ( תהלים קבב ) שנקט המבקר . כבר בפתיחת התשובה ( בית , ( 5 לאחר דברי המבוא הכלליים , המשורר הביא ראיה מבעל המזמור עצמו , דוד , אשר כבש את ירושלים המבוצרת היטב מידיהם של עיוורים ופיסחים , והיא הייתה חשובה בעיניו עד ששאל בשלומה ( תהלים קבב ו ) על אף הרכב אוכלוסייתה . בבית הבא המשיך הלוי לשאול באופן רטורי על זמנו שלו , ושוב בלשון המזמור ( שם , פסוקים ח-ט , ( האומנם חשובים לנו יותר מבית אלהינו אחים ורעים ? ואם כי לא של 1 ם עזלם יבקןעז / בעוךה מלאה עוךים ופקזחים !? למען בית אלהינו נבקש / קזלוימה או בעד רעים ןאחים ? התפישה המקובלת לשני הבתים ( 6-5 ) מאז ימיו של שד"ל ועד ימינו פירשה את הדברים בדוחק 1 'ואם כי' — אם אמנם אתה צודק ואין לבקש את שלום ירושלים בזמננו כשהיא מיושבת באספסוף , ראוי מכל מקום לבקש את שלומה בעבור שריד בית מקדשנו , או בעבור ' אחינו ורעינו היושבים בתוכה' ( שד"ל . ( כיוון שלא נודע יישוב יהודי בירושלים באותה העת נדחק חיים שירמן לתקן מעט 'וגם בזכות היהודים המועטים המתגוררים כעת בתוכה . ' אבל אין כלל צורך להידחק , לא בשאלות ההיסטוריה וגם לא בתחביר ובסגנון . אין כל מקום לקשור שני בתי שיר סמוכים העצמאיים בדרך כלל , על דרך רישא וסיפא של משפט אחד , וגם אין כלל צורך בהנחה ש'ואם כי' פותח משפט תנאי נוסח 'ואף אם יונח ( כמו שאמרת בשירתך ... ( הלא מכל מקום' ( שד"ל . ( בשיר כולו מובעת דעתו של הלוי שפירש את המזמור בשיטתו הרוחנית . כך הוא פירש גם את 'עמדות היו רגלינו בשעריך ירושלים' ( תהלים קבב ב : ( שהארץ כולה וירושלים במיוחד מלאים שערים בעלי סגולה מיוחדת לתפילה , וזוהי חשיבותה הנצחית של העמידה בשערים ( השווה ספר הכוזרי ב , יד ; ד , י . ( גם הישיבה בכיסאות ( תהלים קבב ה ) מתייחסת לזכות הכוהנים לחזור ולשבת בכיסא ה' בירושלים ( ירמיה ג יז . ( השיר מסתיים ברמז למתווכח שהיחס הארצי שלו לארץ ישראל ולירושלים מעיד על השקפת עולמו הנגועה בחכמת הפילוסופים הסבורים שאין תחילה לעולם וגם לא תכלית , לית דין ולית דיין . הלוי לעומת זאת ראה את העולם כולו בנוי באופן מכוון , ונקודת המרכז המשלחת מעגלים שולטת בו . למקריות ולחוסר תכלית לא היה מקום בתפיסת עולמו . כנגד הרבים , הלוי העמיד את האחד והמיוחד : כנגד 'אחי ורעי , ' שעליהם התבסס המתווכח , הלוי העמיד את הארון שהלוחות בתוכו . ובעוד 'אחי ורעי' שבירושלים שוכני עפר , הרי שהארון הקבור בה נצחי , ולכן שאל באירוניה ' הטוב שיהיו מתים זכורים והארון והלוחות שכוחים ) ? בית 2 ו ) וכן 'מקדשי אל' — בתי כנסיות שבגולה מה כוחם כנגד הר הקודש האחד והמיוחד ( בית . ( 14 ההליכה של המתווכח לדעת הלוי הייתה הליכה 6 ו ראו לאוורונה עי פליישר , ' תמצית ארצנו ומשמעותה ו לדיוקנו של רבנו יהודה הלוי על פי ממצאי הגניזה , ' פעמים 68 , ( תשנ ו , ( עמי . 15-4

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help