sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

כולם משתחווים ומתפללים בכיוון אחד , נוכח ירושלים . המשורר החליט אפוא לשים קץ לתהיות ולניסיונות . המעגלים כולם משכו אותו אל נקודת האמצע י מחוץ לארץ לארץ ישראל , מארץ ישראל לירושלים , ומירושלים לבית המקדש ומבית המקדש אל בית קודשי הקודשים . הוא כבר עמד על כך שאף החכמה היוונית , הפילוסופיה , אין בפיה בשורה חד משמעית 'זה אומר בכה וזה אומר בכה . ' תשובה אמתית להתלבטויותיו , קח אור באפלה מסביב , הוא מצא בתורה 'המנורה הטהורה . ' עכשיו התעוררו בלבו ביתר שאת כיסופיו משכבר הימים . 'ותכסוף נפשי / אל הר קדשי / להשתהות מקרוב במעמד בני אהח / וגניזת הארון / ולאמר לפני ה' אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו' ( נספח שורות . ( 40-36 המשורר כנראה ביקש להזכיר ולומר לפני אלוהיו על הר הזיתים , כי בא מועד . היינו , לפי הפירוש שהחבר נותן לדברי דוד ( תהלים קב יד-טו ) בחתימת ספר הכוזרי י 'ירושלים תיבנה כשירצו וכשייכספו אליה בני ישראל לאין שיעור , עד שאף אבני ירושלים ועפרה יישאו חן וחסד מלפניהם . ' הלוי דאג לכך שההסבר הזה יעורר רושם כל כך גדול על מלך הכוזרים עד שהוא יכריז שחטא הוא להמשיך בוויכוח , המעכב את החבר בדרכו לארץ ישראל ולירושלים . בשיא זה מגיע הספר לסיומו . דברי המזמור המרכזיים כל כך בהגותו של הלוי משולבים גם בשיריו , בתוך תיאורים שונים של עלייתו . יי הדברים עוררו בוודאי רושם עז בקרב מעריצי המשורר ומוקירי שירתו . אפשר שהייתה גם מסורת שנמסרה מאב לבן בעניין זה , ועל פיה קרע יהודה הלוי את בגדיו כאשר הגיע לשערי ירושלים , נפל לארץ והיה מהלך על קרסוליו . כל זאת כדי לקיים כלשונם את דברי הכתוב : 'כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה ןחננו' ( שם , פסוק טו . ( מכאן מסר אותם באופן זה גם גדליה אבן יחיא בעל שלשלת הקבלה . ראיית ירושלים כמקום של עפר ואבנים , אפר וקברים הייתה טבועה עמוק בהגותו של עולה הרגל . הוא לא שעה לאזהרותיהם של האנשים שאמרו לו שירושלים בעלת יתרונות ( פצ'ול ) אך ורק 'פי זמאן אלעמ [ א ] רה' — בהיותה מיושבת , אבל לא בימינו כשהיא מלאה קברים , והוא השיג עליהם בשירו 'דבריך במור עובר רקוחים . ' המבקר ביקש כנראה ללמוד מלשון 'למען אחי ורעי' ( שם , קבב ח ) הקודם ללשון 'למען בית אלהינר ( שם , פסוק ט , ( שתחילה יש לשקם את הריסות העיר ולהקים בה גרעין יישובי של קבע , ורק אחר כך יוכלו יהודי התפוצות לקיים כיאות את מצוות העלייה לרגל תוך שהם מתארחים בעיר . שני הפסוקים מצוטטים בכותרת הערבית המורחבת של השיר שנתגלתה לאחרונה כחלק 13 ראו ספר הכוזרי לרבי יהודה הלוי , מאמר חמישי , כז-כרו , ובן שם מאמר שני , כד : 'ואץ דיבורנו ... "המחזיר שכינתו לציץ וכדומה , כי אם כדיבור התוכי וכצפצוף הזרזיר' ( תרגום יהודה אבן שמואל , תל אביב תשל ג , עמ סד , רלו 4 . ( ו ראו למשל ייפה נוף' ( בתולת בת יהודה [ לעיל , הערה , [ 2 עמ' , ( 53 'היוכלו פגרים' ( שם , עמ' , ( 67 'ציץ הלוא תשאלי' ועוד . 15 אלו שרידים מן הכותרת הערבית הארוכה של השיר בכתב יד פירקוביץ , א , 164 , דף . 27 השיר נדפס לראשונה בבתולת בת יהודה ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' 54 ואילך . וכן דיואן ר' יהודה הלוי , ליק 864 ו , עמ' מא ואילך . בקריאת הכותרת הערבית נעזרתי בפרופ' י' בלאו , מורה וידיד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help