sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

העלייה המקוצר של התקופה הצלבנית . מראשית המאה השלוש עשרה ( לאחר צלאח אלדין ) בידינו עדותו של ר' שמואל בן שמשץ , בן חבורתו של ר' יהונתן הכוהן מלוניל , מגדולי חכמי פרובנס ומן העומדים בראש העלייה הגדולה של רבני 'צרפת ואנגליטירא . ' בדבריו נזכרת תפילה בהר הזיתים : 'והלכנו משם להר הזיתים ... ושם התפללנו ... והוא אחד מעשר מסעות שנסעה שכינה ממקומה . והישמעאלים מכבדין אותו המקום ואין בו רק היסוד לבד , ומקום אשר היה שם הארון עדיין קיים . ' גם הרמבץ , אשר הגיע לארץ במחצית השנייה של המאה , כותב לבנו שעלה להר הזיתים המכוון כנגד הר הבית 'הסמוך לו אין ביניהם אלא עמק יהושפט ' . ' אולם עדויות אלה , שנכתבו תחת שלטון האסלאם בירושלים , מאוחרות הן , ורק נוכל לשער כי כך היו פני הדברים גם במאה השתים עשרה . מסעו של העולה התחיל והסתיים בעכו , אכסנייתם של עולי הרגל , את הר הבית יכול היה עולה הרגל לראות מעל הר הזיתים , שם עמדה כנסיית העלייה המפורסמת , מקום האבן הגדולה , שלפי מסורת אחת ארון הקודש נגנז תחתיה ' . כאשר הלוי מבקש בשיר 'נטה בי אלי צוען 0 / י ללכת בעקבות מסעות ארק הברית וללחך את עפר קברו , הוא מתכוון כנראה לאבן הגדולה הזאת , שנקראת אבן מעמד השכינה . שם נתעכבה השכינה לפי המסורת התעכבות אחרונה לפני שנסתלקה מירושלים עם חורבנה , ואליה היא עתידה לשוב . לפי אגדה אחת שנשתמרה בקרב חסידי אשכנז , לו היו שלוש מאות כוהנים עומדים בהר הזיתים ואומרים ברכת כוהנים היה המשיח בא . י י אפשר שזאת הייתה גם התמונה שעמדה לנגד עיני המשורר כאשר כתב כמה חודשים לפני שהגיע לארץ ישראל את איגרתו המליצית אל נגיד יהודי מצרים שישב בקהיר , שמואל בן חנניה . החלק הנוגע ישירות לעלייה מתוך האיגרת נתגלה לאחרונה בדף אחד של כתב יד מאוסף פירקוביץ אשר בפטרבורג , ואנו מפרסמים אותו כאן לראשונה . המשורר היה מלא התפעלות ממראה עיניו וממה ששמע על המקומות שנעשו בהם נסים לישראל במדבר ובמצרים . הוא ביקר כנראה בין השאר גם בבית הכנסת בךמוה , מקום שלפי המסורת התפלל בו משה רבנו לפני שנפגש עם פרעה . בית הכנסת הסמוך לקהיר היה לאתר קדוש , מקום עלייה לרגל . י אבל גם במצרים בכל אתר ואתר שביקר בו ראה הלוי את היהודים ( מהדורת י' שילת , ( ירושלים תשנ"ה , עמי רכה-רל . הרמבים הזכיר את קשיי הדרך בץ עכו לירושלים : 'יצאנו מעכו לעלות לירושלם תחת סכנה / וכן באיגרתו לר' יפת הז יץ ; 'ולכתנו יחד כמדברים וביערות אחרי ה' לא . ? TV f K 7 ראו : מכתב מרבי שמואל ב ר שמשון על פי כ י פארמא ( מהדורת ש' שולץ , ( וץ , 1929 עמ' ; 6 י' פראוור , ' תיאורי מסע עבריים באו ץ ישראל בתקופה הצלבנית : ב . המאה הי"ג , " קתדרה , , ( 1986 ) 41 עמ' 8 . 6 « ראו ב'ז קדר , יהודי ירושלים 1247- 1187 וחלקו של הרמבץ בשיקום קהילתם , ' הנ ל ( עורף , פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל'ט , עמ' 13 « ( נספח : איגרת הרמבץ לבנו — ירושלים 9 . ( 1267 ראו : איכה רבה , פתיחתא כה ( מהדורת ש' בובו , 0 וילנה תו נ ט , דף טו ; מ' גיל , ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , ( 1099-654 ) ב , תל אביב תשמ ג , עמ' . 6 0 ו ראו בתולת בת יהודה ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' 11 . 92-91 ראו : רבי אלעזר מוורמייזה , פירוש הרוקח על התורה ( מהדורת שייח קניבסקי , ( בני ברק תש"ם , ב , עמ' קנו ( שמ ' כט , כט ;( י' , / 7 'פירוש התורה לר' אלעזר מגרמיזא , ' קרית ספר , נט ( תשמ-ד , ( עמ' 12 . 644 ראו א' שטראוס , תולדות היהודים במצרים וסוריה תחת שלטון הממלוכים , ירושלים תש ד , א , עמ' . 246-245 אולי ביקר שם הלוי בימים ז-ח באדר . 1141

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help