sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

כשבוע בנמל אלכסנדריה מתוך ציפייה לרוח המערבית . היה זה בעיצומו של יום טוב ראשון של חג השבועות , יום רביעי 14 במאי . 1141 בעקבות הידיעה הזאת היה גויטיין מוכן להשיב בחיוב על השאלה שהציג בכותרת מאמרו,- וטעמו ונימוקו עמו . ממכתב אחר המתייחס לפטירתו של המשורר , נתברר שנפטר בחודש אב של אותה שנה . מכיוון שאניית מפרשים לא נזקקה באותם הימים ליותר מעשרה ימים כרי להגיע מאלכסנדריה אל עכו או אל אשקלון , שני הנמלים הגדולים של ארץ ישראל באותה תקופה , מסתבר שחלק של חודש סיון לפחות , חודש תמוז כולו וחלק של חודש אב כבר בילה המשורר בארץ ישראל . אם נקבל את השערתו היפה של גויטיין שהלוי ניצל את שבוע הציפייה לרוח המערבית בין השאר כדי לכתוב את 'אלהי , אל תשבר משברי ים , ' נוכל אולי אפילו לזהות את הנמל הארץ ישראלי שאליו היו פניו מועדות . שכן משברי הים וגליו עם הרוח המערבית אמורים לפי השיר לקרב אותו אל מקום שבו יוכל להסיר מעליו את עול האסלאם . והנה , נמל אשקלון היה באותו הזמן תחת מרות מצרית , ובעיר עכו לבדה היה הנמל הצלבני שבו יכול היה המשורר להשתחרר מעינו הפקוחה של האסלאם . אך ורק כשעכו הצלבנית לנגד עיניו יכול היה לשיר בכל לב על גלי הים והרוח המערבית : יקרבו מק 1 ם על אה ^ תף / ימ ^ לי יסירון על ןגךבי יתר על כן חידושו ופריחתו הקצרה של היישוב היהודי בתקופה הצלבנית קשורים בעיר עכו בעיקר , שהייתה החשובה בקהילות ארץ ישראל באותה תקופה . עליות לרגל נעשו עתה תכופות יותר בין היתר הודות לקווי התחבורה החדשים , שחיברו את העולם הנוצרי עם ארץ ישראל באמצעות נמל עכו . מכיוון שאין בידינו עדות כלשהי על כך שספינתו של המשורר חזרה על עקבותיה , עלינו להניח , שבאמצע חודש סיון 1141 הניח הלוי את כף רגלו העייפה על חוף עכו . ואף אם נפטר בראשית אב , נניח בתשעה באב , עדיין עמדו לרשותו חודשיים כמעט של שהייה בארץ . האם לא ניצל אותם כדי להגיע לעיר חלומותיו ? אמנם הלוי לא הספיק לראות את מולד הלבנה בארץ הקודש יותר מפעמיים ( בתמוז ובאב , ( אבל זה לא צריך היה למנוע ממנו את הביקור . תכניות הביקור בירושלים היו חייבות בהכרח להיות צנועות בהתאם לתנאי הזמן והמקום שהוא ידע עליהם בוודאי כל מה שניתן היה לדעת . עם הכיבוש בסוף המאה האחת עשרה גירשו הצלבנים את מתיישביה היהודים של העיר . היעדרה של קהילה יהודית מארחת לא אפשר לעולי הרגל שהות ארוכה בעיר ובסביבותיה , ומסלול של סיבוב שערים ותפילות שערים לא בא עוד בחשבון . אף עולה רגל נכבד כמו הרמב"ם , שבא לירושלים בדור שאחר כך , לא שהה בירושלים יותר משלושה ימים ( ו-ט במרחשוון ' . ( 1 165 אין לדעת מה בדיוק כלל פולחן 3 בתולת בת יהודה ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' 4 . 65 ראו יי פראוור , המלבנים : דיוקנה של חברה קולוניאלית , ירושלים תשמיה , עמי 5 . 276-274 ראו א' ריינר , 'עלייה ועלייה לרגל לארץ ישראל / 1517-1099 עבודת דוקטור לאוניברסיטה העברית בירושלים , תשמ ח , עמי 6 . 39-30 ראו י מי ל זק-ש , קובץ חידושי הרמב ם לתלמוד , ירושלים תשכ ג , עמ' נח-ס 1 י' תא שמע , 'פירוש הרמב ם לתלמוד : חידה ופתרונה , ' שנתץ המשפט העברי , יד-טו ( תשמ ח-תשמ ט , ( עמ' 05-299 ג ? איגרות הרמב ם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help