sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

תרגום : מיום הלוויית אדונונו הנשיא ראש הישיבה [ הוא דניאל בן עזריה , שנפטר בשנת [ 1062 לא הרשו לנו לעבור עם מת על פני בית העדה , ונאמר לנו ו לא תעבור [ הלוויה ] דרך כאן אלא אם תשלמו בעד כל מת שני דינרים . אז אמרנו : ובאיזו דרך נעבור ? אמרו ! דרך שער ציון או דרך שער השילוח , מחוץ לעיר . אבל אילו עברנו במקומות האלה , היינו מגיעים עם המת שבעי חרפה וקלס מפני הרגימה והקללות . על בן כאשר נפטרה , עליה השלום , אמרנו : נקבור אותה בבית , או באחת משתי החנויות שהיו לה . והיו צרות ומצוקות ונפל עלינו בגלל זה מורא עצום . על כן נתנו שוחד והוצאנוה בלילה אל סמרתקה והתאספה העדה שם ו והוצאנו אותה אל הקברים דרך סמרתקה ובו . ' יש כאן כמה פרטים שלא נוכל לברר אותם , כגון איך יצאו מן העיר אל הסמרתקה , שכונת הקראים , ומכל מקום לא נזכר שום שער בחומה מן הסמרתקה אל בית הקברות ( שהיה או בנחל קדרץ , או על הר הזיתים . ( על כל פנים , פסקה זו משתלבת יפה במקורות הפרשנות הקראית , שמתקבל מהם הרושם ששכונת הקראים הייתה מחוץ לחומות העיר . אך כאן יש להביא את דעתו של בךשמאי : 'קשה להעלות על הדעת שעדה שלימה תתיישב מחוץ לחומה , בשישיבה כזו סכנתה מרובה . ' אולם נראה שהסכנה לא הרתיעה את הקראים , והיו בעולם המוסלמי הרבה שכונות מחוץ לחומות העיר , והן נקראו 'פנא' או 'רבץ , ' ואפשר למצוא מונחים אלה במקורות הערביים . ליהודי כאבל למשל ( היום בירת אפגניסטן ) היה ר 3 ץ' כלומר שכונה מחוץ למצודת העיר , שבה התגוררו . בתדירות רבה אנחנו מוצאים את המושגים האלה בפרשנות הקראית ; מונחים אלה אפילו שימשו להמחשה , כגון אצל יפת בן עלי בפירושו לעמוס ז ז י 'קאל בעץ אלמפסרין אן '' חומת אנך" הי חגאב בין אללה תע ובין ישראל מתל אלסור אלדי יפצל בין אלמדינה ובין אלרבץ' ( אמרו מקצת [ או : אמר אחד ] הפרשנים , שחומת אנך היא המסך בין אלוהים יתעלה ובין ישראל , כמו חומה , המפרידה בין עיר לבין שכונה שהיא מחוץ לחומה ) . לסיכום , אין במקורות הוכחה שהשכונה הקראית בירושלים הייתה מוקפת חומה , או חומות , והדברים הם בתיקו , ונוטים לצד היעדר החומה . שאם לא בן , מה ראה יפת בן עלי לציין בפירושו שגיא הוא 'קיר העיר , ' ואיזה הוא הגיא של יפת , אם לא נחל קדרון . 12 קךקסאני , ראה מראי המקום לעיל , הערה . 9 ראה את מכתבו של אבון בן צדקה , אצל גיל , איי , ג , עמ גג 242-2 ( מס' ; ( 500 המובאה כאן היא מע א , שורות 7 ואילך . השווה שם , א , עמ' 510 ו ; 53 ראה את דעתו של בךשמאי : ספר ירושלים ( לעיל , הערה , ( 1 עמי . 168 יפת בן עלי בפירוש עמוס : כתב יד Cambridge Trinity , Coll ., F 12 . 118 דף . 886 נראה שרק מיעוט האוכלוסין העירוניים באותם זמנים היו בתוך יק ^ רי , מצודה מוקפת חומה ; היו בערים סדרי שמירה קבועים , כפי שמעידים בין היתר התשלומים בעד ה'ךוראסה' או ה'ח'פארה , ' השמירה על הבתים השייכים להקדש בפסטאט , ראה , Foundations , Leiden 1976 M . Gil , Documentsof the Jewish Pious לפי המפתח , וראה שם גם : 'חאמי אלחארה , ' הממונה על השמירה בשכונה . נראה שזה היה הנוהג בערי העולם המוסלמי . לפעמים היו אף תופעות של דמי חסות והשלטון נלחם נגדן . ראה למשל ( על בגדאד , שנת 000 ו : ( הלאל אלצאבי , תאריח' ( מהדורת , H . F . Amedroz בתוך : , ( of the Abbasid Caliphate , III , Oxford 1920 / 21 The Eclipse עמי 64 ג . ראה את הידיעה על יהודי כא 3 ל 1 אלאדריסי , אלמשחאק פי אח'תראק אלאאפאק ( מהדורת nn ' mn , 1970 Cerulli במדינה ערבית , ( א , עמ' ; 196 אלחמיר'י , אלרוץ אלמעטאר ( מהדורת אחסאן עבאס , ( ביירות , 1975 עמ' . 489

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help