sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הוא מסייג זאת ומציין שהיתר זה אינו חל אלא על דברים של יראת שמים , התפילה והלימוד . ( ובהמשך הוא מדייק ומציין שה ' ך 3 ץ , ' השכונה שמרווץ לחומה , שייכת אף היא לעיר . ואולם היציאה ל 2 , 000 אמה נוספות אסורה / ובדיוק כך פוסק גם יוסף אל 3 ציר בתשובתו . התעסקות מרובה זו בעניין השכונה שמחוץ לחומה , ה'ר 3 ץ / אף היא כשלעצמה יכולה לשמש הוכחה , על פי רוח הדברים , שפרשנים קראים אלה שהיו מן המתיישבים בירושלים , אמנם היו מאנשי ה'ך 3 ץ' הירושלמי , כלומר התגוררו מחוץ לחומת העיר ' . כאן אנחנו מגיעים אל העניין האחר , ה'חאיט . ' אמנם תרגומו הידוע והמפורסם יכול להיות 'חומה , ' על כן דימה בן שמאי למצוא בו הוכחה שהשכונה הקראית הייתה בתוך החומות . אבל באמרם 'חאיט' התכוונו הפרשנים הקראים ל'קיר העיר' אשר 'אלף אמה סביב' לו יהיו 'מגרשי הערים אשר תתנו ללוים' ( במדבר לה ד ) ו ואילו את הקיר הזה פירשו שהוא גבול העיר , ולאו דווקא חומה . ואת זה אומר באופן ברור יפת בן עלי , בפירושו לפסוק הזה ו 'מן חאיט אלמדינה אן כאן סור או גיר דלך , מן ה'חאיט' של העיר , בין אם היה חומה ובץ אם משהו אחר,- ובגרסה אחרת שלו , והיא ככל הנראה המקורית 'אן כאן גיה סור או גיר דלך , ' בין אם היה 'ג'יה' או חומה ובין אם משהו אחר . אין ספק ש'ג'יה' כאן פירושו ואדי , והוא גיא העברי או 'ג'וא' הערבי , או 'ג'וי' הפרסי . אם נבין נכק את ה 9 ' נא' ואת ה'חאיט , ' אין תשובתו זו של יוסף הכהן אל 3 ציר יכולה אפוא לשמש הוכחה שהשכונה הקראית הייתה בתוך החומות , אלא להפך מזה , שהייתה באזור המפורז , ואין התשובה פונה אל אנשי ירושלים , כפי שציינתי . כשהוא מדבר על עצמו ועל הקראים בירושלים ( בסוף התשובה ) — כנראה בתשובה על שאלת השואל האלמוני : איך אתם נוהגים , קראי ירושלים , שהלוא אתם יושבים מחוץ לחומה ? — הוא מנסח : 'בכרוגה אלי פנאה , ' 'מי שיצא אל האזור שמחוץ לחומה , ' 'לא יכרג מן אן יוצף באלאקאמה פיה , ' 'לא יצא מכלל יושבי העיר . ' הוא והקראים אומרים 'אנא מקימון בבית אלמקדס , ' אנחנו יושבי ירושלים , 'ואן כאן אכתר נהארנא נחן נתפרג [ ... ] סלואן וביר איוב ומא גרי מגראהמא' ו 'אף על פי שאנחנו מבלים את מרבית יומנו [ בסביבת [? השילוח וביר איוב וכיוצא בהם . ' איך הם יושבי ירושלים אם הם נמצאים בחוץ ? ההסבר הוא שההלכה הקראית תאמה בעניין זה את הרבנית , אף כי יוסף אל ¥ 3 יר לא טרח לפרט זאת , על כל פנים 9 ראה , ?< iKvjnpbn אלאנואר ואלמראקב ( מהדורת נמוי , ( ניו יורק 939 ו , 1943- עמ ; 1244 , 521-520 , 5 15 יפת בן עלי ( חרץ מהמקומות שהזכרתי לעיל , ( כתב יד , BM Or . 2467 דף 90 עיב92- ע'א ; נוסדו עברי : כתב יד ליידן , , 3 Wamer דף 9 « ע"א-ע"ב . וראה גם p / 7 x בן אליהו , ספר rmran הגדול גן ערן , גוזלו 1864 ( הדפסת תצלום , ( 1972 ל ע"ב-לב ע-א , המביא מענן , מבנימין הנהז ע ^ די , טיפת בן עלי , מסז ^ ל בן מצליח , וםישועה בן יהודה , דעות ופירושים שונים לאותו פסוק בספר שמות ; והוא מייחס לבנימין הנהא ^ די ולקךקסאני את ההשקפה : 'אל יצא איש ממקומו ... והוא העיר עם המגרש אלפים באמה . ' על 'ר 3 ץ" ראה : גיל , א י , א , עמ' ו 2-53 ג 5 והערה ? 847 הנ ל , ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הר אשונה , ' תעודה , ז ( תשניא , ( עט' . 298 ראה מה שכתבתי על 'סנא' ו גיל , בענייני א י , עמ' , 44 הערה , 23 ושם מראי מקום . ראה לעניין זה גם את פירושו של קהל p מצליח לספר שמות , מתוך כתב יד פירקוביץ' ב , מס' , 4129 אצל . in Jewish History and Literature , Cincinnati 1931 , , IIp . 88 J . Mann , Texts and Studies אלוהים החריב את משכנותיהם של עשרת השבטים שגלו מן הארץ , גם את מצודותיהם , גם את שבתותיהם שמחוץ למצודות : 'קלעהם ואפנאהם 10 . ' ראה פירוש יפת , כתב יד פריס , 284 דף 73 ע"ב י כתב יד פר'יס , 285 דף 100 ע ב . ראה אצל קיזיםירסקי ( לעיל , הערה , ( 7 א , עמ' 360 ובמילונים הפרסיים . ראה שם , עמ' ; 361 ג'יה : . mare d ' eau stagnante et Utide

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help