sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

' וישב יעקב / 'וישב מחוץ לאהלו , ' 'וישב עמי' וגו' וכיוצא באלה . כי הדבר הכי מתקבל על הדעת בעניינו [ של 'שבו , [ ' היותו במשמעות מושאלת , אף על פי שבוודאי ההגדרה היחידה למשמעות המילולית של האומר : 'שב , ' היא ההפך של ' קום ! כפי ש'קומ' הגדרתו המילולית היא העמידה , כך 'שב' הגדרתו המילולית היא הישיבה ו ואף על פי שיש כאמור גם ל'שב' משמעות מילולית מוסכמת , אין משמעות זו סבירה ; כי אם יש לביטוי שתי משמעויות מילוליות ואנו מביאים הוכחות שהרחמן יתעלה התכוץ לא לאחת מהן , אלא למשמעות המילולית האחרת של הביטוי , אין צורך שנדחה את המשמעות המילולית לטובת המשמעות המושאלת . ומאחר שהעניין הוא כפי שתיארנוהו ואלה פני הדברים , אם ניאחז במשמעות המילולית , יש לביטוי זה גם משמעות אחרת , שאינה מתאימה למקום זה , דהיינו הפרישה , כשדברי התורה : 'תשב בדמי טהרה , ' והכתוב : 'אשר היא יושבת עליו , ' והוא אחד משני הפירושים . ובמקומם [ של הפסוקים האלה ] יבוא הדיץ , אם זו משמעות מילולית או משמעות מושאלת . ומשהוכחנו את האמור בדבר המשמעות של 'שבו , ' הכרחי הא שגם 'תחתיו' יוגדר באופן שאינו נוגד את מה שאמרנו בדבר המשמעות של 'שבו , ' כלומר שמשמעות ה'ישיבה' היא : המחנה והעיר וכיוצא באלה . זה [ הפירוש ] העדיף ( דף 9 ע * ב ) על פי הכתובים שהזכרתי , לדברי הכתוב 'וישבו תחתם , ' ושאר הפסוקים הנזכרים בשאלה ; משתמע אפוא שדברי התורה 'אל יצא איש ממקומו' הם חיזוק ( ל'שבו איש תחתיו . ( ' אבל לדעתנו אפשר לפרש בדרך אחרת , דהיינו שנאמר שהמשמעות המילולית של 'שבו' הוא ציווי , כי הציר ה [ ב'אל יצא [ ' מורה שגם הוא ציווי , וזו השלמה ; אלא עלינו לדעת שלא נודע הפירוש [ המדויק ] לביטוי זה , אם הוא לשץ איסור , או לשון המלצה , או לשון היתר או לשץ איסור על ידי תקבולת [ בין 'שבו' לבין 'אל יצא , [ ' או משהו כיוצא בזה . והלוא זה כתוב בספרי המלומדים . על כן אם אמנם אלה פני הדברים , ברור שמי שסבור ומאמין שהכוונה בדברי התורה 'שבו איש תחתיו' היא ציווי לשהות , בא לידי טעות ; והלוא מוטב [ להבין ] את ההפך מזה , שאין כאן איסור , אף לא דומה לאיסור , לעזוב [ את המקום ;[ ואם עלה על הדעת שאף על פי שאמרה התורה 'שבו איש תחתיו , ' עדיין יש היתר לצאת מן המחנה או ממה שדומה [ למחנה , [ ביטלה [ התורה ] טעות שכזאת על ידי 'אל יצא איש ממקומו ; ' ובאמרנו שטעות זו שמנעה התורה על ידי 'אל יצא איש ממקומו , ' נובע הדבר ממה שאמרנו , שלא ייתכן שהמשמעות המילולית של הציווי 'שבי תהיה כוונת [ התורה . ' [ כי אם נפרש 'שבו' במשמעות של 'שהייה , ' הלוא זו המשמעות המילולית ואילו המשמעות הנבונה היא לשלילה , כפי שאמרנו בעניין 'תשבת' ודומיו ; ומכיוון שאין זו הוראה לפעול , יהיה זה מן הנכון לפרש את הציווי , ובהכרח תהיה הכוונה שלו ו האיסור . ( דף 10 ע'א ) שהלוא אנו אומרים שהמשמעות של 'תשבות' היא : שלא לעשות ; ומפני שאין בנמצא שום סוג של פעולה שקוראים לו 'שביתה' ולא סוג [ של פעולה ] שקוראים לו [ ישיבה , [ מלמד הדבר שכך הוא הנכון , כי הרי לולא התכוון [ בביטוי זה ] לשלילה , לא חיה זה נכון [ לחשוב ] שיש לביטוי זה משמעות כלשהי . כיוצא בה דבר התורה : 'החיו לכם , ' שפירושו : אל תהרגו ; היוצא בזה אילו אסר להשאיר בחיים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help