sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מקומו' כוונתו אנשי יישובו ; ואותם יישובים הם של גויים ואין בהם שכונת [ יהודים . [ וכשם שהיישוב שבו הוא שוכן נקרא 'מקומו / קורא לו הכתוב גם 'עירו / ככתוב . 'נקהלו היהודים בעריהם , ' וכתוב , י 'בכל מדינות המלך' ( אסתר ט ב ו שם , א טז ועוד ) והן ערי ישראל אף על פי שהם שוכנים בין אויביהם . על בן הכתוב . 'אל יצא איש ממקומו' כוונתו אל יצא איש מיישובו , אבל בתוך היישוב מותר . הלוא תראה את דבר הכתוב : 'ולא תוציאו משא מבתיכם ביום השבת' ( ירמיה יז כב , ( והלוא אילו אסור היה לצאת מן הבתים היה אומר ו 'לא תצאו מבתיכם , כמו שאמר כאן / אל יצא איש ממקומו . ' מותר אפוא שייצא אדם מביתו בתנאי שלא יהיה עמו משא ; ודע שהמשא שאותו אסר עלינו שנוציא אותו מדירותינו הוא הוא שהשימוש בו בשבת מותר בדירות ; כי על המשא שאין שימושו בשבת בדירות מותר לא היה צריך שייכתב עליו ו 'לא תוציאו אותו מבתיכם , ' י והוא למשל המשקל , או האמתחת , או המנורה , או כלי מדידה וכיוצא בזה , דברים שאין משתמשים בהם בשבת ( כאן הוא מוסיף דברים על מה שאסור לשאת בשבת . ( ודע שאין היציאה בעיר מותרת לכל דבר , כלומר אם יצא לשם הנאה או בילוי או שיחה הלוא הוא אסור 238 ) . ע '' א ) והכתוב י dk' תשיב משבת רגלך עשות חפצך' ( ישעיה נח יג ) הוא רק לשם יציאה לבתי הכנסת והמושבים והמסיבות , שבהם מתפללים ולומדים את המקרא ומקיימים את המצוות , והלוא ישראל במחנה היו הולכים אל משה . וראה נא את שאמר להם . ' אכלהו היום כי שבת היום' ( שמות טז כה , ( והלוא היה זה ביום השבת ובאו אצלו , כך גם ישראל בגלות יש להם בתי כנסת ובתי מדרשות והם הולכים אליהם בשבתות . אבל אסור לשבת ברחובות או לצאת לשם הנאה,- אף אסור שייצא מתחום העיר , ותחום העיר הוא [ גם ] השכונה שמחוץ לחומה ואולם היציאה מן השכונה שמחוץ לחומה אסורה . ויש החושבים שמותר לצאת אלפיים אמה מתחום העיר והוא נאחז במגרשי ערי הלוים שהן השכונה שמחוץ לחומה , בניינים הנמשכים ברציפות מן העיר והלאה . ככתוב ( הערה בשוליים : והסיקו שלא כשורה כלומר שמגרשי הערים [ שבמקרא , [ פירושם השכונות שמחוץ לחומה 238 ) . ( ע ב ) ' ומגרשיהם יהיו לבהמתם ולרכושם ולכל חיתם' ( במדבר לה ג , ( כלומר שם הבניינים ושם המרעה שלהם ומכאן [ למדו ] על השכונות שמחוץ לחומה . ואולם היציאה מן השכונה שמחוץ לחומה אל השדות הלוא היא אסורה . ועתה הריני מביא כאן את התרגום של תשובת יוסף הכהן אל ¥ 3 יר , והקורא יוכל להשוות אותו לתרגומו של בן שמאי , והוא על פי הנוסח של כתב היד מאוסף פירקוביץ ' שהדפיס בקתדרה : ( ד 8 , ע'א ) שאלה ו עוד שאלת מה פירושם של דברי התורה i שבו איש תחתיו , וגו , ' מפני שטענת בשמנו שאמרנו כי משמעות 'שבו איש תחתיו' וגו' ומשמעות היציאה : כלומר יש מי שהסיק שלא כרץ שמותר לצאת אפילו למרחק 2 , 000 אמה נוספות , מדווץ לשכונה שמחוץ לחומה , בהסתמכם על מה שנאמר על מגרשי הלוויים , במדבר לה ד-ו . בךשםאי , לתולדות , עם' ל . 74-7

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help