sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

עוד חלק בן שמאי על ההסתמכות על הקטע שאצל אלחלוי שהזכרתי לעיל , בדבר כנסיית 'השומרונית / או ה'יעקבים / ועל העובדה שציינתי שאלהךוי מזכיר את הכנסייה הזאת סמוך לאזכורו את מעיין השילוח . אלא שהוא מתייחס לעמוד 24 בספרו של אלהךוי , ואילו בעמוד 27 שם , כתוב בדיוק לפי הסדר שציינתי : 'הבריכה של בני ישראל , כנסיית היעקבים [ הדגשה שלי , [ מעיין השילוח , כנסיית העלייה לשמים . ' בניגוד לטענת בן שמאי , תיאורו של אלהךוי לא רק שאינו סותר אפוא את הקרבה בין כנסיית ה ' יעקבים' לבין הסמרתקה , מקומם של הקראים , אלא אף מחזק אותה . כיוצא בזה , הקרבה לקבר זכריה , סימן היכר אחר לשכונת הקראים , מאוששת אף היא . כנסיית היעקוביים ( להבדיל מהנקבים , ( ' כלומר המונופיזיטים המקומיים , נמצאה במנזר מרים המגדלית , ודנתי בזה במקום אחר . והלוא מקומה של כנסיית ה'יעקבים' מאושש מכמה מקורות , ולא רק מאלהן וי , כפי שכתבתי לעיל . בהסתמכו על י' צפריר , מוצא בן שמאי הוכחה לקיומה של חומת אודוקיה , שסגרה לדעתו על שכונת הקראים בדרומה ( לדעתו : דרום מזרחה ) בתקופה הנדונה ; ואילו לפי אותה השקפה , הייתה גם חומה פנימית , היא החומה הדרומית של העיר הרומית , באופן שהשכונה הקראית הייתה בתוך חומות , ולא כפי שטענתי בספרי , שהייתה מחוץ לחומת ירושלים . השקפה זו מבוססת על מפת מידבא המפורסמת , שזמנה אמצע המאה השישית , כלומר , כחמש מאות שנה לפני הידיעות על שכונת הקראים ( המאה האחת עשרה , ( ומובן שלהוכחה מעין זו אין שום תוקף . יתר על כן , המתבונן בסרטוט של מפת מידבא ישים לב בקלות שדווקא בצלע הדרום מזרחית ( בצד הימני העליץ ) אין זכר למה שדומה לחומה וגם לגבי 'החומה הרומאית' אין בסרטוט זה שום הוכחה ודאית ומשכנעת . עניין חומת אודוקיה הוא בגדר תעלומה בשבילנו , וגם אם נשער ( השערה לגיטימית ) שעדיין התקיימה במאה האחת עשרה , איננו יודעים אם התקיימה בשלמות או באופן חלקי . מה שבן שמאי מביא על חומת אודוקיה , שכאילו הן עובדות מוצקות , הן למעשה השערות של חוקרים מודרניים , ואין לנו שום מקורות מפורשים לעניין זה מימי הביניים . עור הבאתי בספרי פסקה מתוך ספת של אבן אלקפטי , המזכיר את 'חארת אלטשאן קה , ' הנמצאת ממזרח ^ ' ) זן קי ( ' לירושלים r יש בזה מקצת רמז לנכונות דעתי שהקראים ישבו מחוץ לחומות ; צדק בן שמאי כשמצא ש # ' ךקי' שם יכול פירושו להיות גם במזרח ( ירושלים , ( ומצא לזה הוכחה בקטע כרוניקה שאני עצמי פרסמתי . ואמנם גם בערבית של ימינו משמשת צורה זו גם לציץ המקום עצמו ולא רק לציץ הביוץ , כפי שרשם רייט ( Wright ) בספר הדקדוק שלו . אף על פי כן , נראה לי שהשימוש במשמעות של ביוץ הוא הרבה יותר תוח בימי הביניים , והבאתי במאמרי ארבע דוגמאות לצורך זה ; מכל מקום בן שמאי בוודאי יודה שהתרגום 'מזרח ירושלים' איננו היחיד האפשרי . . 62-60 מעניין שהייתה קיימת בקרב הנוצרים גם השקפה אחרת על קבר זכריה , דהיינו שהוא בבית 31 ריא , בכנסייה , ראה סעיד nro , pnun'JK p אלברהאן , 166 ra ( CSCO Ar . 20 , ed . P . Cachia , Louvain 1960 ) . 204 ראה את עניין כנסיית הלץקוביים : בךשםאי , מידע חדש , עם' 12 ג , הערה ; 40 הנ"ל , לתולדות , עמ' . 61 וראה גיל , א-י , א , עמ' 70 ג-ו . 37 ראה את הדיון על ירושלים במפת מידבא אצל rum ? . Madaba Mosaic Map , Jerusalem 1954 , pp . 50-60 M . Avi-Yonah , The סרטוט מס' 7 שם בסוף הספר ( והוא הועתק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help