sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

עיר דויד או לא רחוק ממנו , שהלוא ראינו שהקראים שכנו באזור עיר דויד , ושכונתם נקראה 'סמרתקא . ' אשר ל'נןגקבים ( בניגוד לדעת בן שמאי , 'אליעאקבה' אין כוונתו היעקוביים ) הלוא הם יעקב , אחי ישו ויעקב השליח , וניכר שמדובר באותה כנסייה , שבתקופה קדומה יותר נקראה על שם השומרונית . ואמנם גם רשימת כנסיות ומנזרים , , De casis Dei מזכירה כנסייה על שם יעקב הקדוש בעמק יהושפט , הוא נחל קדרון ; וגם בשריד של תיאור ארץ ישראל מן הגניזה נזכרת 'כניסת נץקוב אכו אלמקיח , ' הנמצאת מעל אחת המצבות שבנחל קדרון , ולפי תיאורה של אותה מצבה ניכר שמדובר ב'קבר בני חזיר . ' קבר יעקב אחי ישו ובניין קדוש לנוצרים במקום שבו נהרג יעקב השליח , נזכרים גם במקורות נוצריים ב 65 ו 1 בקירוב וב . 1320 מקור נוצרי שזמנו לפני הכיבוש המוסלמי , מדבר על הקדושים יעקב , זכריה ושמעון הקבורים בקבר אחד . אכן את 'קבר זכריה' אימצו לעצמם גם היהודים ; קטע מפירושו של הקראי סלמון בן ירוחם לאיכה ב כ , במקום שמדובר בו על רצח זכריה בן יהוידע , מחבר יחדיו את נקודות הזיהוי של מקום הקראים בירושלים , בהסבירו את מקום קבורתו של זכריה בן יהוידע : סמרתקה , צלע האלף היבוסי , שכונת 'אלמשארקה' ( המזרחיים . ( על הימצאם של הקראים בעיר דויד , שהייתה חלק מן הסמרתקא , יעיד גם הביטוי 'טלעו אלי ( עלו אל ) סמרתקה , ' במכתב מן הגניזה , כלומר היה זה מקום גבוה ( העופל . (! בן שמאי כפר בקשר שבין קבר זכריה לבין המצבה שבנחל קדרון , וכן ברעיון שקבר זה ( הוא 'קבר בני חזיר ( ' אכן מציין את שכונת הקראים , 'שאם כן יהיה מקום שכונתם מחוץ לחומת העיר , הרחק מזרחה . ' עניין החומה יידון להלן , אבל בעניין המרחק עלינו להניח שהמושג 'סמרתקה' כלל בתוכו את כל אותו אזור , כלומר מה שסביב החלק הדרומי של נחל קדרק , כולל עיר דויד . 1 ראה מ' גיל , ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , תל אביב חשמ ג , א , עמי 2 ג 3-5 ג 5 ( להלן : איי ;( ראה שם , עמי , 362 את המקורות הנוצריים וכן בהערות לשני המקומות הנ ל מראי מקום מפורטים . ראה גם -.מי גיל , 'בענייני ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , ' קתדרה 70 , ( תשנ ד , ( עמ' 44-41 ( להל ן י בענייני איי ;( ח' בךשםאי , 'הקראים , ' י' פראוור ( עורך , ספר ירושלים : התקופה המוסלמית הקדומה , ירושלים תשם"ז , עמ' 1168-166 הנ"ל , 'מידע חדש על מקומה של שכונת הקראים בירושלים , ' שלם , ו ( תשנ"ב , ( עמ' 313-305 ( להלן : מידע חדש ;( הנ ל , 'לתולדות השכונה הקראית בירושלים , ' קתדרה 70 , ( תשנ"ר , ( עמ' 74-59 ( להלן : לתולדות . ( במקרא שלפנינו נאמר צלע האלף והיבוסי והקראים השמיטו את ו"ו החיבור , ומעניין הנוסח שאצל יפת בן עלי , פירושו לתהלים , כתב יד פריס , 289 דף 106 ע ב ו 'כעיר שחברה לה יחדיו ... פהו רצף ירושלים ( הלא הוא תיאור ירושלים ... ( יריד בה אנהא ולפת מן כמסה קרי והי ( כוונתו בזאת שהיא חוברה מחמישה כפרים , והם ) צלע האלף יבוסי גבעת קרית ערים' ( יהושע יח כח ו ולפני כן הסביר שיעיר' יש להבץ : ערים , כלומר ספר יהושע מונה את שמות חמשת הכפרים י צלע , וכוי . ( נוסף על המקומות שציינתי במקומות הנ ל , ראה . H . E . Stutchbury , 'Excavations in the Kidron Valley ' , PEQ , 93 ( 1961 ) , p . lOlff . על קבר יעקב אחי ישו , זכריה , ושמעון , ראה גם 5 p # . NS 16 ( 1919 ) , p . 480 F . M . Abel , 'La sepulture de S . Jacques le mineur ' , RB , סוקר שם את המקורות מן העת העתיקה ו וראה אצלו תרגום צרפתי של טקסט לטיני מהמאה העשירית שבו מדובר על קבורתם מחדש של הקדושים יעקב , זכריה ושמעון , סביב שנת . 351 בעמי 488 הוא מסביר שמעשה זכריה שאצל הנוצרים מקורו במעשה זכריה בן יהוידע הכוהן שנרגם בימי יואש ( דברי הימים ב , כד כ-כב ;( המסורת הנוצרית זיהתה אותו עם אביו של יוחנן המטביל , זכריה הכוהן , הוא זכריה בן ברכיה , שאותו הרגו היהודים ( שם , עמי , ( 499 גם הוא מזהה את הקבר של זכריה והאחרים , עם יקבר בני חזיר . ' דעתו של בן שמאי בעניין קבר זכריה : ספר ירושלים ( לעיל , בהערה זו , ( עמ' . 166 על הקטע שאצל אלהרוי : גיל , בענייני א י , עמ' 44 והערה ; 23 בן שמאי , מידע חדש , עמ' ; 312 הנ ל , לתולדות , עמ'

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help