sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

השכונה הקראית בירושלים לאור הפרשנות הקראית על תחום שבת משה גיל ברבע האחרון של המאה התשיעית בקירוב התחילה עליית הקראים לירושלים . היישוב הקראי בעיר התקיים והתפתח במשך המאות העשירית והאחת עשרה , עד אשר חיסלו אותו הצלבנים , כמוהו כעדת אחיהם הרבניים . הקראים היו על פי כל הסימנים מיעוט בקרב יהודי ירושלים , והם התגוררו בשכונה נפרדת , כי הלוא עלייתם התחילה למעלה ממאתיים שנה אחרי שהתחדש היישוב היהודי בירושלים , בימי הח'ליפה 3 } 7 לר אבן אלח ' טאב , כובש הארצות . קל להבין שנאלצו למצוא לעצמם מקום חדש בעיר . דנתי בפרוטרוט בענייניה של שכונת הקראים בספרי על . 5 x 7 z / " -w לאחרונה חלק על כמה מדבריי שם פרופ' חגי בן שמאי , והתפתח ויכוח בינינו . אף על פי שאיני מסכים בדרך כלל עם דבריו , אציין שעלינו להכיר לו תודה , כי ההסכמה הטוטלית ותמימות הדעים , יש בהן סכנה גדולה למחקר ההיסטורי . שכונת הקראים נקראה במקורות שלפנינו בכמה כינויים . את מקומה הגדירו שהוא ' צלע האלף היבוסי' ( יהושע יח כח , ( לכן נהגו יריביהם הרבנים לקרוא להם 'כת הצולעה' " הפירוש ' ) הסכוליון ( ' למגילת תענית ( לכ '' ג בניסן , ( מפרש את החקרא ן 'מצודת ציון היא עיר דויד / ומוסיף : 'זה הוא מקום הקראין עכשיו , ' עדות חד משמעית בדבר מיקומה של השכונה . עוד קראו לשכונת הקראים : ה'סמרתקא' ( גם בה '' א בסוף : 'סמרתקה , (' וגם ' חארת אלקלשארקה' ( שכונת המזרחים . ( אשר לכינוי הראשון : הוא n , samareitike שכונת 'השומרונית , ' על שם 'כנסיית השומרונית' שנמצאה באותה סביבה . בתיאור מעשי הטבח שנעשו בנוצרים בעת הכיבוש הפרסי של ירושלים , שכתב איש הכנסייה הירושלמית בן זמנו של הכיבוש הפרסי , אנטיוכוס אוסטראטיוס , נזכרת כנסייה זו . נזכרת גם השכונה , 'סמרתקא , ' ממש בשם זה , בגרסה הערבית של התיאור הנ'ל r ובנוסח אחר ו 'כניסת אלסאמי ה , ' כנסיית השומרונית . כנסייה זו נקראה על שם 'באר השומרונית , ' עובדה שסביר להסיק אותה מפסקה בספרו של אלהרוי , 'ספר הביקורים' ' ) אלזיאראת , ' ביקורים במקומות מקודשים , ( המציין ( ב 1200 בקירוב ) שנמצאת 'בירושלים כנסיית היןגקבים ובה באר שאומרים כי המשיח רחץ במימיה ועל ידה קיבלה ממנו השומרונית את האמונה [ והנוצרים ] מבקרים אותה ומאמינים בה . ' מדובר בשומרונית שאותה פגש ישו , לפי המתואר באבנגליון של יוחנן , פרק ד . ברור לנו אפוא שאותה כנסייה שעל שמה נקראה כל השכונה , נמצאה גם כן באזור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help