sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

למאבק קשה וממושך . ולא מערכה ומאבק על דרך המליצה , אלא פשוטו כמשמעו . אנשי ביל"ו אמרו בפירוש , ש ,, עלינו להיות הרבים . וכשנהיה הרבים ניקח נשק ביד ונבטיח את עצמאותנו . " היה ברור להם , כי " עלינו לשאוף שרוב הקרקעות בארץ תהיינה בידי היהודים / ' ש ,, רוב הישובים בארץ יהיו של היהודים , " ויהיו יהודים , שנהיה עם עומד על אדמתו ומתפרנס ממנה , שכל המלאכה והתעשיה , או רובה המכריע , יהיו בידי היהודים , ש ,, תב מנין ורוב בנין" בארץ יהיו יהודים . אבל היה גם ברור שכל אלה אין בהם די . הם ידעו והכירו כי יש צורך והכרח ללמד את הנוער לשלוט בנשק מתוך אמונה ובטחון שיבוא יום והיהודים יכריזו בריש גלי , כי הם הם אדוני מולדתם העתיקה . כך חשבו ועל כך חלמו לא רק הצעירים . בזאת האמינו וכך סברו גם זקנים . יצחק רילף , הרב ממימל , שנתפרסם כהוגה דעות רציני , כעסקן נלהב לעזרת יהודי רוסיה , והצטרף לתנועה אחרי פרסומה של ,, האבטואמנציפציה" — כתב במחברתו הגרמנית ,, אר 1 כת בת עמי" ,, : ( 1883 ) לעת עתה אנו מדברים על ישוב ורק על ישוב . זאת היא מטרתנו הקרובה . אנו מדברים על כר ורק על כך . אבל ברור ש , אנגליה לאנגלים , מצרים למצרים ויהודה ליהודים . ' לא פחות חשובה היתה התמדה בעשיה , כי בהתמדה זו בא לידי גילוי המפנה בתפיסת החיים ובשיטת הפעולה , שבצירופן קמה דמות חדשה של האדם בישראל . אחת הסיסמאות המקובלות ביותר בתנועה מראשיתה היתה : ,, אם אין אני לי , מי לי . " סיסמה נאה ואף יותר מזה — עקרון חדש . ברם , השאלה היתה בעצם , האב ה ,, אני" הלאומי הזה ישנו בכלל ? ואם ישנו — מה משקל ישותו ? מה מהותו ותוכנו הריאלי ז הדמות — דמותו של האדם בישראל שהתגלתה ועוצבה בתנועה — צריכה היתה להעיד על קיומה של ממשות נפשית מאחורי עוז הראיה . מקובל היה , שהדמות של היהודי היא דמות של ,, מי יקום יעקב כי קטן הואי . ' והנה פתאם מדברים על " שיבת ציון , " על כיבוש הארץ בדרכים חדשות , על ,, מערכה" ועל ,, מאבק . " מן העם הזה , שהורחק מעבודת האדמה עשרות דורות והורגל בדורות הללו להיות בימי שלום ,, סמוך על שולחנם" של אחרים , ובימי צרה ומלחמה להתכונן ל " דורון ולתפילה" — דורשים לשוב לעבודה קשה , לסבל קשה , לסבל ולנכונות ,, לצאת בחרב . " היה , איפוא , על התנועה להוכיח , כי בדיבורים אלה גלומה נכונות נפשית ריאלית , גם לגלותה במעש ובמפעל . הוטל על התנועה להראות כי נכונות זו קיימת לא בלבבות יחידים בלבד , אלא יש בה גם ביטוי לתמורה שנתחוללה בציבור כולו , למפנה שחל בעם . התמדת העשיה להיאחזות מחודשת במולדת הוכיחה ברורות , כי מציאות נפשית זו נוצקת בדפוסי ארגון , נהפכת למצבר של מרץ לאומי ושל רצון לאומי , לכושר פעולה משותפת ומכוונת , שהיא מתסיסה בלי הרף את הכוח הלאומי ויוצרת מסגרת לעליתו המתמדת מתוך מאבק של יום יום . הישות החדשה הזאת של האדם נתגלתה לא רק בתהליכי ההיאחזות , אלא גם בכושר העמידה מול המכשולים העצומים שעמדו לפני התנועה כל הזמן . יום יום נאלץ היה כל אחד מחלוצי ,, יסוד המעלה" לעמוד בנסיון : להיאבק עם ספקותיו ופקפוקיו , " להתאזר" מחדש בפני הסכנות החמורות שהוא נתון בהן , בפגי המציאות

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help