sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

המכשולים שעמדו בדרכה של rmn . cn העם בארצו ותקומתו בה היו כה עצומים , עד כי האפשרות להתגבר עליהם נראתה כדבר שהוא לפי טיבו מן הנמנעות . " לקחת גוי מקרב גוי" נתפס עוד בימי קדם כאחד היסודות העיקריים בנס של יציאת מצרים . אבל ,, לקחת ולהוציא גוי מקרב כל הגוןים , " אחרי גלותו ושיעבודו , פיזורו ופירודו קרוב לאלפיים שנה , ו"להכניס" אותו לארץ תפוסה , שעם אחר יושב עליה — נדמה להם , לבני הדור , כדבר העומד ,, מעבר לנס . " ואמנם , הרי ישב בארץ עם » כבש אותה לפני אלף ומאתים שנה ויותר , והוא היכה שרשים בה , היה כחלק אורג- של נופה , וכאילו הזדהה אתה . בני דתו ואנשי אמונתו שולטים על הארץ , והם שליטים תקיפים " השומרים על שעריה , " ואינם נותנים לנו להיכנס . כיצד ניאחז בה בנסיבות אלה ? מי יעמוד לנו ? כלום העולם הנוצרי , שהוא כולו אי אהדה לנו ? כלום אירופה , שאנו רוצים לברוח ממנה 7 האם לא תראה אירופה הנוצרית , ביחוד זו שאיבתה רבה וידה תקיפה , בעצם תקומת ישראל סתירת בנין התוהו של אמונות ודעות , שלפיהן גלות היהודים מעל אדמתם ופיזורם בגויים באים להעיד על אמיתותה של הבשורה הנוצרית , שבאה לרשת את היהדות 1 בני עם עני ודל , נרדף ואין אונים , מתדפקים על שערי ארץ אבותיהם , עלובים שבעלובים , — ואמרות של ,, מרד" ו " תקומה , " של " גאולה" ו " פדות" בפיהם ! מה ערכם של דיבורים אלה ושל נושאיהם ז לא ייפלא שרובם המכריע של בני הדור ראו את התנועה כולה כענין של חלום והזיה , שיש בו " להשיב נפשם של נדכאים בימי יאוש , " אבל למעשה אין בו ממש . כל הענין נראה להם לא בחינת מפנה חדש של תולדות ישראל , אלא כהמשך של הזיות עתיקות ימים , ולכל היותר כנסיון לתת גון מודרני להזיות של דורות ילחלומות ישנים נושנים , כתנועה של צעירים " בעלי דמיון , " שלא למדו מנסיונות החיים , והרדיפות והצרות העבירו אותם על דעתם . וכך אמנם טענו כל ה " פקחים" וה פכחים" והביטו במנוד ראש ובלעג של חכמים" ו מיושבים" על מעשי " " " , " הילדות" של בעלי החלומות " . " התנועה עמדה , איפוא , בראשיתה לפני מבחן היסטורי חמור ביותר . עליה היה להוכיח , שאין אלה חלומות הבל של עם מיואש , חסר אונים ודל מעשים , המשעשע עצמו ומשלה נפשו בדמיונות , אלא מפנה של ממש בתולדותיו של העם , שהתקומם לגורלו , שמרד ב " גזרת ההיסטוריה , " כביכול , והחליט " לשים את נפשו בכף" ולסלול לעצמו דרך לחיים ולחירות , בלי להתחשב במדינות ובממלכות , בעם היושב על אדמת ארצו העתיקה ובמדינה ובממשלה השולטת עליה — בלי להתחשב בעולם כולו . כי זה דרכו , הדרך האחת בה ילך , כי בה הוא מוכרח ללכת . התנועה עמדה במבחן . הוכח , כי חל אמנם מפנה של ממש . זאת הוכיחו עוז הראיה , התמדת העשיה וכושר העמידה . עוז הראיה — כי לא היו אשליות ביחס לקשיים ולמכשולים . היה ברור — ועל כך דיברו אם כי לא תמיד ברבים — שהעם נקרא למערכה כבדה וממושכת ,

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help