sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

. 44 קבורת יהודים בירושלים בתקופות הפרסית וההלניסטית הקדומה מערות הקבורה ומנהגי הקבורה בירושלים של תקופת הבית הראשון מוכרים היטב ' . כך גם הקברים ומנהגי הקבורה של שלהי ימי הבית השני . לעומת זאת , מעט ידוע על קברי ירושלים מהתקופות הפרסית וההלניסטית הקדומה . בחפירות באזור ממילא , בכתף הינום ובהר ציון , נמצא שבכמה קברי אצטבות מתקופת בית ראשון השימוש היה רצוף לאורך התקופות הפרסית וההלניסטית . בקברים אלו נקברו כנראה תושבי העיר שהתגוררו בתוך החומות , ולא היו בעלי נחלות בקרבת העיר . תושבים אמידים , בעלי נחלה נקברו באחוזת קבורה משפחתית בתחומי הנחלה , כגון קבר יסון . ( 3-23 ) . 44 . 1 תפוצה וניתוח הממצא ממילא בחפירות ממילא ([ 31-7 ] -14 ) הובחנו ארבעה טיפוסי קברים : א . מערות אצטבות מתקופת הבית הראשון , שבהן קברו גם בתקופות הפרסית וההלניסטית באותם מנהגי קבורה קודמים : קבורה ראשונה על האצטבות ואיסוף עצמות וכלי לוואי לבור איסוף . ב . קברי שדה ליחידים המכוסים בלוחות אבן . קברים אלו מתוארכים למאה השנייה לפסה"נ , ויועדו אולי לפשוטי עם . ג . קברי פיר שבתחתיתם חצובים כוכים , המתוארכים למאה השנייה לפסה"נ . לדעת ר' רייך , זהו טיפוס הקברים שרווח בירושלים לפני כניסתם לשימוש של הכוכים המוכרים . ד . מערת כוכים בלא ממצא גלוסקמות . כתף הינום א . עשר מערות אצטבות שתוארכו לתקופת הברזל השנייה והשלישית . בארבע מהן נתגלו ממצאים מהתקופה החשמונאית , לעתים ההרודיאנית , בלא גלוסקמות , ואף מהתקופה הרומית המאוחרת . ב . קברי שדה ובהם ממצאים שתוארכו למן המאה הראשונה לפסה"נ ועד המאה השנייה לסה"נ . ג . ליד הסינמטק , מדרום מזרח לכתף הינום _, נתגלתה מערת כוכים שהכילה כלים מהתקופה ההלניסטית . ( 37-14 ) הר צירן במורד המערבי של הר ציון נחפר שדה קברים : ( 4-8 ) א . בארבע מתוך חמש מערות אצטבות נמצאו עדויות לשימוש במאה השנייה לפסה"נ . ב . במדרון שמעל המערות נתגלו שלושה ריכוזים של עצמות בתוך שקעים בסלע הטבעי . עם העצמות נמצאו שברי בקבוקי חרס אגסיים וקעריות שתוארכו למן סוף המאה הראשונה לפסה"נ ועד המאה הראשונה לסה"נ . נחל קדרון אין להוציא מכלל אפשרות כי מקצת הקברים של תקופת בית ראשון במצוקי נחל קדרון המשיכו לשמש בתקופה הפרסית וההלניסטית הקדומה , מבלי שנעשו בהם שינויים . מכיוון שכל הקברים באזור זה נפתחו ונשדדו במרוצת השנים , לא נתגלו בהם ממצאים היכולים לאשש אפשרות זו . בשלושה קברים מתקופת הברזל ( 32 , 31 , 7-6 ) נוספו כוכי קבורה ; עדות אדריכלית שהשימוש בקברים ( אמנם אינטרוסיבי ) נמשך גם בשלהי תקופת בית שני . במעלה הקדרון מצפון לקבוצה זו נחצב קבר בני חזיר . אביגד תיארך אותו תחילה לאמצע המאה השנייה לפסה"נ , ואחרי זמן הציע לאחר את זמנו . 1 ברקאי , מזר וקלונר , תשל"ה ; ברקאי , תשנ"ד ; קלונר , תשנ"ב ; מזר , ; 1976 ברקאי וקלונר , ; 1986 ברקאי 2 . 1986 , רייך , תשנ"ד , עמ' . 107-106 3 ברקאי , , 1985 עמ' 4 . 252-249 לפירוט ראו ק לונר , תש"ם _, עמ' 5 . 173-171 אוסישקין , תשמ"ז . 6 אביגד , תשי"ד _, עמ' . 59-57 ראו דיון בהצעות השונות לתיארוך אצל קלונר , תש"ם , עמ' . 43 חלק ד קבורה בירושלים בראשית ימי הבית השני ולאחר החורבן

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help