sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

רגשי לנקברים משני המינים . כלי תמרוקים ( מקלון כחל מברונזה בקבר ( 5-12 ומראות ( שבר מראה מצופה כסף בקבר ( 36 , 35-1 הם הבולטים בין הממצאים . נוסף עליהם יש לציין מפתחות , אסימוני מתכת , סכינים , ( 1-21 ; 33-13 ) שבר כלי נשיפה דמוי חליל , ( 29-29 ) סטריגיל ( 1-21 ; 11-14 ) ואחרים . סביר להניח כי כמה מכלי הזכוכית ומכלי החרס העדינים נכללים בין החפצים הנושאים גוון אישי . המקורות מזכירים מפתחו , פנקסו , דיותתו וקולמוסו של מת , ובנוסף עליהם מונים החכמים מלבושים , 132 אך אלו לא נמצאו בקברים מימי בית שני , לבד ממקרה בודד בסרקופג בקברי המלכים . ( 1-5 ) במשמעות החפצים בקברים דנו בפירוט אלון וליברמן , והדגישו את היותם ביטוי לעגמת הנפש "ואין _חוששין משום דרכי האמורי . " החכמים , לבד מרבי נתן , שללו ריבוי כלים : "אבל מלמדים את האדם שלא יהא חבלן . והלא אמרו : כל המרבה כלים על המת , הרי זה עובר משום בל תשחית , דברי רבי מאיר . ורבי אלעזר ברבי צדוק אמר : מנוולו . אמר רבן שמעון בן גמליאל : מרבה עליו רימה . רבי נתן אומר : היא כסותו שיורדת עמו לשאול , היא עמך לעתיד לבוא " . " ייתכן כי הכלים שהונחו עם המתים מביעים את האמונה בתחיית המתים או בחיים שלאחר המוות . עם זאת , סביר יותר , לאור הממצא בחפירות , כי עיקר החפצים האישיים ניתנו בעת הקבורה כביטוי של צער . הכלים הללו הם תשמישים פרטיים בעלי ערך נפשי לבעליהם - אפשר האישיים ביותר שהיו בחזקתם . דומה כי ליקוט החפצים עם העצמות מורה גם הוא על יחס אישי של הנקבר לחפצים . הליקוט נעשה 132 ראו בפירושים לשמחות אצל היגער _, ; 1931 זלוטניק 133 . 1966 , דוסו , , 1912 עמ' , 45-44 מס' 134 . 29 אלון , תשל '' ו , עמ' 135 . 105-99 ליברמן , , 1965 עמ' . 510-509 136 שמחות ט , כג . איור . 41 ממצאים ממערת קבורה ברמות אשכול ובהם נר ;( 1 ) כלי איפור מעצם ;( 3-2 ) בקבוקי זכוכית . ( 5-4 ) איור . 40 מחתה ממערה 4-29 בגבעת שפירא ; ציור , חתך וצילום ( מתוך מזר , תשמ"ב . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help