sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

לבקבוק הזכוכית דמוי הפמוט טווח שימוש נרחב , והוא מתוארך למאה השנייה והשלישית לסה"נ . בר"ג הדגיש שבקבוקי הפמוט מתארכים את השימוש בקברים לימים שאחרי חורבן העיר והמקדש . 122 כלים מסוג זה נתגלו בין השאר במערות ; 6-28 ; 8-21 ; 32-13 ;[ 31-13 ] -14 ; 76 , 77-7 . 13 , 14-1 מטבעות הנחת מטבע " ) האובול של כארון ( " בפי המת , בתוך גולגולתו או עליה , היה מנהג פגאני מקובל בעולם היווני והרומי . האובול ניתן כתשלום לכארון בעבור השטת המת על נהר הסטיקס בדרך לשאול . בעקבות גילוי מטבע בתוך גולגולת אישה ( במערה ( 53-11 המונחת בגלוסקמה , סקר צ' גרינהוט 15 מקרים של מציאת מטבעות בקברים יהודיים בירושלים . 124 לדעתו ייתכן שאחדים מיהודי ירושלים קיבלו מנהג זה . רחמני התנגד לדעה זו לאחר שבדק את המיקום המדויק של המטבעות , ומצא שפרט לשני מקרים הגיעו אלו באופן אקראי אל הקברים או שהונחו כחפצי לוואי . זיסו סקר ממצאים דומים נוספים , וסיכם כי אכן במקרים בודדים אומץ המנהג הפגאני בקברי יהודים . ( 33-13 ; 4-13 ; 19-28 ; 77 , 76-7 ; 7-14 ) כללו של דבר , ממצא מטבעות הוא נדיר בקברים יהודיים מימי בית שני , ואין זה מנהג הכלל . תכשיטים תכשיטי מתכת בעלי ערך לא נמצאו לרוב במערות הקבורה של ירושלים מימי בית שני , וגם בזאת עדות לשליטת הגישה הגורסת "בל תשחית . " במערה 39-1 נתגלתה טבעת ברזל שמשולבת בה גמה העשויה , Camelian ועליה מתואר ראשו של עלם , אולי אפולו , אך בלי האטריבוטים המקובלים . במערה 16-2 נתגלתה טבעת ברזל הנושאת חותם זכוכית . בחותם מתואר פלג גופה העליון של האלה . Fortuna-Tyche מאחורי כתפה של האלה מופיע אטריבוט יחיד , קרן שפע . מכיוון שעל פי רוב האלה מתוארת כשהיא נושאת בידיה אטריבוט אחד או יותר , ממצא זה יחידאי כמעט . רחמני העלה את האפשרות שהחותם נוצר במיוחד בעבור יהודי שומר מצוות , והוא מסתמך על דברי המשנה "כל הצלמים אסורים , מפני שהן נעבדין פעם אחת בשנה , דברי רבי מאיר . וחכמים אומרים , אינו אסור אלא כל שיש בידו מקל או ציפור או כדור . רבן שמעון בן גמליאל אומר , כל שיש בידו כל דבר . " י' ידין מצא במערת האיגרות שבנחל חבר בולה ( אמנם מנותקת , אך במקורה חתמה איגרת שנשלחה ממחנהו של בר כוכבא ) שעליה מתואר הקרב בין הרקלס לאריה מנמאה . הוא מציין כי הסצנה מתוארת בצורה יוצאת דופן : מקלו של הרקלס חסר , ופני האריה הושחתו במתכוון . לדעתו נעשה כאן שימוש בחותם עם אופי פגאני ש"הותאם" להלכה היהודית , בשל המשמעות הסמלית של הסצנה . דעתם של רחמני ושל ידין , שיהודים עשו שימוש מכוון בחפצים הנושאים אופי פגאני , לאחר "הסבה , " קשה משהו . דומה כי יהודי שרצה לשמור מצוות , לא היה משתמש בחותם פגאני מובהק המותר כביכול בשל היעדר "מקל או ציפור , " אלא היה פועל לפי עצת רבי מאיר ורבן שמעון בן גמליאל התואמת את ההלכה היהודית , שהרי ההלכה אוסרת לעשות כל דמות . דומה כי כפי שמיעוט מבוטל ביותר מקרב יהודי ירושלים קיבל את מנהג "האובול לכארון , " כך מעטים נקברו עם טבעות , שאופיין פגאני ( אולי משום שלא הצליחו להסיר הטבעת מן המת לפני קבורתו . ( מחתת ברזל ( איור ( 40 בקבר 4-29 התגלתה מחתת ברזל ; נראית דעתו של החופר , ולפיה הכלי שימש לצורך טיפול בעצמות ולליקוטן . ך . חפצים אישיים בקברים חפצים אלו נושאים חותם אישי של תשמישים בעלי ערך 121 בר"ג , תש"ל , עמ' ,-211 , 75 , 70 מזר , , 1992 עמ' . 106 122 בר"ג . 1978 , 123 קורץ ובורדמן _, , 1971 עמ' ; 211 , 166 טוינבי , , 1971 עמ' . 49 כבר בשנת , 1964 בדו"ח של קבר יסון _, הביע רחמני את דעתו ( המקובלת במחקר , ( ולפיה המנהג הפגאני לא אומץ בקרב האוכלוסייה היהודית . רחמני , תשכ"ד , עמ' . 29 לאחר גילוי שני מטבעות בתוך גולגולות במערות קבורה יהודיות ביריחו , הוצע שהמנהג כן התקבל בקרב האוכלוסייה היהודית . חכלילי וקילברו , , 1983 עמ' ; 132-109 הנ"ל , 1983 א . רחמני לא קיבל גישה זו . רחמני , , 1986 עמ' 124 . 100-96 גדינהוט , , 1992 עמי 125 . 71-69 רחמני , 1993 , עמ' 126 . 150-149 זיסו , תשנ"ו , עמ' 127 . 159-158 זוסמן , , 1992 עמ' , 95 איור . 15 128 רחמני ; 1980 , משנה , עבודה זרה ג , א . 129 ידין , תשכ"ג _, עמ' , 121-118 איור 130 . 44 במערת האיגרות נמצאה בולה נוספת התואמת את כללי ההלכה היהודית . שם , עמ' , 123 איור . 45 בולה זו נושאת דגם צמחי , כנראה לולב והדס . מוטיב זה היה מקובל גם במטבעות בר כוכבא . 131 מעניין לציין ממצא של מחתת ברזל ששימשה לשם פולחן , בקבר בתל אבו שושה המתוארך לימי הורדוס ואולי גם למאה הראשונה לסה"נ . זיגלמן _, תשמ"ח , עמ' . 36

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help