sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

במזון ובחפצים . זו גם הגישה המוזכרת בכמה מהמחקרים הארכאולוגיים אשר עסקו בנושא הקבורה וחפציה . ליברמן סבר כמו כן כי הרבנים לא יכלו לעקור מנהגים אלו מהשורש ורצו לעדנם ולתת להם את המשמעות הרצויה בעיניהם . לכן הותר להוסיף חפצים לגופת המת כדי להדגיש את צער המלווים , אך לא מתוך שהמת עלול להזדקק להם . ליברמן מדבר אפוא בחפצים שונים , ובכלל זה בכלי בישול . הסבר זה כורך אמונות יסודיות של הישארות נפש האדם והצורך לספק לו את צרכיו ומזונו . אין להתעלם מן המסורת העממית המגובשת , הבאה לביטוי בצרכים ובדחפים פסיכולוגיים של האבלים . סביר כי נהגים פגאניים אלו אכן רווחו אצל מקצת היהודים . יתר על כן , נוהג נפוץ של הבאת מזון ובישולו בסמוך לקבר או בתוכו לצורכי המת , היה מקבל ביטויו בהזכרות הרבות לענייני אבלות וקבורה ולא היא . הנוהג אינו מפורט , ואין החכמים דנים בו אלא במרומז . סירי בישול נמצאים בדרך כלל בחללו המרכזי של חדר הקבורה , ולא בכוכים . במערה 4-2 נתגלו סירי בישול תמימים 105 ליברמן , , 1965 ענ . 509 7 על שכיחות הנוהג אצל היוונים ראו קורץ ובורדמן , ; 1971 ואצל הרומאים ראו טוינבי _, 106 . 1971 בהנא , _תש"ט , עמ' ; 86 אביגד נוקט לשון זהירה וטוען שהסירים הובאו כ"מנחה עם המת . " אביגד , תשל"א , עמ' ; 240 רחמני , תשי"ז , עמ' ; 215-211 הנ"ל , תשכ"ד , עמ' 107 . 29-28 ליברמן , , 1965 עמ' . 510-509 איור . 39 סירי בישול ממערה 4-2 בהר הצופים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help