sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

בקברי שדה 4-8 ( קבורות 2 ו - ( 4 נמצאו בקבוקים ופכיות רבים , בלא נרות כלל . מכאן סביר להניח ביתר תוקף כי הנרות שימשו לתאורה . לפיכך נוכל לומר בבטחה כי הנרות הושארו במערה לאחר שימושם לתאורה , שכן הם נטמאו בעת הקבורה . ב . בקבוקים _ופכיות ברוב מערות הקבורה שנחפרו בצורה מסודרת שכיח הממצא של בקבוקים ופכיות , רובם עשויים מחרס ומיעוטם מזכוכית ( על ממצאי הזכוכית ראו להלן . ( הבקבוקים הכילו נוזלים יקרים למיניהם , הצוואר הארוך והשפה המעוצבת האופייניים לבקבוק סייעו לשפיכה אטית ומבוקרת של נוזלים . אנליזה מדעית בשאריות שנותרו בבקבוקים העלתה כי אלו קרוב לוודאי שאריות של שמן זית " . לכלים אלו תפקידים רבים הנוגעים לטיפול במתים : לצורכי קבורה ראשונה החזיקו בשמים בכלים כאלה , ומהם הזליפו זלף לפני מיטתו של המת . 100 את גופת המת "סכין ומדיחין , " כלומר ניקו בשמן והדיחו במים לפני עטיפתו בתכריכים . ידיעותינו על אודות תכריכים מבוססות על המקורות הכתובים בלבד , בלא ממצא ארכאולוגי . לפחות בכמה מהמקרים סכו והדיחו בחצר מערת הקבורה , במבוא או בחדר הכניסה . הבקבוקים שנטמאו הושארו במערה ואף הועברו עם העצמות בעת ליקוטן 18 , 16-29 ; 7-28 ; 9-23 ; 3-23 ) ואחרים . ( בקבוקים ופכיות החזיקו שמן ויין , אשר שימשו בליקוט כהכנה לקבורה שנייה . נהגו להרביץ שמן ויין או אחד משניהם על העצמות בעת ליקוטן . 104 בריכוזי העצמות המלוקטות של אזור 4-8 במורד הר ציון נמצאו בקבוקים ופכיות , בלא סירי בישול ונרות . לעתים קרובות , בסופו של תהליך הליקוט , הניחו כלים כאלה לצד העצמות המלוקטות בגלוסקמות לאחר שהשתמשו בתכולתם ( ראו 21-1 ואחרים המוזכרים שם . ( ג . כלי בישול ברוב מערות הקבורה נמצאו סירי בישול , ועל מקצתם נראו סימני פיח . ( 45-12 ; 19-28 ) אין ודאות שהמדורה שעליה הוצב הסיר , הובערה במערה עצמה או בקרבתה . הדעה כי סירים אלו שימשו לסעודת האבלים במערה אינה מתקבלת משום שסעודות כאלה לא התקיימו בקברים בירושלים . לפי סברה אחרת , הסירים הכילו מזון שציידו בו את המתים . לדעת ליברמן , על סמך מובאות מעטות מאוחרות ביחס , אין ספק כי יהודים האמינו בצורך של המתים 98 נרות נמצאו בקברים יווניים , ואפשר כי אצלם אכן נועדו הנרות להאיר למתים , היות שהם נהגו לקבור בשוחה באדמה בשעות היום , אם כי גם בלילה . אין להסיק מכאן באשר למערות ירושלמיות , שהיו חשוכות בפנים ותאורה נדרשה בעת קבורה וליקוט . 99 בעניין שני בקבוקי זכוכית כאלה ראו : בר"ג , , 1972 עמ' . 26-24 הבקבוקים מסוף ימי בית שני לכל המוקדם ועיקר תפוצתם במאה השנייה ובראשית המאה השלישית לסה '' נ . על האנליזה ותוצאותיה המצביעות בכיוון שמן זית ראו באש , , 1972 עמ' . 32-27 שם , בעמ' , 32 מצביע באש על בדיקות וממצאים דומים מאירופה . 100 בבלי , סנהדרין _מח ע"ב . על נוהג השימוש בבשמים בימי בית ראשון במשכב המלך אסא ראו דברי הימים ב , טז יג . כך נהגו בקבורת ישו . הברית החדשה , יוחנן יט . 46 , וזה המשתמע מלשון " נותנין עליהן ספ רין יבשיך . שמחות יב , ט . וראו ליברמן , , 1965 עמ' . 509 על אודות השימוש בבשמים בקבורה הרומית , ובכלל זה בעת הקרמציה , ראו בהרחבה טוינבי , . 1971 ריכוז מקורות מהבבלי ראו אצל ק ליין , 1908 , עמ' . 32-31 רובין מדגיש שהבשמים היו אלמנט בטקסי מעבר , בקבורה ובהבדלה בין שבת לחול . רובין , תשל"ז , עמ' . 202 על טקסי מעבר בכלל , ועל טקס האבל בפרט ראו _הג"ל , , 1997 עמ' . 53-50 , 48 101 ביכלר דן בפירוש המשנה שבת כג , ה "עושין כל צרכי המת סכין ומדיחין אותו . " ביכלר , תרצ"ז _, עמ' . 54-36 בניגוד לקרויס ( עמ' 107 ואילך , ( הסבור "מדיחין וסכין , " ביכלר גורס כי סכו את הגוף בשמן , ואחר כך הדיחו אותו במים כדי להסיר את השמן , שנתמלא צואה וטומאה וזוהמה מעל גוף המת . ביכלר , שם , עמ' . 48 102 ספראי , 1976 , עמ' ; 778-776 רובץ , , 1997 עמ' . 128-126 103 לפי הברית החדשה , גווייתו של ישו הוכנה בסמוך לקברו , שהיה קרוב למקום הצליבה . משך הזמן הקצר שחלף בין הפטירה לקבורה ( שלוש שעות על פי הברית החדשה . מעשי השליחים ה , ( 10-5 מרמז על תהליך מהיר . סביר להניח כי המת הוכן לקבורה במקום הפטירה או בסמוך לקבר . אין לנו ידיעה היכן הוכן הנפטר לקבורתו אם נפטר בביתו . סביר להניח שבדרך כלל הכינו אותו בסמוך למקום הקבורה . 104 שמחות יב , ט . איור . 38 בקבוקים דמויי כישור ממערות 18 , 17 , 16-29 בגבעת שפירא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help