sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

בין כלי החרם שכיחים ביותר נרות , בקבוקים ופכיות , וסירי בישול . נדירים הם קעריות ושברי קנקנים , 90 וכן כלי אבן ומתכת . בין כלי הזכוכית שכיחים בקבוקים וקעריות . הדעות העיקריות לתפקיד הכלים הן כדלקמן : א . הכלים הונחו כדי לספק מזון ומשקה למתים . בגדים , עדיים וכלים מסוימים נועדו למת עצמו . מתוך אמונה בחיים בשאול צויד הנקבר בכל הדרוש לו בענייני מזונות , לבוש וביטחון . מנהגים אלו הם המשך של מסורת קדומה מימי בית ראשון . רחמני מדגיש כי נהגים אלו תאמו את השקפותיהם ואמונותיהם של הצדוקים . ב . הכלים הונחו כביטוי לאבלות , ובקבוקים מסוימים אף זכו לכינוי "כלי דמעות . " ג . הכלים הכילו חומרים לטיפול במת . הבקבוקים הכילו נוזלים יקרים יחסית כמר שמן ויין , והסירים מולאו במים לצורך הטיפול במתים או בעצמות . דעות אלו מייצגות גישות שונות לחלוטין . בגלל הקושי לקבוע את תפקידם המדויק של הכלים רווח המונח הכללי " חפצים" או "מנחות לוואי למתים , " בלי לפרט את מהותם . ראוי לציין כי מדיונו של אביגד בממצאים מירושלים , מנחל דוד ואחרים , נראה שהכלים שימשו באורח מעשי בעת הקבורה . פירוט קבוצות הממצאים הנפוצים א . נרות הנרות נמצאים לרוב על האצטבות , בבור העמידה או בסמוך לפתח , ורק ספורים מהם בכוכים עצמם . כן מצויים לעתים שקעים זעירים בקירות שנועדו להצבת נרות , וניכרים בהם סימני פיח המצביעים כי שירתו את הקוברים ולא את הנקברים . רחמני הסביר שכמות הנרות בקבר יסון ( 3-23 ) גדולה כי נועדו להאיר דרכם של המתים בשאול תחתית , אך הימצאם שלא בצד השלדים מקשה על סברה זו . בספרות חז"ל נמסר על מנהג הדלקת נרות לכבוד המת . רובין מדגיש את הנר והבשמים כאלמנטים אופייניים לטקסי מעבר . ממצא נרות מועטים בכוכים מעורר ספק אם מנהג זה התקיים גם במערות הקבורה הירושלמיות . 90 חכלילי , תשל"ט , עמ' 64 מציינת כי לפני הפתח הסגור של קברים שהכילו כוך בודד ביריחו , נתגלו קנקנים שלמים באתרם . 91 על אודות נוהג זה אצל היוונים ראו : קורץ ובורדמן , , 1971 עמ' . 205-200 אצל המצרים בתקופות ההלניסטית והרומית ראו : שרייבר , , 1914 עמ' 92 . 18-16 ראו ביטוי להשקפה זו אצל זרון , , 1973 עמ' . 238 המונח Lacrimatoria שכיח אצל חוקרי המאה התשע עשרה . ההשערה כי הנוזל שנמצא בבקבוק זכוכית בכפר השילוח הוא עדות למטרת השימוש בבקבוקים ( סאלר _, , 1957 עמ' ( 329-328 חסרת ביסוס . וכבר נמצאו כלים וגלוסקמות רבים שהכילו מים בעקבות גשמי חורף אחרונים שנקוו במערות , ואין להניח שדמעות או מים שהוכנסו לבקבוק יישמרו במשך כאלפיים שנים . 93 אביגד , תשט"ז _, עמ' 94 . 335-334 הנ"ל , תשכ"ז , עמ' ; 139-119 הנ"ל , תשט"ז , עמ . 334 ' 95 רחמני , תשכ"ד , עמ' 96 . 29 משנה , ברכות ח , ו ; תוספתא , שבת ו , ; 2 בראשית רבה לט , ד . וראו : ליברמן , , 1965 עמ' 97 . 509 רובין , תשל"ז , עמ' . 202 איור . 37 נרות ממערות קבורה : העליון - נר צבוט ממערות 18 , 17 , 16-29 בגבעת שפירא . האמצעיים - נרות רדיאליים ממערת קבורה 4-29 בגבעת שפירא ( מתוך מזר , תשמ"ב . ( התחתונים - נרות מקורצפים ממערת קבורה 18 , 17-1 בהר הצופים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help