sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

. 43 כלים במערות קבורה הכלים והחפצים שנמצאו בממצא קברים מימי בית שני בירושלים הם כלי חרס , כלי זכוכית , חפצי מתכת מעטים , מטבעות ( לעתים נדירות , ( תשמישי נשים - בעיקר כלי איפור ותמרוקים - וחפצים אישיים ואחרים . 85 משנה , סנהדרין ו , ה . 86 על מסכת האירועים הקשורים לקבורת ישו לאור המקורות והחוק הרומי , ראו בין השאר קנרד , , 1955 עמ' . 238-227 על הקבר ראו גם אבנס , , 1968 עמ' , 136-112 בלי התייחסות לפירושיו . כל ההיסטוריוגרפיה הנוצרית באבנגליונים מדגישה כי היה זה מעשה צדיקות של הקצאת קבר על ירי יוסף הרמתי . לפי התיאור מדובר כנראה בקבר קטן ולא בקבר ציבורי גדול . לפי הכתוב היה זה קבר שטרם שימש . אפשר שיש להסיק מכך כי גם אנשים פרטיים הקצו מקומות קבורה לנדונים בודדים . ברור מכל מקום כי כמה עשרות שנים אחרי האירוע הייתה מגמתיות מסוימת בדרך שבה תוארו קבורתו ומקום קברו של ישו . קבורת ישו מעידה אף היא כי הקבורה הייתה פרטית ולא עירונית קהילתית . על קבר ישו , על תכניתו ועל מנהגים בני הלמן ראו : קלונר , ; 1999 הנ"ל , בדפוס ; בידל , . 1999 87 ראו פטריך _, תשנ"ד , עמ' 88 . 209-206 אין ממצא ארכאולוגי המעיד כי העבירו ארם שמת בירושלים לקבורת ליקוט במקום אחר . 89 ראו : טבלאות סיכום אצל רחמני , תשכ"ד _, מול עמ' ; 24 הנ"ל , , 1961 עמ' . 120 סיכומים של מכלול הכלים ראו.- אביגד , תשט"ז , עמ' ; 335-333 הנ"ל , תשל"א , עמ' ; 241-240 קאהן , . 1953 , 1952 ד . נוהגי הקבורה בליקוט ובגלוסקמות רווחו בקרב כל העם ואינם מיוחדים לקבוצות מסוימות או לאמונות חורגות . ה . ידועים מקרים לא רבים של העלאת עצמות יהודים וקבורתם בירושלים . בקבר 9-29 נמצאה גלוסקמה עם עצמות מת שנקבר לראשונה באדמת עמק או מישור . העצמות נלקטו והובאו אחר כך לקבר משפחתו בירושלים . אבה בר כהנה ( 15-28 ) העלה את מתתיה בן יהודה הגולה וקברו במערה . הלני המלכה ובנה איזטס מתו בחוץ לארץ ועצמותיהם הובאו לקבר המלכותי בירושלים . דומה כי שמות של מקומות למיניהם החרותים על גלוסקמות - כמו בית שאן , ( 8-24 ) מצרים או קירינאיקה , ( 8-7 ) קפואה , ( 27-3 ) בני משפחת ניקנור האלכסנדרוני (([ 9-5 ] -2 ) או בני משפחת אריסטון האפמיאי - ( 78-10 ) מזכירים את מוצאם וקשריהם של בני משפחה שהתגוררו בירושלים ונקברו בה . אין ללמוד מכאן על נוהג העלאת עצמות מחוץ לארץ או מחוץ לירושלים , לבד מ"איחוד משפחות . " נראית דעתו של ש' ספראי שדן בה י' גפני , 80 ולפיה לא נהגו להעלות מתים לירושלים ולארץ ישראל בימי הבית השני . כל הידיעות על העלאת מתים לארץ וכל המימרות המדברות בשבחה של העלאת מתים , אינן קודמות לימי רבי יהודה הנשיא . הדעה המובאת אצל י' יותם רוטשילד , 81 מ' שובה 82 וא' מיירס , 83 כי העלו מתים לירושלים כבר בימי הבית השני , משוללת הוכחות . מעשית אין להניח שאדם שמת מחוץ לעיר הובא לקבר משפחה לקבורה ראשונה , משום חשש לעברה הלכתית של הלנת מת ולסכנה תברואתית . ו . בירושלים מתו רבים אשר לא הובאו ישירות לקבורה באחוזת הקבורה המשפחתית במקום מגוריהם . עולי רגל שאתרע מזלם ומתו בעיר נקברו בה סמוך ליום מותם . כך גם אורחים לשעה וזרים למיניהם אשר נקלעו לעיר ומתו בה . הללו הובאו לקבורה בקברים בודדים , קרוב לוודאי בכוכים , אשר הם כקבר השאול . 84 קבר כזה שימש לקבורת שעה , והיה צורך לפנות ממנו את העצמות בבוא העת לשם העברתן לקבר המשפחה , או כדי לפנותו לנקבר חדש . אפשר כי קברים אלו היו בבעלות הציבור או בבעלות פרטית ושילמו בעבור הקבורה בהם . דומים להם גם קברי בית דין , שבהם קברו קבורה ארעית ואחר כך ליקטו את העצמות והעבירו אותן לקבורה משפחתית . ז . נדוני בית דין נטמנו בקברים לשעה , שהם כקבר השאול . אי אפשר לקבוע במדויק אימתי נתקיימו בירושלים קברות לנדוני בית דין ואם אכן הקפידו על קבורה בהם . ישו אשר נדון מטעם הרשות ולא בבית דין של סנהדרין , הורד מהצלב ונקבר במערה השייכת לאדם פרטי . הקבורה בכוכים אפשרה הפרדה בין נקברים וליקוטם אחר כך . קבר כוכים יכול להיות מקום קבורתם של הרוגי בית דין או עולי רגל ממקומות אחרים . יש מקום להשערה כי מערכת מורכבת ומיוחדת דוגמת קברי הנביאים 87 ( 25-3 ) או מערכות עם כוכים רבים שימשו לצרכים אלו . הנקברים בהן הועברו כעבור יב ירחים או פרק זמן דומה לקבר משפחתם בירושלים או אף מחוצה לה ( ראו 1-28 שבו נמצאו עצמותיו של צלוב 88 . ( בודדים וערירים שלא היו להם משפחות בעלות אחוזות קבורה , נטמנו קבורה שנייה בקבורת שדה של עצמות שהונחו בשקע בקרקע , אם בגלוסקמה דוגמת הממצא של , 4-8 אם במקומות של קבורה המונית . 78 כך יש לדחות את המסקנה של טסטה ובגטי כי גלוסקמות שימשו נוצרים ראשונים ונוהג זה רווח בקרבם . השוו לעניין זה את אבי יונה , , 1961 עמ' 94-91 ורחמני , תשל"ז , עמ' 79 . 118 ספראי , תשי"ט , עמ' ; 211 הנ"ל , תשכ"ה _, עמ' 80 . 17-16 גפני , תשל"ז , עמ' 81 . 120- 113 יותם רוטשילד , , 1952 עמ' 82 . 25 שובה , תשט"ז , עמ' 83 . 366 מיירס , , 1971 עמ' 84 . 75 שמחות יג , ה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help