sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

. 42 הנקברים בירושלים על פי הערכה הנשענת על נתונים מוסמכים ממערות באזורים שונים , הכילו אותן מערות המוכרות לנו כיום בירושלים ובסביבתה כמה עשרות אלפי מקומות קבורה בלבד . בפרק הזמן של התקופה הנדונה 300 ) שנים לערך ) הגיע מספר המתים בירושלים לכדי רבע מיליון בשיעור כללי . באשר לכך תובאנה כמה הערות : א . אוכלוסיית ירושלים מנתה בפרק הזמן הנדון רוב מוחלט של יהודים שקברו את מתיהם כנוהג מסורת ארוכת ימים . מספר הנכרים בירושלים בתקופה החשמונאית וההורדוסית היה מועט , לבד מחיילים ומפקידים נכרים . לא עלה בידינו עד עתה להבחין בקברים ייחודיים של מיעוט זה לפני שנת 70 לסה"נ . ב . הרוב המוחלט של אוכלוסיית ירושלים הובא לקבורה במערות משפחתיות . ג . מערות הקבורה שימשו בדרך כלל דורות אחדים , כפי שנוהגות משפחות מושרשות , היושבות בעירן ועל אדמתן . 75 מחוץ לירושלים המשיכו לשמש גלוסקמות באזורים שונים ובעיקר בשפלה הדרומית עד קרוב לסוף המאה השלישית לסה"נ ואפשר גם עד ראשית המאה הרביעית לסה"נ . ראו לעניין זה גופנא וזוסמן , תשל"ד _, עמ' ; 76-69 אביגד _, תשכ"ז , עמ' ; 137-135 קלונר , תשל"ז , עמ' ; 194-191 הנ"ל , תשמ"ד _, עמ' ; 332-325 כהנא , , 1961 עמ' 133 גורס על פי הממצא בגליל וקודם לפרסום הגלוסקמות מדרומא , כי נוהג זה לא נמשך אלא דור או שניים עד מרד בר כוכבא וימי הדריינוס _, וזאת עקב תפוצתן המועטה . 76 ראו לעניין זה גם חכלילי , , 1978 עמ' ; 56-45 חכלילי וקילברו , , 1999 עמ' . 175-174 77 על שיעורי האוכלוסייה בירושלים בתקופה הנדונה ראו ברושי , תשל"ו _, עמ' 74-65 ושם ספרות . על ניסיון להערכת האוכלוסייה ראו וילקינסון , , 1974 עמ' . 51-33 כמה ממסקנותיו ההיסטוריות _ומהצעותיו באשר לזמן השימוש במתקני המים - מעוררות ספקות . לזיהוי קבר זה כנוצרי . התאוריה בדבר הסמליות הנוצרית של סימנים על הגלוסקמות לא הוכחה . סימנים למיניהם על גלוסקמות ומכסיהן נפוצים למדי ואינם יכולים להיות בסיס מוצק להשערה שהגלוסקמות השתייכו ליהודים שהלכו אחר ישו , בהיותם מיעוט מבוטל באותה עת . ברי כי נוהגי הליקוט ונוהגי השימוש בגלוסקמות נדונו בהלכה בפירוט ובהרחבה בהיותם יהודיים מובהקים , ורווחו בקרב כל שדרות העם , ולא היו רק נחלתה של קבוצה חריגה . . 41 תקופת השימוש בגלוסקמות קברים יהודיים מן התקופה ההלניסטית בירושלים אשר יצאו מכלל שימוש במהלך ימי הורדוס , בשלהי המאה הראשונה לפסה"נ , נעדרים ממצא גלוסקמות . במערות שהכילו גלוסקמות התגלו לעתים כלים מהתקופה החשמונאית , אך אלו מציינים את שלבי השימוש הקדומים של המערה . על פי הממצא , סביר להניח כי מערות שהכילו גלוסקמות שימשו במאה הראשונה לסה"נ , ולכל היותר במאה השנים קודם לחורבן בית שני . תיארוך דומה הציעו קלרמון גאנו , סוקניק , אולברייט ואחרים , 70 וכך סבורים גם מיליק 71 ואחרים . יש חוקרים המצמצמים את תקופת השימוש בגלוסקמות כדי מחצית . סוקניק תיארך את השימוש בהן לחמישים השנים קודם לחורבן בית שני , בהסתמך על שיקול פלאוגרפי שאינו חד משמעי . ר' חכלילי סבורה כי הקבורה בגלוסקמות בבית הקברות המערבי של יריחו הופיעה לפתע סמוך לשנת 10 לסה"נ ונמשכה זמן קצר למדי , עד חורבן העיר בשנת 68 לסה"נ . סביר כי מיעטו להשתמש בגלוסקמות לאחר שנת 70 לסה"נ , ואפשר כי סיבת הדבר היא היעלמות דור םתתי הגלוסקמות . במערות בודדות אשר בהן נמצאה עדות לשימוש לאחר החורבן , ( 7-16 ) אין ממצא גלוסקמות , ובאחרות ( 5-19 ; 4-29 ) סביר להניח כי הגלוסקמות קדומות לחורבן . הגלוסקמות שנמצאו במערות שהמשיכו לשמש גם במאה השלישית עד החמישית לסה"נ 1-30 ; 1-17 ,-10-13 ) ואולי גם , ( 15-4 שייכות לשלב קדום יותר " . בהסתמך על ניתוח כתובות בגלוסקמות ועל ספירה לאחור של דורות הנקברים , אפשר לתארכן לשליש האחרון של המאה הראשונה לפסה"נ או אף לראשית המאה הראשונה לסה"נ במקרים מסוימים ( לדוגמה 13-7 או . ( 18-23 67 אבי יונה , , 1961 עמ' 68 . 94-92 קיין , , 1971 עמ' ; 108-103 הנ"ל , , 1978 עמ' 69 . 278-273 חוקרים אחדים תיארכו גלוסקמות לתקופה ההלניסטית . ונסן , , 1934 עמ' 567-564 תיארך לתקופה של 200 לפסה"נ200- לסה"נ . אביגד , תשי"ד , עמ' 64 סבר כי שימוש בגלוסקמות כבר רווח במאה השנייה לפסה"נ , והוא מסתמך על כתובת בני חזיר . מקליסטר , , 1912 עמ' 338 קבע שהגלוסקמות הן חשמונאיות וגודינף , , 1953 עמ' , 114 חזר אף הוא על מסקנות אלו . 70 מראי מקומות ראו אצל רחמני , , 1961 עמ' 71 . 116 בגטי ומיליק , , 1958 עמ' 72 . 105 , 101 , 74 מיירס , , 1971 עמ' ; 44-39 כוכבי , , 1964 עמ' 73 . 80 סוקניק , תרפ"ד , עמ' . 338 74 חכלילי , תשל"ט , עמ' ; 66 הנ"ל , תשנ"ד , עמ' . 188 חכלילי וקילברו , , 1999 עמ' ; 175-174 לעומת זה השערתו של הדס ( תשנ"ר , ( כי גלוסקמות שימשו בעין גרי כבר במחצית הראשונה של המאה הראשונה לפסה"נ , על סמך כלי חרס שנמצאו באותה המערה , אינה מבוססת כלל ואינה עומדת בביקורת של הממצאים בירושלים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help